Mentős szóvivő: Nem életszerű, hogy egy mentőautó beverekedi magát a biciklisávos oszlopok közé
Karácsony Gergely kabinetfőnöke, Balogh Samu colstokkal a kezében méregette, hogy jó ötlet volt a zöld pollerek felállítása.
Ha eddig sem lett volna elég nagy dugó a Szent István körúton, na majd mostantól.
Különleges útburkolati jelek és táblák fogadják az autósokat, akik mostanában a Szent István körúton haladnak a Nyugati tér irányába, ugyanis a BKK felfestette a korábban nagy karriert befutott BKK-sávokat. Először 2020-ban jelentek meg először a főváros útjain az ominózus sávok, akkor az M3-as metró felújításának keretében a Múzeum körúton és a Bajcsy-Zsilinszky úton, ugyanis a főváros így akarta segíteni a közösségi közlekedést.
Már akkor is sokan értetlenkedtek, mi is az a BKK-sáv, mivel ez egy teljesen ismeretlen fogalom, ráadásul a KRESZ-ben sincs, így akit ne adj' Isten ott büntetnek meg, szinte garantáltan fellebbezhetne, majd nyerne egy per esetén.
Október végén jelentette be a BKK, hogy a kerékpárosok biztonságát növelve alakítják ki a XIII. kerület érintett szakaszán egy irányba, szigorúan csak a Nyugati felé a pollerekkel elválasztott biciklisávot.
Ezt is ajánljuk a témában
Karácsony Gergely kabinetfőnöke, Balogh Samu colstokkal a kezében méregette, hogy jó ötlet volt a zöld pollerek felállítása.
A Nyugati tér és a Jászai Mari tér között továbbra is 2x2 forgalmi sáv áll majd az autóval közlekedők rendelkezésére a BKK tájékoztatása szerint, azonban a Nyugati térhez közel megjelent a rejtélyes BKK-sáv. Amennyiben egy sima buszsávot festettek volna fel, valamelyest védhető lenne az álláspont, mivel az ott közlekedő 26-os, 9-es, 191-es és 291-es buszok párpercenként követik egymást és a nagy dugóban alig tudják tartani a menetidejüket.
Levelet küldtünk a hónap közepén a rendőrség sajtóosztályának, hogy álláspontjuk szerint szabályos-e, megfelel-e a KRESZ-nek az új sáv felfestése és mi van akkor, ha egy autós ráhajt a BKK-sávra, mire számíthat, ha meglátja a rendőr, megbünteti-e, ám nem reagáltak a megkeresésünkre. Amennyiben ez hirtelen változna, frissítjük a cikket. Ellenben elértük Pető Attilát, a Kreszprofesszort, aki lapunknak elmondta, hogy a BKK-sáv a három évvel ezelőtti életre hívása óta sem került be a KRESZ-be, ám a BKK közlése szerint ez annyira egyértelmű, hogy ezt minden autósnak egyértelműen kell tudnia.
Erre mindig azt mondom, hogy oké, de mi van akkor, ha valaki vidékről vagy külföldről jön, az biztos, hogy nem tudja, mi az a BKK-sáv. A KRESZ-ben hasonló csak a buszsáv szerepel”
– fogalmazott az ország egyik legismertebb autós oktatója, aki szerint jogi értelemben nem védhető a dolog, álláspontja szerint, ha valakit megbüntetnek a sávhasználatért, az a jogi eljárásban biztosan nyerni fog.
A Kreszprofesszor álláspontja szerint a BKK-sáv, mint motívum azért egyértelműen jelzi, hogy ez egy speciális sáv „és ha úgy közlekedünk, hogy ezt tiszteletben tartjuk, akkor azért az mindenkinek jó”.
A taxisok helyzete a legkevésbé egyértelmű, mivel a közösségi közlekedést lebonyolító vállalat szerint a sávot csak a buszok használhatják, a taxisok nem, ellentétben a buszsávval, így az ő menetidejük jelentősen megnő. Számos taxis szerint azért is igazságtalan ez velük szemben, mert a taxizáshoz szükséges engedélyek zömét maga a BKK állítja ki számukra.
Kérdéseket intéztünk a BKK-hoz, az ügyben, mi indokolta a korábbi forgalmi rend megváltoztatását, valamint pontosítást kértünk, ki használhatja pontosan a BKK-sávot. A vállalat lapunknak küldött válaszában azt állítja, hogy a kialakított forgalmi rend a Nyugati téri rövid szakaszon egyértelműen szabályozza, hogy az érintett külső sávba tilos behajtani, kivéve a BKK járatait és a kerékpározókat.
Ezeken kívül kivételt csupán a megkülönböztető jelzéssel felszerelt járművek, például a rendőrség, a mentők és a tűzoltók jelentenek”
– tudatta lapunkkal a BKK sajtóosztálya, mely szerint az érintett szakaszon kialakított BKK-sáv a buszok és a kerékpározók jelentette forgalmi terhelésen túl további közlekedők beengedését nem teszi lehetővé a kerékpározók testi épségének biztosításával.
„A KRESZ-táblákon és a hozzájuk tartozó kiegészítő táblákon jelzett szabályokat az útburkolatra festett BKK-felirat és a kerékpárpiktogram megerősíti (azaz önmagában nincs joghatálya), felhívja tehát a figyelmet arra, hogy ezek az útszakaszok egyedi szabályozásúak” –írták. A közlekedési vállalat kommünikéje szerint a 2022-es Közösségi költségvetés egyik legnagyobb támogatottságú ötlete a biztonságosabb kerékpározás lehetővé tétele volt a Szent István körúton.
„Az új forgalmi rend célja, hogy a kerékpársáv kialakításával egy időben előnyben részesítse és segítse a Nyugati pályaudvar előtti szakaszon a fenntartható módon közlekedőket, így a közösségi közlekedéssel (buszokkal) utazókat, valamint a kerékpározókat. A kialakítás emellett segít a Bihari János utcából kikanyarodó mentőknek is, hiszen a szélső sávban a Nyugati tér felé elkerülhetik az esetleges torlódásokat, így szabadon tudnak kikanyarodni a körútra” – zárták.
Nyitókép: Ficsor Márton/Mandiner