Minden, amit a KRESZ-módosításról tudni érdemes

2023. július 19. 09:30

Jönnek a nagyobb bírságok és az alacsonyabb sebességhatárok?

2023. július 19. 09:30
Bokor Gábor
Bokor Gábor

A hónap legelején bekövetkezett Árpád hídi tragédia rávilágított arra, hogy Magyarország, de még inkább Budapest közlekedési morálja az elmúlt években sokat romlott: az autósok türelmetlenek, figyelmetlenek, az est bekövetkeztével pedig előjönnek azok, akik azt hiszik, hogy egy luxusautóval, vagy akár egy húszéves, véres torkú BMW-vel versenyeznie kell. Ez vezetett egy teljesen ártatlan ember halálához, akinek „egyetlen bűne” az volt, hogy a lehető legrosszabbkor volt a legrosszabb helyen. Az igazságügyi szakértői jelentés szerint a RACE-001 rendszámú Mercedes legalább 130 km/órával csapódott az Árpád híd szalagkorlátjának, ezzel kioltva a 26 éves kerékpáros életét.

Az eset után a jogalkotókban is megmozdult valami, hogy a jövőben ilyen azért ne forduljon elő, ugyanis hiába a korábbi intézkedések, azok nem fogják az utcai versenyzőket. Bár a főváros több pontján csökkentették a sebességhatárokat az elmúlt években, ezek sem hozták meg a várt hatást.

„Gyilkosságnak tartom”

Lázár János a múlt héten tartott sajtótájékoztatót, ahol az építési és közlekedési minisztert megkérdezték, mit gondol az Árpád hídi balesettel kapcsolatban, a tárcavezető annyit közölt:

„Gyilkosságnak tartom”.

A miniszter kijelentette, hogy hazánkban a balesetek több mint felét, egészen pontosan hatvan százalékát okozzák a rossz járművezetői döntések. Lázár János megjegyezte, hogy a tárca a Belügyminisztériummal közösen megkezdte a KRESZ felülvizsgálatát, a pontos részletek őszre lesznek nyilvánosak, amikor is társadalmi egyeztetésre bocsátják azokat. 

Ezt is ajánljuk a témában

Lázár János úgy fogalmazott, a KRESZ módosítására azért van szükség, mert megváltozott a közlekedési rend, melyre már nem ad választ a szabályzat, szavai szerint drasztikusan nőtt a fővárosi utcákat járó autók, melynek kezelése elsődlegesen a Fővárosi Önkormányzat feladata. 

Ezt is ajánljuk a témában

Mi a baj a budapesti közlekedéssel?

Lassan tetőpontjára hág az autósok és kétkerekűek közötti ellentét Budapesten. A fővárosban egyre nehezebb gépjárművel közlekedni. Megpróbáltunk utánajárni, mi vezetett idáig.

De ezenfelül az is igaz, hogy a KRESZ jelen állapotában nem alkalmas arra, hogy mindenkinek helyet csináljon az utcán, márpedig ezt a szempontot érvényesíteni kell a szabályozásban”

– szögezte le a miniszter, majd megjegyezte, hogy modern és innovatív KRESZ-re van szükség, „nem pedig olyan megközelítésre, hogy a közlekedés melyik szereplőjét támogatjuk, és melyiket nem”.

A legnagyobb igény

A baleset urán többen annak adtak hangot, hogy a szokásos gyorshajtási mérések mellett jöjjön az átlagsebesség számítása is, azaz két adott pont között, ha az autós a megszabott időnél gyorsabban teljesítette a szakaszt, akkor bizony gyorsan ment és repül is a bírság. Ezzel kapcsolatban Lázár János megjegyezte, nem járják ki a szigorításokat, mérlegelik, hogy alkalmazzák hazánkban az átlagsebesség mérését is. 

A politikus bejelentette továbbá, hogy a balesetek kevesebb, mint harmadát okozza a gyorshajtás, viszont több mint kétharmadát a sofőrök rossz döntései, a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet adataira hivatkozva kilátásba helyezte, hogy akár a jogosítvány megszerzésének körülményei is szigorodhatnak. 

Sem a gépjárműállomány nem olyan, mint Ausztriában, de a vezetői képességeink se olyanok”

– fogalmazott a tárcavezető, aki a Világgazdaság tudósítása szerint elmondta, a jogosítványhoz kötött elméleti, gyakorlati tudás, valamint pszichológiai alkalmasság is felülvizsgálatot érdemel. 

