Nagynál azonban mintha ezzel együtt is megjelenne a védekezve támadás szándéka, ami abból is ered, hogy a monetáris politika és a gazdaságfejlesztés prioritásai egy háborús gazdasági válságban igencsak ütközhetnek. Nagy számára a makrostatisztikák mellett ott vannak az alsóbb szintek, a dualitásoktól (külföldi és hazai tőke, nagyvállalat és kkv, térbeli központok és perifériák) sokszorosan szabdalt magyar gazdaság valósága, ahol a jelenlegi gazdasági teljesítmény is komoly feszültségekből áll elő. Konkrétan a külföldi tőke, a feldolgozóipar nemzetközi vállalatai nagyon is jól vannak, komoly növekedést állítanak elő a reálbérekben is munkavállalóik számára, de lemaradhat mögöttük a hazai tulajdonú gazdaság, a kis- és középvállalkozások sokasága. Sőt, míg a külföldhöz kapcsolódó, oda értékesítő cégek felhúzzák a növekedést, addig a saját házunk táján komolyabb is lehet a baj annál, mint amit az adatok mutatnak:
a belföldi értékesítések, rendelések, beruházások, fogyasztás vagy reálbérek egymást gyengítve teremtenek egy negatív spirált.
Egymás mellett létezik a sikeresen túlélő külföldi és a lefagyott hazai gazdaság. Ezt azért nem érdemes tétlenül nézni, mert ezáltal a válság kisöpörheti a hazai szektort, a hazai tudás és tőke külföldi tulajdonba kerülhet, vagy leépülhet, ezzel a szuverenitás és a kínálati kapacitások egyszerre sorvadnának el. Matolcsy szerint a régióhoz viszonyított inflációs többletünket jelentős részben az élelmiszerek és az élelmiszeripar alacsony hatékonysága okozza – ez alapján úgy tűnhet, hogy a hazai kínálat növelése és termelékenységének javítása lehetőleg olcsó forrásból mégiscsak fontos, sürgető, a jövő inflációs sokkjait enyhítő lépés lehet, mert a jövő inflációját a jelen beruházása szoríthatja le.
A Nagy által elmondott keretrendszerben egybeesik a méltányosság és a hatékonyság akkor, amikor első feladatként a reálbérek emelését fogalmazza meg. Ennek kell visszaállítania szerinte a lehető leghamarabb a fogyasztást, ami maga után húzza fel a hazai, belföldi gazdaságot az iparral együtt és ez stabilizálhatja a költségvetést, nem pedig a további megszorítások. Már-már úgy érezzük, hogy a 2010 utáni sikeres stabilizációs és növekedési fordulat filozófiája ez, amely szerint a recesszióból való kiút megszorítás helyett a gazdasági aktivitás ösztönzése lehet. Ez az a megközelítésmód, amiért 2010 környékén pellengérre állították hazánkat, de a koronajárvány időszakában már nemzetközi szervezetek javasolták. A válságok persze eltérő természetűek, de lényegüket tekintve közös azokban a reálgazdasági pusztítás és ezáltal a növekedési képesség tartós lehúzása. Bár az infláció az egyik legkönnyebben észlelhető válságtünet, emögött egy sokszoros válsághelyzet húzódik meg rövid- és hosszú távú csapdahelyzetekkel, ezek közül mindegyiket fel kell ismerni. Kiemelendő, hogy a kormányzat elsődleges fontossággal tekint a reálbérekre, azaz nem akarja megengedni, hogy az inflációs harc vagy az egyensúlyteremtés oltárán feláldozzuk a magyar családokat és jövedelmeket, hiszen a jövedelmek tartós esésével a munkaalapú és a családbarát társadalom kérdőjeleződne meg, a munkaalapú mobilitás valósága tűnne el.
Nagy Márton továbbá kiemeli a magyar növekedési modell egyedi jellemzőit és ezért jut olykor különutasabbnak tűnő javaslatokhoz. Szerinte, mint rámutattunk, egyszerűen a magyar modellből ered az erőteljes inflációs reakció, ami miatt sem felelőst keresni nem kell, de emiatt hosszabb távon a növekedést elfojtani sem érdemes. A növekedés beindításánál is a magyar modell jellemzőit veszi figyelembe, ezért juthat a főáramú tankönyvek által ritkán javasolt megoldáshoz, a reálbéreken és a fogyasztáson keresztül történő talpraálláshoz – nevezhetjük ezt bérvezérelt (wage-led) növekedésnek. Ezt az teszi indokolttá, hogy a munkaalapú gazdaságpolitika a fogyasztást adóztatja, így az egyensúly ezen keresztül, a fogyasztási csapdából való kilépéssel, középtávon pedig a növekedés beindulását követően stabilizálódhat megnyugtató módon.