Gázolt a villamos, mentőket kellett hívni
Embert gázolt a villamos Budapest II. kerületében.
Véget ért a díjmentes parkolás a főváros kapujában. És máshol is.
Júliustól fizetni kell majd az Őrmezőn, Kelenföldön lévő P+R parkolókért – adta hírül a Budapest Közút.
A döntést a Karácsony Gergely vezette, baloldali többségű Fővárosi Közgyűlés hozta meg 2022 októberében, annak előkészítése a DK-s vezetésű újbudai önkormányzattal egyeztetve történt.
Az eddig ingyenesen használható majd 1500 hellyel bíró P+R parkolókért reggel 6 és 22 óra között alkalmanként 350 forintot, éjszaka – tehát 22 órától reggel 6 óráig – pedig óránként 105 forintért lehet majd várakozni.
Utóbbit nem csupán az Őrmező P1, P2, valamint az Etele tér P1, P2 névre keresztelt parkolókban tervezik bevezetni, hanem más, eddig is díjköteles, a Közút által üzemeltetett P+R várakozóhelyeken: így a Köki Terminál P+R, Kőbánya-Kispest P+R, Hűvösvölgy P1 P+R, Örs vezér tere P+R, Pillangó utca P+R, illetve Újpest Városkapu P+R parkolókban is.
Budapesten egyébként majd 6000 ilyenfajta parkolóhely található, ennek jelentős része fizetős.
A Budapest Közút kommünikéjét azzal kezdi, hogy a fizetőssé tétellel visszanyerik valódi funkciójukat a kelenföldi P+R parkolók. Való igaz, hogy a környék utcái már fizetőssé váltak, ezért az, aki nem kívánt továbbra sem fizetni a várakozásért, e parkolókat használta; de erre csak akkor volt lehetősége, ha és amennyiben talált ott szabad helyet. Merthogy az ingyenes parkolót sokan nem a rendeltetésének megfelelően használják: napokig, hetekig tárolják Őrmezőn, Kelenföldön gépjárműveiket.
Egyes szakértők azonban úgy vélik, önmagában nem megoldás a fővárost sújtó, egyre nagyobb autóforgalom (ezáltal parkolási igény) mérséklésére, hogy fizetőssé teszik az eddig díjmentesen használható lehetőségeket.
Mindenesetre megkerestük a Budapest Közutat, hogy a fentiek fényében milyen megfontolások alapján lesz fizetős a főváros legnagyobb P+R parkolója; mennyiben segíti-e lépés a közösségi közlekedés használatára való ösztönzést; hogy készültek-e előzetes hatásvizsgálatok, történtek-e egyeztetések az érintett kerületi, valamint agglomerációs önkormányzatokkal.
„Az intézkedés célja, hogy a kelenföldi P+R parkolók teljes egészében P+R funkciót tudjanak betölteni, és megszűnjön a hosszútávú, nem P+R jellegű parkolás jelensége – kezdte válaszát a Közút –. A díjfizetés szabályozó szerepe biztosítja, hogy a fővárosi autósforgalom csillapítását célzó parkolóhelyek azok számára álljanak rendelkezésre, akik tényleges módváltás céljából, a munkaidejüket lefedve veszik igénybe a parkolót – írta a cég, aláhúzva: – Mindez
segíti a közösségi közlekedésre történő forgalomátterelést, és hozzájárul Budapest belvárosának forgalomcsökkentéséhez.”
Hozzátették, üzemeltetési tapasztalataik azt mutatják, hogy díjbevezetés forgalomszabályozó és közösségi közlekedésre átterelő szerepe a többi parkolóban is a várt hatást hozta az elmúlt évek során.
Mint arról a Mandiner.hu, tavaly szeptember 5-től többet, több helyen kell fizetni a parkolásért Budapesten.
Karácsony Gergelyék új szabályozása négy zónát jelölt ki a fővárosban. Az A, B és C jelzésű szektorokban immár pusztán három órát lehet parkolni, a D zónában nincs erre irányuló korlátozás.
Míg korábban 175 és 525 forint között mozogtak a parkolási díjak, addig az A jelű szektorban 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni; a B jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között; a C zónában 300 forint 8–18 óra között; a D-ben pedig 200 forint 8–18 óra között. Vagyis, a belvárosban csak három órát lehet egyhuzamban parkolni, majd 2000 forintért; ráadásul este 10 óráig fizetni kell. A külsőbb városrészekben is drágult a parkolás (és nőtt a díjfizetési időszak), méghozzá olyan mértékben, hogy sok esetben már meggondolandó a parkolóházak, -garázsok használata.
Nyitókép: Fotó: MTI / Balogh Zoltán
***