Rettegjenek a gyorshajtók

Az ATV megkérdezte Pető Attilát, ismertebb nevén Kreszprofesszort a témával kapcsolatban. Az ország egyik legismertebb közlekedési a csatornának azt mondta, az Árpád hídi baleset okozójának nem jelent nagy terhet kifizetni egy 300 ezer forintos gyorshajtási csekket, miközben egy soktízmilliós Mercedes van alatta, ezért tovább kéne szigorítani a büntetési tételeket. Példaként említette, hogy egy másik államban van arra példa, hogy a hasonlóan durva szabálytalanságok tömkelegét elkövető sofőr szeme láttára zúzták be az autóját. 

A szakértő kijelentette, vagy drasztikusan meg kéne emelni a kiszabott büntetések összegét vagy akár a jogosítványt egy egész életre bevonni az illetőtől.

Legutóbb tavasszal volt nagyobb lélegzetű változtatás a közlekedésben, akkor a rendőrség jelentette be, hogy jönnek az új szupertraffipaxok, továbbá a korábbi 53 km/óráról 51 kn/órára vitték a tűréshatárt a sebességellenőrzéseknél. 

„A kollégáink eddig sem, és ezután sem azzal fognak foglalkozni, hogy 50 helyett ki ment 51-gyel. Bár ott tartanánk, hogy ők azok, akik a közúti biztonságot veszélyeztetik! Jó néhányan vannak ugyanis azok, akik ezeket a sebességértékeket extrém módon meghaladják, és a közlekedés biztonságára a veszélyt ők jelentik.

Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy nem 51 km/h-ra vagy 52 km/h-ra fogja állítani a mérőműszert a rendőr, hanem azokra fog fókuszálni, akik a sebességet jelentősen túllépi”

– jelentette ki a rendőrségi sajtótájékoztatón Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztály vezetője. 

Szerettünk volna többet megtudni az Építési és Közlekedési Minisztériumtól,  milyen módosításokat készülnek bevezetni a KRESZ-ben, interjút is kértünk Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkártól, azonban a tárca sajtóosztálya a Mandinerrel annyit közölt, hogy Lázár János a keddi sajtótájékoztatóján mindent elmondott, amit a témával kapcsolatban jelenleg tudni lehet.

Nyitókép: MTI/Mihádák Zoltán

 

Összesen 89 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
faramuci
2023. július 19. 15:48
Kár a kreszt piszkálni.Az elkövető szándékosságát kéne büntetni,mert ugye én DÖNTÖK ÚGY hogy: piásan,bedrogozva illetve szándékosan a sebbességhatárokat tullépve nyomorékokat,és vagy halottakat hagyok az utakon! Kizárólag az elrettentő büntetési tételek segíthetnek a problémán.
Tibibácsi
2023. július 19. 15:39
"Minden, amit a KRESZ-módosításról tudni érdemes..." Ahogy megtudhattuk ebből a cikkből, ... öööö, izé... Tudtunk meg valamit? Na ezért kár volt a virtuális helyfoglalásért is. Tudom, azért is, amit én írtam, viszont én ezt szórakozásból teszem, a kedves cikkszerző pedig kényszerből.
Akitlosz
2023. július 19. 15:18
Azért akarják a gépjármű közlekedést lassúnak tartani, hogy ne jelenthessen nagyobb konkurenciát a vasúti és a légi közlekedésnek. UI.: Ha nem lenne az ezer karakteres határ, akkor nem tettem volna ennyi hozzászólást.
Akitlosz
2023. július 19. 15:17
Ha a KRESZ-t akarják módosítani, akkor van pár javaslatom, az első nem is a közlekedőkre vonatkozik. 1. Tiltsák meg, hogy ugyanarra a gyalogátkelő helyre egyszerre kaphassanak zöld jelzést az autósok és a gyalogosok! Ausztriában ilyen nincsen. Balesetveszélyes! Meg félelmetes is. 2. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, gy. k. autópálya, ne kelljen jobbra tartania annak, aki a megengedett maximális sebességgel halad, így tehát úgysem haladhat el mellette szabályosan soha senki, ha nem szirénázik. Mi értelme van a 130 km/h-val haladó személygépjárműveket a 80 km/h-val haladó kamionok közé kényszeríteni? 3. A 130 km/h sebességhatárt az 1960-as, 1970-es évek autóira találták ki. Azóta az autók jóval fejlettebbek, jóval biztonságosabbak lettek. Ezért időszerű a 3 vagy több forgalmi sávos autópályákon a belső sávban, amelyben lassú buszok és kamionok úgysem járnak, engedélyezni a 160 km/h sebességet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!