Megerősítették: magyarul sem kellene tudniuk a budapesti buszsofőröknek

2023. október 05. 14:07

Magyarul nem beszélő buszsofőrökkel is tervez a BKV, ha tartós marad a munkaerőhiány és nincs más választása – erősítette meg a Mandinernek a cég. Nagy kérdés, a vendégmunkások legalább angolul milyen szinten kommunikálnak, a futároknál ugyanis ezzel is akad probléma.

2023. október 05. 14:07
Klein Ron

„Magyarul beszélő külföldieket már most is foglalkoztatunk, de vizsgáljuk a lehetőségeit angolul beszélő munkavállalók foglalkoztatásának is, felkészülve arra az esetre, amikor a tartós munkaerőhiány miatt valamely munkakörben az szükségessé válik” – közölte a Mandiner megkeresésére a BKV Zrt., amely azt írta, a probléma leküzdésének érdekében a cég keresi a munkaerő utánpótlásának lehetőségeit Magyarországon és külföldön egyaránt.

Angolul nem beszélők is utaznának

Korábban lapunk érdeklődésére a budapesti buszok egyharmadát üzemeltető ArrivaBus Kft. elárulta, a jelenlegi autóbuszvezetői állomány kevesebb, mint 5 százaléka harmadik országbeli.

Ezt is ajánljuk a témában

A jellemzően Fülöp-szigetekről és Indonéziából érkező sofőrök ügyében még bőven vannak kérdőjelek, mert bár a diszpécserrel történő kommunikáció megoldható angolul beszélő munkatársak felvételével,

az utasoktól értelemszerűen nem lehet elvárni, hogy csak az szálljon fel a járműre, aki tud angolul.

A futárok is nehezen kommunikálnak

Budapesten a mindennapokban is problémát jelent a kommunikáció: a nagy futárcégeknél sok külföldit alkalmaznak, főképp a belvárosban, akik olykor nemhogy magyarul, még angolul is nehezen értetik meg magukat. Viszont szükség van rájuk a munkaerőhiány miatt, és a BKV/ArrivaBus is a sofőrhiány okán alkalmazhat külföldieket. Azt nem tudni, hogy a BKV esetében ennek a lebonyolítása is indokolja-e, hogy Karácsony Gergely tízmilliókat osztott ki prémiumként, miközben azzal a lendülettel megemelte a jegyek árát.

Ezt is ajánljuk a témában

De természetesen nem csak a főváros érintett a munkaerőhiányban: filippínók szedik a gombát Heves vármegyében, az egyik dán teherszállító cég hazai leányvállalata pedig indiai nőket foglalkoztat kamionsofőrként.

Lehetetlen a menetrendi igények kiszolgálása

A BKV-nál egyébként olyan nagy a baj, hogy a sofőrhiány miatt évente több tízezer járat esik ki a budapesti menetrendből. A Világgazdaság korábban azt írta: a buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, így gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása. A lapnak akkor a vállalat úgy reagált, hogy a nagyjárműves szegmensben Budapesten, országosan és Európa-szerte is járművezető-hiány van.

A szerző a Corvinák újságírója

Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán (illusztráció)

Összesen 59 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
newseepuding-2
2023. október 05. 21:20
Megerősítem: németül sem kell tudni a németországi buszsofőröknek. Mókás, hogy otthon döbbenetet okoz az, ami itt a csodás nyugaton a mindennapi valóság. A német vasút egyik ezredik, vidéki leányvállalatánál vagyok buszsofőr, ahol (eddig) fontos volt, hogy a jegyeladásokból némi bevételt kreáljunk. Eddig. Most már ott tartunk, hogy a forgalmi szolgálat azért is pezsgőt bont, ha az aznapi iskolás járatok rendben lemennek. Egyre több volt BKV-s sofőr van nálunk, akikre pár éve még rácsukták nálunk az ajtót, most viszont már az sem baj, ha a sofőr nem tud jegyet eladni, azaz bevételt termelni. A lényeg, hogy valaki vigye a járatot. Pár hónapja az egyik újságban két politikus vitatkozott, hogy mit lehetne tenni az ellen, hogy a megrendelt járatokat nem tudjuk teljesíteni. Az egyik szerint el kell venni tőlünk a koncessziót. Erre a másik: és kinek adjuk oda? Elhiszem, hogy vannak problémák otthon a tömegközlekedéssel, de akár ide is lehet költözni, és visszasírni a MÁV-ot meg a BKV-t.
grün
2023. október 05. 17:55
sőt, budapesten buszt vezetni sem kell tudniuk…
Fegyenc8
2023. október 05. 17:47
Na libcsik! Ezzel nincs baj? Megy mára sivalkodás, hogy Gelygőke migráncsokat akar a buszokba ültetni? Vagy ez csak más cégeknél gond?
kislaci-2
2023. október 05. 17:47
sok csórógeci magyar rádöbben legalább hogy màsok sokkal kevesebbért megcsinàljàk a munkát
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!