Mi a baj a budapesti közlekedéssel?

2022. szeptember 06. 21:00

Lassan tetőpontjára hág az autósok és kétkerekűek közötti ellentét Budapesten. A fővárosban egyre nehezebb gépjárművel közlekedni. Megpróbáltunk utánajárni, mi vezetett idáig.

2022. szeptember 06. 21:00
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Aki rendszeresen közlekedik a főváros útjain, bizonyára tapasztalhatta már, hogy az elmúlt időszakban mennyit romlott Budapest közúti közlekedése. Naponta számtalan hír szól arról, hogy a város különböző pontjain nem jár a busz, a troli, a villamos, mert baleset történt. Bár ez általában minden nagyvárosra jellemző, Budapesten azonban példátlanul kaotikussá vált a helyzet.  

Egyre több a jármű, egyre több az idegesség

Már több mint tíz éve járom a főváros útjait, először csak 50 köbcentis robogóval, majd 125 köbcentissel és ma már autót is használok. Nap mint nap tapasztalható, mennyire rossz a helyzet. Motorosként első kézből tapasztalom, milyen agresszív autósok vannak. Ha a dugóban két sor között próbál evickélni az ember – amit pár éve már a KRESZ is enged –, vannak autósok, akik ezt nem tudják elfogadni és a kétkerekű haladásának segítése helyett – tisztelet a kivételnek – inkább akadályozzák az utat azzal, hogy a felezővonal irányába mozdulnak. Számos autós fejében ilyenkor az játszódik le a szakértők szerint, hogy ő a dugóban áll, a kis kétkerekű meg elhúz mellette, hát inkább ő is várjon. 

Fotó: Manek Attila/MTI
Fotó: Manek Attila/MTI
Megkerestük Pető Attilát, a Kreszprofesszort, ő hogyan látja a budapesti közlekedés jelenlegi állapotát. A Mandiner kérdésére a szakértő kijelentette, ma már nem a régi sztereotípiákban jelenlévő, nagy fekete autókkal van a legnagyobb probléma, hanem a futárokkal és a jellemzően fehér színű dobozos áruszállítókkal. Úgy véli ő is, egyértelműen romló tendencia tapasztalható jelenleg a főváros közlekedési életében. 

– jelentette ki. 

Rendszeres látvány Budapest útjain, hogy kerékpárosok, legyenek azok futárok vagy egyszerű biciklisek, rendre áthajtanak a piroson. Előbbieknél – bár nem mentség –, magyarázható ez azzal, hogy időszűkében vannak, hiszen pontosan kell kivinniük a megrendelt ételt, ám vannak, akik csak egyszerűen azért tesznek így, mert szinte a nullával egyenlő az esélye, hogy felelősségre legyenek vonva.

Pető Attila lapunknak úgy fogalmazott, „mivel a biciklire és a segédmotoros kerékpárra, azaz az ötven köbcenti alatti lökettérfogatú robogóra nem kell rendszám, így őket gyakorlatilag lehetetlenség felelősségre vonni, hiszen szinte lehetetlen őket azonosítani. 

– közölte.

Hol a hiba?

A főváros útjain közlekedő ételfutárok – amennyiben a három legnagyobb vállalatnak dolgoznak–, általában cím- és kilométerpénz alapján kapják fizetésüket, magyarul egy műszak alatt minél többet mennek, és minél több ételt visznek ki, annál magasabb lesz a fizetésük. Pető Attila szerint a biciklisek azért is mehetnek át nagyobb számban a piros jelzés ellenére, mert sokkal jobban átlátják a környéket, mint az autósok, ugyanis nem takarja nekik a kilátást gyakorlatilag semmi, nincsenek oszlopok. 

– véleményezte.

Fotó: Kisbenedek Attila/AFP
Fotó: Kisbenedek Attila/AFP

Megkerestük a három legnagyobb, Budapest is közlekedő ételfutár vállalatot: a Foodpandát, a Woltot és Bolt Foodot, mit gondolnak a kialakult helyzetről, milyen statisztikáik vannak. A finn gyökerekkel rendelkező Wolt a Mandinernek küldött válaszában kifejtette,

nagyjából hatezer futár partnerrel dolgoznak országszerte, akik szerződéses alvállalkozóik, így nem tudnak munkáltatóként fellépni velük szemben.

„Mindent megteszünk annak érdekében, hogy futár partnereink a közlekedési szabályoknak megfelelően, a forgalom összes résztvevőjének biztonságát mindvégig szem előtt tartva végezzék a kiszállítási szolgáltatást” – fogalmaztak, majd azzal folytatják, hogy a futár partnerekkel szerződésben is rögzítik azok közlekedésbiztonsági és egyéb, például élelmiszerbiztonsággal vagy adatvédelemmel kapcsolatos kötelezettségeit. 

