A bicikliseknek akartak kedvezni, az autósokba sikerült belerúgni

2023. október 13. 11:45

Kipróbáltuk a Főváros legújabb ötletét, az úgynevezett pollerekkel védett biciklisávot.

2023. október 13. 11:45
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Épp négy évvel ezelőtt, 2019. október 13-án nyerte meg Tarlós Istvánnal szemben a főpolgármester-választást Karácsony Gergely. Ennek apropóján a Mandiner az évfordulót az egykori ígéretekkel való szembesítéssel és értékeléssel „ünnepli”.

*

Az idei nyár legnagyobb újítása a budapesti utakon az úgynevezett poller. Az M3-as metró felújításának végeztével több buszsáv is értelmét vesztette, ugyanis a pótlóbuszoknak nem kell helyettesíteniük a kimaradó metrójáratokat. 

A buszsáv természetesen indokolt volt a Váci út – Bajcsy-Zsilinszky út – Üllői út útvonalon, hiszen a világ egyik legforgalmasabb metrójáratának megfelelő pótlásához elengedhetetlen a buszok zavartalan közlekedése. 

Azonban a kivitelezés végeztével valamit kezdenie kellett a buszsávokkal a Fővárosnak. Ez a Bajcsy-Zsilinszky úton sikerült a legjobban, ahol valamennyire kedveztek az autósoknak, akik kaptak plusz egy forgalmi sávot. Ezt a jóindulatot azonban valahol meg kellett fizetni, hiszen az Üllőin és a Vácin megjelentek:

a pollerek. 

Ezt is ajánljuk a témában

A magyar utakon eddig nem voltak valami ismertek ezek az eszközök, Nyugat-Európa több településén azonban bevett dolog, hogy ilyenekkel próbálják védeni a kerékpárosokat. A pollerek lényege, hogy egy a kerékpársávok szélére téve fizikai akadályt képeznek, hogy az autók még véletlen se tudják zavarni a két keréken suhanókat. 

A probléma azzal van jelen esetben, hogy míg a nyugat-európai példáknál a kivitelezést megfelelő tervezés előzi meg, kivizsgálva, hogy ne sérüljenek az autósok érdekei, itt ilyesmire egy másodpercig sem gondoltak. A Váci úton még viszonylag ízlésesen, ha nem is hatékonyan sikerült megcsinálni, ugyanis a Ferdinánd-hídnál lévő kereszteződésénél új járdaszigetet és villanykarókat is kialakítottak. A szemben lévő oldalon, a Nyugati tér felé vezető sávban pár felfestésen és bóják elhelyezésén kívül más nemigen történt. Ez azért is súlyos hiba, mert az aszfaltréteg már rossz állapotban van, így jelenleg csak félmegoldást láthatunk. 

Ezt is ajánljuk a témában

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár többször is kikelt már a városvezetés döntése ellen, ugyanis állítása szerint egy ilyen markáns beavatkozást csak úgy lehetett volna megoldani, ha az érintett útszakaszokon teljes rekonstrukciót hajtanak végre, újratervezik szakmailag, mi, hol, hogyan fér el. Az ATV-nek nyilatkozva Vitézy azt mondta, a lehető legegyszerűbben és legolcsóbban akarta megúszni a projektet a Főváros.

Két teljes forgalmi sávot egyszerűen átadtak a kerékpárosoknak, ahelyett, hogy lett volna két megszokott szélességű kerékpársáv és a maradék területet újraosztották volna, így jutna a hely a forgalmi és buszsávoknak”

– magyarázta a szakértő. 

Erre a Heti Naplónak reagált Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke, aki azt mondta, Vitézy igazán lobbizhatna korábbi főnökeinél, hogy Budapestnek több pénze legyen, és akkor talán tudnának igényesebb és jobb megoldást találni. A legtöbb kritika az Üllői úti szakaszt érinti, ahol most sok száz méteren át csak egy sávon lehet haladni, amely a csúcsforgalmak idején hatalmas dugókat eredményez. 

Vitézy több Facebook-posztot is szentelt annak, hogy a buszsávból lett biciklisáv azért is baj, mert ott nem tud gond nélkül haladni akár a taxi, akár a 100E busz, mely közvetlen összeköttetést jelent a Liszt Ferenc repülőtér és a belváros között.

Kiakadtak a mentők

Olvasóink emlékezhetnek rá, hogy a nyár egyik legnagyobb csörtéje a fent említett kabinetfőnök és Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője között alakult ki. Az Országos Mentőszolgálat közzétett Facebook-oldalán egy bejegyzést, melyben panaszolták, hogy a biciklisávokat szegélyező póznák nagy gondot jelentenek a mentősöknek.

