Megjelentek a harmadik országbeli buszsofőrök Budapesten
A budapesti buszok egyharmadán feltűnhetnek külföldiek a volánnál.
Magyarul nem beszélő buszsofőrökkel is tervez a BKV, ha tartós marad a munkaerőhiány és nincs más választása – erősítette meg a Mandinernek a cég. Nagy kérdés, a vendégmunkások legalább angolul milyen szinten kommunikálnak, a futároknál ugyanis ezzel is akad probléma.
„Magyarul beszélő külföldieket már most is foglalkoztatunk, de vizsgáljuk a lehetőségeit angolul beszélő munkavállalók foglalkoztatásának is, felkészülve arra az esetre, amikor a tartós munkaerőhiány miatt valamely munkakörben az szükségessé válik” – közölte a Mandiner megkeresésére a BKV Zrt., amely azt írta, a probléma leküzdésének érdekében a cég keresi a munkaerő utánpótlásának lehetőségeit Magyarországon és külföldön egyaránt.
Korábban lapunk érdeklődésére a budapesti buszok egyharmadát üzemeltető ArrivaBus Kft. elárulta, a jelenlegi autóbuszvezetői állomány kevesebb, mint 5 százaléka harmadik országbeli.
Ezt is ajánljuk a témában
A budapesti buszok egyharmadán feltűnhetnek külföldiek a volánnál.
A jellemzően Fülöp-szigetekről és Indonéziából érkező sofőrök ügyében még bőven vannak kérdőjelek, mert bár a diszpécserrel történő kommunikáció megoldható angolul beszélő munkatársak felvételével,
az utasoktól értelemszerűen nem lehet elvárni, hogy csak az szálljon fel a járműre, aki tud angolul.
Budapesten a mindennapokban is problémát jelent a kommunikáció: a nagy futárcégeknél sok külföldit alkalmaznak, főképp a belvárosban, akik olykor nemhogy magyarul, még angolul is nehezen értetik meg magukat. Viszont szükség van rájuk a munkaerőhiány miatt, és a BKV/ArrivaBus is a sofőrhiány okán alkalmazhat külföldieket. Azt nem tudni, hogy a BKV esetében ennek a lebonyolítása is indokolja-e, hogy Karácsony Gergely tízmilliókat osztott ki prémiumként, miközben azzal a lendülettel megemelte a jegyek árát.
Ezt is ajánljuk a témában
A főpolgármester bizalmi embere is prémiumban részesülhet.
De természetesen nem csak a főváros érintett a munkaerőhiányban: filippínók szedik a gombát Heves vármegyében, az egyik dán teherszállító cég hazai leányvállalata pedig indiai nőket foglalkoztat kamionsofőrként.
A BKV-nál egyébként olyan nagy a baj, hogy a sofőrhiány miatt évente több tízezer járat esik ki a budapesti menetrendből. A Világgazdaság korábban azt írta: a buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, így gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása. A lapnak akkor a vállalat úgy reagált, hogy a nagyjárműves szegmensben Budapesten, országosan és Európa-szerte is járművezető-hiány van.
A szerző a Corvinák újságírója
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán (illusztráció)