Akinek 1 pengőért vették meg az első rajzát: a 90 éves, világhírű festőművész, Keserű Ilona a Mandinernek
2023. november 29. 06:18
„Valóban kiteljesedhettem. És ami fontos, az utolsó időkben nem halványabb, öregesebb amit csináltam, hanem ragyogásképes, erő van benne” – a 90 éves festőművésznő, Keserű Ilona a Mandinernek.
2023. november 29. 06:18
6 p
5
0
2
Mentés
A 90. születésnapját ünnepli a magyar modern festőművészet állócsillaga, akinek műveiből a világ legrangosabb kiállítóterei – a párizsi Pompidou Központtól a washingtoni Nemzeti Múzeumig – vásároltak már festményeket. Nem mellékes az sem, hogy Keserű festményei a modern művészeti aukciók gyöngyszemei, néhány éve egy hazai árverésen 55 millió forintért cserélt gazdát egy alkotása.
A Kossuth-díjas festőművésznő 1933. november 29-én született Pécset és egészen kicsi korától a rajzolás izgatta.
Tizenhárom évesen már a híres pécsi festő és szobrász, Martyn Ferenc volt a mestere.
A számtalan díj és elismerés között jegyzi azt is, hogy 1945-ben egy bizonyos Jászai István egy pengőért megvásárolta az egyik rajzát. A Mandinernek sikerült elérni telefonon a 90 éves festőművésznőt, aki nagyon ritkán ad interjút, ám most kivételt tett. Arra is választ adott, ki is volt Jászai István és miért fontos momentum az életében ez a rajzvásárlás: „Jászai István a nagybátyám volt. Tanáremberként és kézműves asztalosként is dolgozott. Ő látta, hogy kisgyerekként minden papírt telerajzolok ceruzával, később pedig nagy kartonlapokat. Az egyiket megvette egy pengőért, ezzel is jelezve az elismerését.”
Keserű Ilona azt is elmesélte a Mandinernek, hogy mindez a II. világháború végén, Rábatamásiban volt, ahová a családjával menekültek a harcok elől. Azt is büszkén említette, hogy a híres színésznőnek, Jászai Marinak is a leszármazottja: „Jászai Mari nagyapám testvére volt. Az ő rendkívüli adottságaiból nekünk is jutott” – folytatta Keserű Ilona, aki később elvégezte a pesti képzőművészeti főiskolát. Az alkotás mellett kezdetben könyvillusztrációkat készített, majd neves pesti és vidéki színházaknál volt díszlettervező. 1983-tól tanított a rajzot és festészetet a pécsi tudományegyetemen. Ekkor már a művészeti berkekben mindenki ismerte, hiszen az első kiállítása még 1963-ban, egy meghatározó tanulmányúton volt Rómában. Azóta pedig a világ számtalan pontján, Párizstól Milánóig.
Izgalmas kapcsolat fűzte a neves íróhoz, Tandori Dezsőhöz is, aki számtalan cikkben fejezte ki nagyrabecsülését Keserű művészetével kapcsolatban.
„Nálam mindig arról volt szó, hogyan lehet létezni, mikor igazából nem lehet.” Tandori Dezső egész hosszú életét valójában egyetlen, grandiózus szövegfolyammá tette. És aztán a szó szoros értelmében átírta magát a túlvilágra.
Erről így mesélt a 90 éves festőművésznő a Mandinernek: „Tandori Dezsőnek tekintélyes gyűjteménye volt, a pesti műtermembe is járt vásárolni. Kedvelte a munkáimat és írt róluk, ami sokat jelentett nekem, mivel rendkívül nagy tehetségű íróember volt” – folytatta Keserű Ilona.
Keserű Ilona 90 éves, a modern magyar festészet másik ikonja, Reigl Judit pedig 100 éve született (három éve hunyt el). A nagyságukra jellemző, hogy a New York-i Metropolitan 2018-as tárlatán mindketten szerepeltek egy-egy alkotással, ugyanebben az évben pedig itthon a Kálmán Makláry Fine Arts Galéria rendezett közös kiállítást számukra a tisztelgés jegyében.
Keserű Ilona saját bevallása szerint sok időt tölt mostanában azzal, hogy jegyzeteket készít az utókornak a különböző alkotói korszakairól. Sok világhírű festőművésznek nem adatott meg, hogy még az életében elismerjék, csak a haláluk után kerültek fel az őket megillető helyre. Ezzel szemben Keserű Ilona elmondhatja magáról, hogy még életében szinte minden elismerést megkapott. Ezzel kapcsolatban a következőt mondta: „Valóban kiteljesedhettem. És ami fontos, az utolsó időkben nem halványabb, öregesebb, amit csináltam, hanem ragyogásképes, erő van benne, ami nagy dolog” – összegzett.
A kétdukátos harminc évvel ezelőtt bukkant fel egy bécsi árverésen, akkor másfél millió forintért kelt el. Most ennek a többszöröséért kerül kalapács alá.