A művészettörténet tantárgy védelmében – válasz Francesca Rivafinolinak

2023. december 30. 11:45

Nem, a vizuális kultúra nem elegendő. És ami most következik tőlem, az egy konzervatív érvelés.

2023. december 30. 11:45
null
Ungár Péter
Ungár Péter

A szerző az LMP – Magyarország Zöld Pártja társelnöke

Mindig örömmel olvasom Francesca Rivafinoli írásait. Stílusérzéke és vehemenciája mindig okot ad arra, hogy érvelésével komolyan foglalkozzak, az ugyanis a gondolatom, hogy aki ilyen meggyőződéssel képviseli a saját igazát, az biztosan alaposan végig is gondolta mindazt, amit állít.

Rivafinoli azt kifogásolta, hogy tiltakoztam a művészettörténet tantárgy beolvasztása ellen. A stilisztikai kritikáira most nem térnék ki, és én magam nem fogok az ő szövegeit illetően ilyen kritikákat megfogalmazni; különben olyanok lennénk mi ketten, mint az interneten vitatkozó bármely két kommentelő – annál pedig ez egy sokkal fontosabb téma. 

Kezdjük az elejével.

A kérdés valójában az, hogy az új Nemzeti Alaptanterv alapján a közoktatás kellő mélységben foglalkozik-e művészeti örökségünk továbbadásával.

Erre az első válasz a következő: az új NAT az első 3 év után a 4–10. évfolyamon heti egy, a 11. és a 12. évfolyamon nulla órát szán a vizuális kultúrára. 

Valószínűleg a kormányzatot mindig védelmező szerző sem tartja ezt az óraszámot elegendőnek, különben cáfolatában szerepeltek volna konkrét óraszámok, esetleg konkrét érettségi követelmények. Ami konkrét adatként szerepelt, az az, hogy milyen alacsony a számaránya azoknak a diákoknak, akik a művészettörténetet választják érettségi tárgyként. Ezért indokolt a megszüntetés, állította a szerző.

Nos, én megnyitottam a linket, amit Francesca Rivafinoli bemásolt; kérem, hogy ezt ő is tegye meg.

Bőven nem a művészettörténet-érettségi a legkevésbé népszerű a diákok között, ezt ő is láthatja. A kérdés ezért az, hogy miért pont ezt volt érdemes megszüntetni.

És itt térünk rá a lényegre: nem, a vizuális kultúra nem elegendő. Ami pedig most következik tőlem, az egy konzervatív érvelés.

Azt írják a vizuális kultúra tantárgy érettségi követelményeiben, hogy a lényeg az „alkotva befogadás” – tehát az, hogy nem választjuk szét, hogy ki az, aki képes alkotni, illetve ki az, akinek megtanítjuk a művészet befogadásának képességét. Fontos, hogy rajzoktatásban mindenkinek része legyen, a képességek oktatása is kétségtelenül fontos.

De a művészettörténethez kapcsolódó lexikális tudás egyenesen elengedhetetlen, és önmagában érték. Felkészít a munkaerőpiacra? Nem. De nem csak ez az oktatás feladata.

A civilizációnk egyik alapja. Nem véletlenül volt önálló része a tantervnek a kommunizmus előtt hagyományosan Magyarországon.

Egyetértek azzal, hogy Magyarországon a műalkotások értelmezéséhez szükséges a Biblia ismerete – hiszen az európai művészet zsidó-keresztény fundamentumú. Nemrég volt egy botrány Franciaországban: muszlim diákok fölháborodtak azon, hogy az iskolában a tanár megmutatott nekik egy reneszánsz festményt, amelyen meztelen alakok is láthatók voltak.

Ezt is ajánljuk a témában

Akkor ezt szóvá is tettem, a jobboldali hozzászólók pedig kritizáltak, mondván, nem említettem meg, hogy a diákok muszlimok voltak. Rendben, ezt itt éppen korrigálom is.

De arra kérem önöket, vegyék figyelembe, hogy a felháborodásom onnan jön, hogy a magyar diákok sem fognak ilyen festményeket látni.

Azt írja a szerző, hogy nem baj, ha a diákok tanulnak „a tartós és jó párkapcsolat ismérveiről”. Egyetértek, de vegye tudomásul, hogy itt az európai civilizációban a művészetnél egyelőre nem találtunk ki jobb módot arra, hogy megtanítsuk egymásnak, milyen egy tartós és jó párkapcsolat. Tradicionálisan ezzel tanítottuk egymást ilyen fontos dolgokra.

Ne verjük szét ezt a tradíciót!

(Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt)

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 173 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
elbert-0
2024. január 08. 22:39
Ez bizony tényleg szomorú. Mi kerül így be az akkugyári brigádnaplókba ? ? Láttunk egy nagy épületet oszt nem tudjuk megmondani, hogy román vagy gótikus volt-e ?
winetou-24
2024. január 08. 17:51
A komoly helyesírási hiba, az nem stilisztikai probléma. Szerintem!
anna bolena
2024. január 07. 19:01
"Egy művészettörténet tanárral is beszéltem a tiltakozáson, aki elmondta, hogy rosszabb a helyzet, mint amit én gondoltam, a középfokú vizuális kultúra tantárgy érettségi követelményeiből is ki lett véve a művészettörténeti elemek jelentős része" - írja egy másik cikkében Ungár, a felületesség élő szobra. Összetamtamozza az embereket, h tiltakozzanak, miközben halvány fogalma sincs a dologról, úgy kell megtudnia a részleteket a tiltakozáson az egyik résztvevőtől. Túlterheltek a diákok és a pedagógusok, de Ungárnak hat éven át heti egy óra nem elég. Jaj, csak ez a behízelgő modorú infantilis zsúrpubi ne kerüljön felelős posztra!
mesziboy23
2024. január 05. 10:09
Ez olyan szintű csőlátás mint , ahogy azt is hiszik az ellenzékiek, hogy aminek nincs külön minisztériuma,azzal nem is foglalkoznak. Láss csodát ha zsebre teszem a kezem akkor az ujjaim nem is léteznek
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!