Amennyiben ezek valamelyikét igazoltan megszegi a partnerük, az eset kivizsgálását követően felmondják a szerződést. A cég ezen felül minden esetben kötelezi a szerződött alvállalkozóit, hogy részt vegyenek egy oktatáson, ahol bemutatják a közlekedés- és élelmiszerbiztonsági, illetve viselkedési irányelveket, valamint „a Wolt által képviselt értékeket”. Válaszukban kifejtették, ha futár partnerünk a szolgáltatást olyan járművel nyújtja, amelyre vezetői engedély kötelező, rendelkeznie kell a hatályos szabályoknak megfelelő, érvényes engedélyekkel. 

Szigorúak a szabályok, de be is tartják őket?

A Foodpanda megkeresésünkre elmondta, a szerződéskötés előtt a jelentkező futárpartnerek részt vesznek egy úgynevezett onboarding folyamaton, ahol megismerkednek a szerződés részét képező etikai kódexünkkel. 

 – közölték, majd azzal folytatták, hangsúlyozzák az óvatosságon túlmutató fokozott figyelmet a közlekedés többi résztvevője felé és a KRESZ betartására. Kijelentették, hogy a partnereiknek kötelező betartani az összes közlekedési szabályt, „a szállítás során az aktuálisan érvényben lévő közlekedési szabályok megszegése nem megengedett”

A Foodpanda megkeresésünkre elárulta, hogy a közlekedéssel kapcsolatos panaszok rendszerint útközben keletkeznek, havonta átlagosan egy ilyen jellegű értesítést kapnak, melyet kivizsgálnak és eljárás esetén együttműködnek a hatósággal. A futárcég, amennyiben egy jelentkező autóval vagy motorral akar elkezdeni kiszállítani, ellenőrzik, hogy megvan-e a megfelelő jogosítványa ehhez.

A Bolt Food volt a legkevésbé közlékeny, annyit írtak válaszukban,

nagyon köszönik az érdeklődést, ám üzleti okok miatt nem válaszolnak.

Van megoldás?

A Kreszprofesszor szerint már az nagyon sokat segítene a dolgon, ha mindenki csak egy kicsivel nyugodtabban közlekedne, már akkor nem lenne ilyen kaotikus a helyzet. Állítása szerint sok autósnak nő meg a vérnyomása attól, ha azt látja, hogy a kétkerekűek akár szabálytalanul a járdán vagy a villamossíneken mennek. Azonban megjegyezte, amennyi szabálytalanságot elkövetnek a biciklisek, annak arányában nincs annyi baleset.

Fotó: Máthé Zoltán/MTI
Fotó: Máthé Zoltán/MTI

– mesélte.

Kifejtette, morálisan rendkívül helytelen, amit egyes szabálytalankodó kerékpárosok tesznek. Pető Attila szerint egyfajta tanítással, oktatással már segíteni lehetne azon, hogy csökkenjenek a szabálysértések számai. Szavai szerint, akinek van bármilyen jogosítványa, az tanulta a KRESZ-t és tudnia kéne, hogy nem szabad átmenni például a piros jelzésnél. 

– közölte a Kreszprofesszor. 

Megkerestük a rendőrséget is, naponta hány közlekedési baleset történik, melyben érintett motoros vagy biciklis futár, illetve naponta hány feljelentés vagy rendőri intézkedés történik velük szemben, ám annyit válaszoltak, hogy a BRFK nem vezet statisztikát a közúti közlekedési balesetek okozóinak, részeseinek, illetve az intézkedés alá vontak foglalkozásáról.​ 

Nyitókép: MTI/Manek Attila

Összesen 131 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
begmann1
2022. szeptember 07. 21:39
Én is bringázok, igaz inkább városon kívül. Azt is megértem, hogy az utakat nem csak az autósoknak tartják fent, de a pl a körúton ha a járdából vesznek el az a gyalogos forgalomnak meg sem kottyan. Igaz nem olyan egyszerű, mint felfesteni a kerékpár sávokat.
masikhozzaszolo
2022. szeptember 07. 19:05
Szerintem az autósok állapítsák meg a biciklisek, gyalogosok dugó, parkolási, behajtási díját, a biciklisek meg az autósokét. Még az is lehet, hogy nulla jön ki.
KBA98
2022. szeptember 07. 17:16
A baj forrása Karácsony Gergely nevű egyén, akit valakik Budapest főpolgármesterévé tettek és az X számú rabló, a 40 már nem is érvényes! Ha ezeket el lehetne takarítani, felszabadulna a főváros!
RPéter10
2022. szeptember 07. 17:11
Azt állítottad,h jól átgondoltál mindent. Leírtam h mit nem gondoltál át. Én pedig azt mondom,h se magamat,se mást nem tartok fel. Nekem az autósok tartják fel a forgalmat. A forgalmat alig lassítom.Ha megnéznék a sofőrök mekkora átlagsebességgel haladnak az autók a városban.csodálkoznának. Miért is lettek keskenyebbek miattam/biciklisektől az utak? Eddig is jártam télen biciklivel,minden gond nélkül.Természetesen,ha olyanok a körülmények nem szállok fel rá. Szerintem pont te vagy ön és közveszélyes ezzel a gondolkodással. Nem állítom,h nem lennének szabályszegő biciklisek,d amikor gépjárművet vezetek több agresszív ,frusztrált, szabályszegővel találkozom.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!