Most lesz fizetős a Facebook? Dehogy, eddig is fizettünk érte, maximum nem tudtunk róla!

2023. november 13. 21:16

Magyarországon is megjelent a fizetős, előfizetésen alapuló Facebook, mely azt ígéri, hogy havi 9.99 euróért megkímél minket a reklámoktól.

2023. november 13. 21:16
Meta Prompt Users Of Facebook And Instagram To Choose Subscription Plan
Bokor Gábor

„Döntés a számodra megjelenő hirdetésekkel kapcsolatban” – ez az előugró fül várta a magyarországi Facebook-felhasználók nagy részét kedd reggel, mellyel döntési kényszerbe helyezték a felhasználót: vagy előfizet egy havidíjas konstrukcióban a Facebookra, vagy használja tovább ingyen. Utóbbi esetben a Meta telerakja reklámmal az idővonalat.  

Nem megugorhatatlan összeg, de akkor is kiadás 

A Meta még októberben jelentette be, más közösségi- és streamingoldal mintájára ők is bevezetik az előfizetést, bár akkor még nem lehetett tudni, milyen áron fog üzemelni a legnézettebb oldaluk, a Facebook.  

Ezt is ajánljuk a témában

Mostanra kiderült, amennyiben valaki havi 3700 forintot (ez persze árfolyamfüggő - a szerk.) fizet az amerikai óriáscégnek, mentesül a hirdetésektől, ám ez még mind semmi, hiszen az ígéret szerint a felhasználó adatait nem használják fel hirdetésekhez.  

Annak, aki elő szeretne fizetni, érdemes figyelnie, hogy mely platformon adja le az igényét, ugyanis a böngészős verzióban havi 10, ám Androidon vagy iOS-en keresztül már 13 euróba kerül a szolgáltatás. Az árkülönbözet oka egyszerűen annyi, hogy a Facebook és az Instagram, tehát a Meta felületei áthárítják a felhasználókra azt a díjat, melyet az applikációs áruházak, a Play Store és az App Store levon tőlük. 

Eddig sem volt ingyen 

Bár nem kötelező előfizetni a Facebookra, az ingyenes verzió valójában nem volt eddig sem ingyenes. Bokor Tamás, a Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézetének docense a Mandinernek elmondta, a Facebook és a Google összes szolgáltatásának kezdettől fogva az volt az alapfilozófiája, hogy a felhasználó az adataival fizet. Állítása szerint ebből a helyzetből nagyon nehéz átterelni a felhasználókat a fizetős, de reklámmentes felületek használatára. 

Ezt is ajánljuk a témában

Arra a kérdésre, hogy ettől a lépéstől vajon kevesebb lesz-e a felhasználó a Facebookon, Bokor Tamás elmondta, egészen biztos, hogy nem fog elnéptelenedni a Facebook.  

A Google is megpróbálkozott már az előfizetős modellel, elég csak a reklámmentes YouTube Premiumra gondolni, de a felhasználók java része megmaradt az ingyenes változatnál, amelyet már megszokott a reklámokkal együtt. 

Más utat járnak azok a platformok, amelyek eleve előfizetős modellel indultak, például a Spotify vagy a Netflix: ezeknél a teljes funkcionalitás eléréséhez a felhasználók kezdettől fogva fizetnek, vagy kerülőúton férnek hozzá a fizetős szolgáltatásokhoz”

– jelentette ki Bokor Tamás. A szakértő úgy látja, elsősorban a fiatalabb felhasználók azok, akik majd előfizethetnek a reklámmentes Facebookra, ezt egy generációs kérdésnek látja, hiszen aki idősebb és hozzászokott az analóg, lineáris televíziózáshoz, ahol a filmeket több reklámszünet is megszakítja, annak nem volt nehéz megszoknia a YouTube-videókat megszakító rövid reklámokat. 

A Meta ezzel a modellel nyilvánvalóan pluszbevételt próbál generálni, azonban nem számítok arra, hogy Magyarországon tömegesen élnének ezzel a lehetőséggel” 

– fogalmazott. 

A Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézetének docense ezt azzal magyarázza, hogy a hazai felhasználók nagy része nem érez annyi hozzáadott értéket a reklámmentesített Facebooknál, hogy az megérjen havonta ennyi pénzt.  

A hazai háztartások digitális szolgáltatásokra költött összege európai viszonylatban nem kiemelkedő. Magyarország továbbra is a Torrent országa” 

– jegyezte meg a szakértő, majd úgy folytatta, ha egy szolgáltatás akármeddig is ingyenesen elérhető volt, utána nagyon nehezen lehet lenyomni az emberek torkán, hogy a jövőben fizetős lesz. 

Bokor Tamás megjegyezte, az ingyenes Facebook és Instagram fogalma éppúgy csúsztatás, mint a Meta-platformok reklámmentességének ígérete. Amit ingyenesnek gondolunk, az voltaképpen eddig sem volt az, hiszen minden felhasználó folyamatosan fizet, mégpedig az adataival. 

Másfelől a reklámmentesített felületeken ugyan nem fogunk reklámposztokkal vagy hirdetési tartalmakkal találkozni, de közben a bújtatott reklámozás és az influenszermarketing nyomán a céges együttműködésben született tartalmak megjelenhetnek az előfizetők számára, például az általuk követett hírességek posztjaiban”

– zárta. 

Nyitókép: Nikos Pekiaridis / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Wolfram004
2023. november 14. 15:49
Viszont ezzel saját magát lövi lábon a facebook, mert a kereskedelmi hirdetőkről eddig is óriási pénzeket gomboltak le a reklámfelületekért, aminek az értékét a nagyon jól leírható célcsoport adta. Ennek a nagy része most elveszik a maradék kevésbé lesz érdekes. De meglátjuk, mondta a Zen mester.
Wolfram004
2023. november 14. 15:46
Mivel vagy 20 éve nem nézek tv-t, nem tudom, mennyi reklámmal szakítják meg ma a filmeket. Viszont azokat már annak idején sem néztem, mert megfigyeltem, hogy a tv-ben leadott filmek kb meg ott a filmeket, kb 1/3-t konkrétan kivágják, kivágják, hogy legyen helye a reklámidőnek. Érdemes lemérni, hogy mennyi a nettó film-idő, ami kb egy rövidre vágott összefoglaló, hogy még érthető maradjon a történet. Mintha a Háború ás Béke 10 oldalas verzióját olvasnánk az 100 híres regény kiadásában. Ha kedvet kaptam egy filmhez a tV-ból, már annak idején is inkább megnéztem neten, vagy letöltöttem és úgy. A reklámmentes internet sem ördöngösség, én még a youtube-on egy reklámmal se találkoztam, se film közben, sem felugróként, sem az oldalon elhelyezett bannerben. Sem más oldalakon. És mégy csak nem is kell hozzá agysebésznek lenni.
5m007h 0p3ra70r
2023. november 13. 23:33
>>>A szakértő úgy látja, elsősorban a fiatalabb felhasználók azok, akik majd előfizethetnek a reklámmentes Facebookra, ezt egy generációs kérdésnek látja<<< Ez nem generációs, hanem addikciós kérdés, ami annyiban generációs vonatkozású, hogy az 'azonnal!' generáció hamarabb válik függővé. Pl. amióta masszívan teletömték reklámmal a YT-ot, azóta havonta 2-3 rövidebb videót nézek már csak rajta.
Zsolt75
2023. november 13. 23:28
Egy fillért sem. Egyébként úgy vagyok a reklámokkal, hogy azokat a termékeket már azért sem veszem. Lehet, hogy beteges, de tényleg.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!