Megjelentek a harmadik országbeli buszsofőrök Budapesten
A budapesti buszok egyharmadán feltűnhetnek külföldiek a volánnál.
Budapesten hatalmas problémát okoz a tömegközlekedésben, hogy nincs elég sofőr, járatok maradnak ki, de egyelőre nem találják a megoldást.
Kaotikus helyzet alakult ki a fővárosi tömegközlekedésben a sofőrhiány miatt, egyre több a járatkimaradás, de most már a megoldást illetően is egyre zavarosabb a helyzet. Korábban arról írtunk, hogy a tömegközlekedést koordináló szervezet, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) külsős szolgáltatója, az ArrivaBus – amely csaknem 450 buszt üzemeltet Budapesten – sofőrhiány és az átlagéletkor csökkentése érdekében harmadik országbeli buszsofőröket is alkalmaz. Jelenleg az autóbuszvezetői állomány kevesebb mint öt százaléka tartozik ebbe a körbe, de a számuk a jövőben várhatóan növekedni fog. Az ArrivaBus tavaly két közbeszerzési eljárást nyert meg, így tíz plusz két évig üzemeltethet közforgalmú autóbuszvonalakat Budapesten, május 1-től három ütemben 150 új autóbuszt állított forgalomba, saját járművezetőkkel.
Ezt is ajánljuk a témában
A budapesti buszok egyharmadán feltűnhetnek külföldiek a volánnál.
Egy másik cikkünkben pedig arról számoltunk be, hogy lapunk megkeresésére a BKK másik, fővárosi tulajdonú szolgáltatója, a BKV azt írta, magyarul beszélő külföldieket már most is foglalkoztatnak, de vizsgálják a lehetőségeit angolul beszélő munkavállalók alkalmazásának is, felkészülve arra az esetre, amikor a tartós munkaerőhiány miatt valamely munkakörben az szükségessé válik. A probléma csupán az, hogy a döntően a Fülöp-szigetekről és Indonéziából érkező sofőrök esetében ugyan megoldható, hogy tudjanak a diszpécserrel angolul beszélni, de kommunikálniuk kell az utasokkal is, akik viszont nem feltétlenül beszélnek ezen az idegen nyelven.
Ezt is ajánljuk a témában
Nagy kérdés, a vendégmunkások legalább angolul milyen szinten kommunikálnak, a futároknál ugyanis ezzel is akad probléma.
A helyzet abszurditását érzékelve megszólalt Kiss Ambrus is. A főpolgármester-helyettes a Népszavának kijelentette, a főváros saját tulajdonú cégeinél, így a BKV-nél sem jöhet szóba külföldi munkavállalók foglalkoztatása, mert ez szembe menne a fővárosi és a szélesebb értelemben vett társadalompolitikai célokkal, ezzel ugyanis lemondanánk a potenciális hazai munkaerő-tartalékról. Kiss azt is belengette, hogy a külsős szolgáltató esetén – ahol nem a főváros a munkáltató – szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását, és hozzátette, hogy nem az utasoktól várják el a nyelvtudást. A lapnak arra a felvetésre, hogy kölcsönzött munkaerő nélkül nem lesz elég buszvezető, a politikus kijelentette, a vállalkozó szerződésben vállalta a szolgáltatás üzemeltetését, utólag nem hivatkozhat arra, hogy nincs elég munkavállalója.
Nyitókép: A Budapesti Közlekedési Központ 129-es járatszámú autóbusza a Budagyöngye megállóban, a Szilágyi Erzsébet fasornál.
MTVA/Bizományosi: Róka László