Őrjöngenek a közösségi oldalakon, miután Kamala Harris alelnökjelöltje melegnek titulálta Elon Muskot
Áll a bál Amerikában: Tim Walztól nem idegenek a hasonló kijelentések, korábban Orbán Viktort is „diktátornak” titulálta.
Megírták, hogy csak 5 fő jelentkezett kémiatanárnak, ami egyszerű hazugság. Interjú.
„Hogyan értékeli a baloldali képviselők viselkedését és a baloldal által megfogalmazott kritikákat, amelyekkel sokszor riogatják a szülőket, diákokat is?
A baloldal évek óta negatív kommunikációs kampányt folytat az oktatási rendszer ellen, ami abban összegezhető, hogy szerintük minden rossz. Ha valamiről, amit mondtak, kiderül, hogy nem igaz, mégsem az történt, akkor arról nem vesznek tudomást, tovább lépnek, és új támadási pontot keresnek. A baloldal mindig csak kampánycélokhoz használja fel a pedagógusokat és a diákokat, amikor ők voltak kormányon, folyamatos volt a forráskivonás, súlyosan eladósodtak az intézményfenntartó önkormányzatok, iskolákat zártak be és 15.000 tanárt tettek utcára. A baloldal most sem szavazta meg azt a költségvetést, amely jövőre újabb béremelést biztosít a pedagógusoknak. Ez a negatív kampány ugyanakkor nem könnyíti meg a szülők, a tanulók tájékozódását az oktatási rendszer valódi helyzetéről, erősségeiről és gyengeségeiről, csak a feszültséget fokozza teljesen értelmetlenül.
Az elmúlt időszakban pedagógushiányról szóló hírek jelentek meg a baloldali sajtóban, ami szintén aggodalommal töltheti el a szülőket. Mi a gond ezekkel?
Itt is érdemes a tényeknél maradni. Szó nincs arról, hogy 16 ezer pedagógus hiányozna a rendszerből, bár a baloldal következetesen ezt mondogatja egy éve. Érdemes visszanézni, két évvel ezelőtt még négyezret mondtak. A tény az, hogy 2010 óta a tanulólétszám 13 százalékkal, a pedagóguslétszám pedig 3 százalékkal csökkent. A magyar köznevelésben a tanár-diák arány az uniós átlagnál jobb, ami persze nem jelenti azt, hogy nincsenek kihívások. Teszünk azonban annak érdekében, hogy ezeken úrrá legyünk.
Elindítottunk egy jelentős béremelést, bevezettük az új pedagógus életpályáról szóló törvényt, 2021-ben átalakítottuk a pedagógusképzés rendszerét, változtattunk a felvételin, és ez meg is hozta az eredményét: idén 67%-kal nőtt a pedagógusképzésre felvettek száma, több mint tízezer hallgatót vettünk fel. Az előző kérdésére visszatérve, érdemes kitérni arra, hogy mit művel az ellenzéki dollármédia ezzel a nagyon kedvező, a »minden rossz, összeomlik a rendszer« narratívájába nem illő felvételi adattal. Először megírták, hogy talán valóban nőtt a pedagógusképzésre felvettek száma, de a tanárképzésben csak 29 százalékos a növekedés. Az nem volt hír, hogy kétszer annyi az óvodapedagógus, kétszer annyi a tanító, pedig máskor ezeket is hiányszakmáknak nevezik.
Aztán megírták, hogy csak 5 fő jelentkezett kémiatanárnak, ami egyszerű hazugság, mert osztatlan képzésben 23 fő, osztott két féléves képzésben 24 fő, osztott négy féléves képzésben 20 fő,
és a szaktanárira – ez egy mesterszakra épülő egy éves képzés – valóban 5 fő jelentkezett, de ez csak az egyik képzési forma, ezeket a számokat össze kell adni, és kijön, hogy 72 fő jelentkezett és nem 5.
Az utánpótlásra azonban sokkal nagyobb hatással lesz, hogy tavaly elindult egy új, integrált természettudományi szak, ami az integrált természettudomány oktatását hivatott támogatni, és nagyon népszerű a jelentkezők körében, valójában ezért mennek kevesebben a biológia, kémia és fizika szakokra, mert ez az új szak népszerűbb. Idén 188 főt vettünk fel erre a szakra, ahol tehát nem fizika, kémia vagy biológiatanárnak jelentkeznek, hanem integrált természettudományi képzésre.
A rossz hírnek tehát az ellenkezője igaz! A ferdítés arra példa, hogy a valóság egy kis részletéből hogyan lehet nagy álhírt kreálni az »itt semmi nem jó« narratívája érdekében, az emberek megtévesztése céljából.”
Nyitókép:MTI/Máthé Zoltán