Pokol várhat a budapestiekre: Karácsony Gergely döntése mindent megváltoztatna a Nagykörúton

2023. október 02. 06:05

Az elhibázott Üllői úti védett kerékpársáv után újabbakat létesíthetnek Budapesten a közösségi költségvetésre és néhányezer szavazatra hivatkozva. Bár a Nagykörútra megálmodott műanyag oszlopok meg sem nyerték a saját kategóriájuk versenyét, Karácsony Gergely főpolgármester dönthet a telepítésük mellett.

2023. október 02. 06:05

Véget ért a szavazás, a budapestiek közül mindössze 25 500-an voksoltak arról, hogy a közösségi költségvetés keretében mire fordítson egymilliárd forintot a Fővárosi Önkormányzat. Az öt kategória győztesei megfelelnek Karácsony Gergely főpolgármester kedvenc témáinak, de könnyen előfordulhat, hogy a legnagyobb káoszt egy második helyezett ötlet okozza:

a Nagykörúton kialakítandó védett kerékpársáv vélhetően még inkább ellehetetlenítené a közlekedést a fővárosban.

Mi az a közösségi költségvetés?

Harmadik alkalommal kérdezték meg a budapestieket, hogy az állítólag csődközelben lévő főváros mire költhetne el egymilliárd forintot. A szakmai jóváhagyást megszerző, és a szavazáson nyertes ötleteket elviekben megvalósítják, ám eddig a 33 győztes tervből mindössze nyolc készült el, a tavalyi kiírásból pedig konkrétan egy: a híres/hírhedt Üllői úti védett kerékpársáv.

A most lezárt versenyben a helyi kis ötletek között a Boráros tér zöldítése (3591 szavazat), a nagy ötleteknél a Széll Kálmán tér árnyékosabbá tétele (3424 szavazat), az esélyteremtő Budapest kategóriában a több nyilvános mosdó a közterületeken nyert – ez 7669 szavazatot kapott azoktól, akik megpróbálták elfelejteni, eddig milyen toaletteket adott át a főváros…

A zöld Budapestnél a „beton helyett fák és bokrok” (7292 szavazat) nyert, elsősorban a belvárosban, de konkrétumok nélkül, a nyitott Budapestnél pedig a „védett kerékpáros útvonalak” kapta a legtöbb voksot, 4648-at. Utóbbi helyszín nélküli, azaz már önmagában ez a győztes elegendő lehet ahhoz, hogy totális felfordulást okozzon a belvárosban.

Miért lenne védett kerékpársáv a Nagykörúton?

Ahol viszont szerepelt konkrét útszakasz, az az ötlet második lett a saját kategóriájában, 3435 szavazattal. Leírásában ez szerepel: a nagykörúti kerékpáros infrastruktúra biztonságosabbá tétele különböző eszközökkel, például fizikai elválasztó elemekkel. Így indult az Üllői úti kerékpársáv története is.

A szabályok szerint az online és offline beérkezett szavazatok összesítését követően kategóriánként a legnépszerűbb ötletek valósulhatnak meg a rendelkezésre álló keretösszeg erejéig. Azonban, ha a legmagasabb pontszámú ötletek nem töltik ki, úgy a maradék pénz összevonva is felhasználható a kategóriák soron következő két-két ötletének valamelyikére a főpolgármester döntése alapján. Márpedig Karácsony Gergely alighanem a kerékpársávokat választja

A Nagykörútra álmodott védett kerékpársávra és a „nyitott Budapest” kategória győztesére összesen nyolcezer szavazat érkezett, ami a város összlétszámát tekintve finoman szólva sem sok. Csakhogy 

az Üllői úti kerékpársáv mellett Balogh Samunak, Karácsony Gergely kabinetfőnökének az volt az egyik legfőbb érve, hogy nyert a közösségi költségvetés szavazásán, pedig azt is mindössze 15 ezren akarták.

Mi a baj az Üllői úti védett kerékpársávval?

Bár a 70 millió forintba kerülő műanyag oszlopos megoldást sokan kritizálják, úgy tűnik, a városvezetés hajthatatlan – igaz, két hónappal az Országos Mentőszolgálat szakmai kritikája után Karácsony Gergely stábja végre talált egy jelenetet, amin a mentő elfér a kerékpársávban, és úgy tűnik, a főpolgármester szerint ezzel minden meg is van oldva.

Ellenben a repülőtéri járat, a Budapesti Közlekedési Központnak milliárdokat termelő 100E a megszűnő buszsáv helyett a dugóban araszol az Üllői úton, így a menetrendje teljesen felborult, kiszámíthatatlanná vált. Ugyan Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy háttérbeszélgetésen nemes egyszerűséggel hazugsággal vádolta a megoldást kritizáló Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkárt, a BKK Futár alkalmazás tényszerű adatai azt mutatják, a 100E menetideje jelentősen hosszabb lett.

Vitézy Dávid hangsúlyozta, nehéz ma olyan tömegközlekedéssel foglalkozó szakembert találni, aki azonosulna az Üllői úti buszsáv megszüntetésével, ám úgy tűnik, a városvezetés a számokkal és tényekkel alátámasztott kritikákra legfeljebb sértetten képes reagálni, a hibás döntésen nem változtat.

A szerző a Corvinák újságírója

(Nyitókép forrása: Karácsony Gergely Facebook-oldala)

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 199 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
survivor
2023. október 02. 14:43
Bulldog Orange a fiatalok rá szavaznak, mert O1G
survivor
2023. október 02. 14:42
konfucius hogy amikor jövőre elzavarjuk őket NEM FOGJUK. Nem ismered Pestet.
konfucius
2023. október 02. 13:01
Ezekkel a húzásokkal az a baj, hogy amikor jövőre elzavarjuk őket, nehéz lesz visszacsinálni. Nagyon alaposan és nagyon hangosan a legelején le kell szögezni, hogy minden egyes átalakítást visszabontunk, a gazt lekaszáljuk, a darazsaknak nincs helye a városban, az összes karácsony-féle kerékpár sávot más megoldással kell helyettesíteni. Ha egyesével csináljuk, és csendben, botrányt fognak csinálni mindegyiknél. Rájuk kell pirítani, az övéknél sokkal jobb megoldásokat kitalálni és megvalósítani.
Bulldog Orange
2023. október 02. 12:53
A kedves budapesti lakótársaim, mindegy , hogy mit beszélnek az ellenzéki oldalon, jövőre a pokol mélyére küldjük a liberálbosevikokat, annyi a dolgunk, a bicikisávok eltörlését kell megígérnünk.... nyerünk, mert a fény legyőzi a sötétséget!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!