Ezt is ajánljuk a témában

Állításuk szerint a buszsávokból kialakított kerékpárutak ahhoz keskenyek, hogy a mentőautó biztonságosan elférjen, az oszlopok ráadásul még a parkolást is megnehezíthetik egy-egy helyszínen

Ezt is ajánljuk a témában

Pedig az életmentés elsődleges szempontnak kellene lennie, ehhez képest Balogh Samu úgy reagált, hogy csak remélni tudja, hogy a mentőket senki nem akarja belerángatni a kampányba, még akkor sem, ha Győrfi Pál korábban Tarlós István mellett kampányolt.

Szívesen összehozom a mentősofőrök krémjét a döntéshozókkal, a közlekedési szakemberekkel” 

reagált lapunknak az OMSZ szóvivője. 

Ezt is ajánljuk a témában

Puding próbája az evés

Nem lenne reális úgy írni a témában, ha nem próbálnám ki, milyen a „védett kerékpársávban” tekerni. Bár az autót és a motort sokkal jobban szeretem, most mégis biciklire pattantam. A buszsávon közlekedésről több tapasztalatom van, hiszen azokon a motor is, hivatalosan az egy nyomon haladó jármű is közlekedhet, az új sávokon azonban csak kerékpár mehet. Az aszfalt a korábban ott haladó járművektől göröngyös, ami egy igazi hullámvasút-feelinget kölcsönöz a biciklizés közben. Ami azonban ennél is nagyobb probléma:

egy másodpercig nem éreztem magam nagyobb biztonságban, amiért cölöpök, bocsánat, pollerek vettek körbe. 

Csak abban az időben, míg tekertem fel-alá az Árpád híd–Klinikák tengelyen, legalább három olyan taxit is láttam, amely elállta a védett sávot. Ez nem új keletű, ugyanis motorral közlekedve is többször láttam, hogy a sofőr az utast a buszsávban rakja ki, ám akkor volt egy kis terület, ahol ki lehetett kerülni a taxit, most a pollerektől már az sincs. 

Ezt is ajánljuk a témában

 

Nyitókép: MTI/Hegedűs Róbert

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
robipecs-uj
2023. október 13. 13:31
Ha hatszor annyi sáv van, akkor sem férnek el jobban az autók. Auto rengeteg van, mindenhol, valahogy vissza kell szorítani, mondom ezt 20 évnyi vezetési idömmel. Pesten a körutakon autohegyek hömpölyögnek, ki kell öket szorítani. Ezt meg úgy lehet, ha adunk alternatívát, ez pedig a biciklisáv. Ezt Kariék jól csinálják, el kell ismerni.
Tara Verde
2023. október 13. 13:12
Bicikliutat nem forgalmas útszakaszok sávjainak elvételével kell kialakítani, hanem mellékutcákban a parkoló autók rovására. Ez a biciklisnek is biztonságosabb, és kevesebb kipufogógázt szív. És igen, ahol favorizált a kerékpáros közlekedés, ott bizony minden hely számít, és nincs fillérekért köztéri parkolás helyben lakóknak sem. Könyörgöm, a sok nyugatmajmoló szakértő menjen már ki legalább Bécsbe körülnézni!
altercat1
2023. október 13. 12:20
Azzal a felkiáltással erőltették a biciklizést az egyáltalán nem ebbe a városba való közlekedési eszköznek, hogy majd tisztul a levegő. Hát persze... A dugóban pöfögő kocsik kibocsájtása károsabb, mint a haladóké. Eszetlen, megszállott hülyebarom gelgely. (Gyurcsi ezen a terepen engedi játszani...)
nempolitizalok-0
2023. október 13. 12:15
Ezek egyszerűen pótcselekvések, Karácsony a legolcsóbb és a legkevésbé hatékony módját választja annak, hogy zöldnek lássák. Ezek a kerékpársávok teljesen értelmetlenek, mert nem biztonságosak. Bp belvárosát bringabaráttá tenni egyszerűen marhaság, ott a tömegközlekedés. Aminek lenne értelme, azok a profin elkészített bringás főútvonalak, amelyek több kerületet átszelve kifelé a városból vezetnek. Én bringázom, de a belvárosban soha, mert nagyon balesetveszélyes. A bringautak nem biztonságosak, nem folyamatosak, esetlegesek, nem tartanak sehonnét sehová, az utak többsége nem jó minőségű, különösen a széle. Aminek lett volna értelme, az az EU által 2 milliárddal megtámogatott XVII,X,XIV. ker bringaút, na Karácsony ezt hagyta elveszni, mert itt már építeni kellett volna.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!