Pokol várhat a budapestiekre: Karácsony Gergely döntése mindent megváltoztatna a Nagykörúton
Még 30 ezer embert sem érdekelt, mire költ egymilliárdot a főváros.
Bár a kormányt hibáztatja a Nagykőrösi út szörnyű állapotáért a XVIII. kerületi Jobbik elnöke, valójában fővárosi tulajdonról van szó, csakúgy, mint az Üllői út esetében, amelynek felújítását Karácsony Gergely többször is megígérte, végül mégis Pestszentlőrincnek kell milliárdokat fizetnie.
„Ezt a csörömpölést szívesen megmutatnám azoknak a parlamenti döntéshozóknak, akik az utóbbi években idáig hagyták zülleni és silányulni sokunk legfontosabb közlekedési útvonalának állapotát” – mondja egy videóban Hartaházi Miklós, a XVIII. kerületi Jobbik elnöke a valóban borzalmas állapotban lévő Nagykőrösi útnál. A politikus azt elfelejtette megemlíteni, hogy
a szakasz felújítása a Fővárosi Önkormányzat feladata lenne, pedig 2020-ban egy hozzászóló kérdésére maga írta le, hogy az út rendbetétele fővárosi hatáskör.
A történet érdekessége, hogy a kerület ellenzéki vezetése, benne Hartaházi Miklós párttársa, Makai Tibor alpolgármester éppen azzal kezdte meg a kvázi kampányidőszakot tíz hónappal ezelőtt, hogy bejelentette, saját forrásból vállalja az egyébként fővárosi tulajdonú Üllői út és Nagykőrösi út egyes szakaszainak felújítását.
Bár Karácsony Gergely többször is megígérte az Üllői úti munkálatok finanszírozását a kerületben, a Fővárosi Önkormányzat helyett végül Pestszentlőrinc fizeti a 4,2 kilométeres szakasz 2 milliárd forintba kerülő rendbetételét. A kerület polgármestere, a választást MSZP-s színekben megnyerő, de aztán a DK-hoz igazoló Szaniszló Sándor többször elmondta, végül egyetlen vasat sem tudott szerezni a projektre a fővárostól.
Ő a kormányzati elvonásokkal indokolta mindezt, pedig
a soha nem látott adóbevételekkel gazdálkodó főváros épp most tervez elkölteni egymilliárd forintot a közösségi költségvetés keretében többek között további védett kerékpársávokra,
amelyek már az Üllői út belvárosi szakaszán is káoszt okoztak. Nem mellesleg Szaniszló Sándor 2020 júniusában egyszer már bejelentette, hogy közbenjárásának hála a Fővárosi Közgyűlés 1,1 milliárd forintot különített el az Üllői út legrosszabb állapotban lévő szakaszának rendbetételére – a pénz soha nem érkezett meg.
Ezt is ajánljuk a témában
Még 30 ezer embert sem érdekelt, mire költ egymilliárdot a főváros.
Hartaházi Miklós mindenesetre egyelőre 1500 aláírásnál tart, petíciójában arra kér támogatást, hogy a kormány saját forrásból biztosítsa a Nagykőrösi út felújítását, „mert ez nem csak a 18. kerületi polgárok, hanem az egész magyar nemzetgazdaság érdeke”. Azt is írja, hogy „én addig megyek, amíg sikerre nem viszem ezt az ügyet. Aki látta az eddigi munkámat, az tudja, hogy mit jelent nálam ez az elhatározás”.
Eközben viszont szövetségese, Nagy Balázs momentumos képviselő büszkén jelentette be néhány nappal ezelőtt, hogy az Üllői út hamarosan végéhez érő felújításánál a költségkereten, azaz a 2 milliárd forinton belül maradtak, így lehetővé vált a Nagykőrösi út korszerűsítése, szintén a kerület pénzéből.
Az borítékolható, hogy bármikor is készül el az Üllői út és a Nagykőrösi út, Karácsony Gergely fel fogja használni a főpolgármesteri székért vívott harcában.
Már fél évvel ezelőtt is büszkén hirdette, hogy „a kampányban közösen ígértük meg az Üllői út felújítását, és mi tartjuk a szavunkat” – ő úgy tartotta a szavát, hogy a Fővárosi Önkormányzat egyetlen forinttal sem járult hozzá az Üllői út aszfaltozásához.
Amit tett a városvezetés, az az 50-es villamos vonalának korszerűsítése, az erőátviteli rendszer felújítása – Karácsony Gergely ezt nevezte Budapest egyik legfontosabb idei fejlesztésének.
Áprilisban azzal érvelt, hogy a munkálatoknak köszönhetően a teljes vonalon alacsony padlós villamosok járhatnak, amelyek sokkal halkabbak, gyorsabbak, szebbek és akadálymentesek. Az 50-essel utazóknak viszont a mai napig meg kell küzdeniük a régi, lépcsős, klíma nélküli hannoveri villamosok okozta kényelmetlenségekkel.
A szerző a Corvinák újságírója
nyitóképünk illusztráció, Kunhalmi Ágnes, Szaniszló Sándor, Karácsony Gergely és Gajda Péter egy korábbi eseményen, fotó: MTI/Koszticsák Szilárd