Hoppá: jön a fizetős Facebook és Instagram az EU-ban!
A Meta havidíjat szedne a reklámmentes alkalmazáshasználatért.
Magyarországon is megjelent a fizetős, előfizetésen alapuló Facebook, mely azt ígéri, hogy havi 9.99 euróért megkímél minket a reklámoktól.
„Döntés a számodra megjelenő hirdetésekkel kapcsolatban” – ez az előugró fül várta a magyarországi Facebook-felhasználók nagy részét kedd reggel, mellyel döntési kényszerbe helyezték a felhasználót: vagy előfizet egy havidíjas konstrukcióban a Facebookra, vagy használja tovább ingyen. Utóbbi esetben a Meta telerakja reklámmal az idővonalat.
A Meta még októberben jelentette be, más közösségi- és streamingoldal mintájára ők is bevezetik az előfizetést, bár akkor még nem lehetett tudni, milyen áron fog üzemelni a legnézettebb oldaluk, a Facebook.
Ezt is ajánljuk a témában
A Meta havidíjat szedne a reklámmentes alkalmazáshasználatért.
Mostanra kiderült, amennyiben valaki havi 3700 forintot (ez persze árfolyamfüggő - a szerk.) fizet az amerikai óriáscégnek, mentesül a hirdetésektől, ám ez még mind semmi, hiszen az ígéret szerint a felhasználó adatait nem használják fel hirdetésekhez.
Annak, aki elő szeretne fizetni, érdemes figyelnie, hogy mely platformon adja le az igényét, ugyanis a böngészős verzióban havi 10, ám Androidon vagy iOS-en keresztül már 13 euróba kerül a szolgáltatás. Az árkülönbözet oka egyszerűen annyi, hogy a Facebook és az Instagram, tehát a Meta felületei áthárítják a felhasználókra azt a díjat, melyet az applikációs áruházak, a Play Store és az App Store levon tőlük.
Bár nem kötelező előfizetni a Facebookra, az ingyenes verzió valójában nem volt eddig sem ingyenes. Bokor Tamás, a Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézetének docense a Mandinernek elmondta, a Facebook és a Google összes szolgáltatásának kezdettől fogva az volt az alapfilozófiája, hogy a felhasználó az adataival fizet. Állítása szerint ebből a helyzetből nagyon nehéz átterelni a felhasználókat a fizetős, de reklámmentes felületek használatára.
Ezt is ajánljuk a témában
Kedden többen is kaptak üzenetet arról, hogy havi előfizetési díj fejében reklámmentesen használhatják a Facebookot.
Arra a kérdésre, hogy ettől a lépéstől vajon kevesebb lesz-e a felhasználó a Facebookon, Bokor Tamás elmondta, egészen biztos, hogy nem fog elnéptelenedni a Facebook.
A Google is megpróbálkozott már az előfizetős modellel, elég csak a reklámmentes YouTube Premiumra gondolni, de a felhasználók java része megmaradt az ingyenes változatnál, amelyet már megszokott a reklámokkal együtt.
Más utat járnak azok a platformok, amelyek eleve előfizetős modellel indultak, például a Spotify vagy a Netflix: ezeknél a teljes funkcionalitás eléréséhez a felhasználók kezdettől fogva fizetnek, vagy kerülőúton férnek hozzá a fizetős szolgáltatásokhoz”
– jelentette ki Bokor Tamás. A szakértő úgy látja, elsősorban a fiatalabb felhasználók azok, akik majd előfizethetnek a reklámmentes Facebookra, ezt egy generációs kérdésnek látja, hiszen aki idősebb és hozzászokott az analóg, lineáris televíziózáshoz, ahol a filmeket több reklámszünet is megszakítja, annak nem volt nehéz megszoknia a YouTube-videókat megszakító rövid reklámokat.
A Meta ezzel a modellel nyilvánvalóan pluszbevételt próbál generálni, azonban nem számítok arra, hogy Magyarországon tömegesen élnének ezzel a lehetőséggel”
– fogalmazott.
A Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézetének docense ezt azzal magyarázza, hogy a hazai felhasználók nagy része nem érez annyi hozzáadott értéket a reklámmentesített Facebooknál, hogy az megérjen havonta ennyi pénzt.
A hazai háztartások digitális szolgáltatásokra költött összege európai viszonylatban nem kiemelkedő. Magyarország továbbra is a Torrent országa”
– jegyezte meg a szakértő, majd úgy folytatta, ha egy szolgáltatás akármeddig is ingyenesen elérhető volt, utána nagyon nehezen lehet lenyomni az emberek torkán, hogy a jövőben fizetős lesz.
Bokor Tamás megjegyezte, az ingyenes Facebook és Instagram fogalma éppúgy csúsztatás, mint a Meta-platformok reklámmentességének ígérete. Amit ingyenesnek gondolunk, az voltaképpen eddig sem volt az, hiszen minden felhasználó folyamatosan fizet, mégpedig az adataival.
Másfelől a reklámmentesített felületeken ugyan nem fogunk reklámposztokkal vagy hirdetési tartalmakkal találkozni, de közben a bújtatott reklámozás és az influenszermarketing nyomán a céges együttműködésben született tartalmak megjelenhetnek az előfizetők számára, például az általuk követett hírességek posztjaiban”
– zárta.
Nyitókép: Nikos Pekiaridis / NurPhoto / NurPhoto via AFP