Az Index számolt be arról, hogy válságtanácskozást tartott március elején a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ). A tanácskozás után közleményben tiltakoztak a kulturális területet érintő elvonások miatt, a színházi világnap alkalmából pedig panelbeszélgetéseket rendeztek a Jurányi Inkubátorházban a kialakult helyzetről. Úgy vélik, az, hogy idén 35 milliárd forinttal kevesebb jut kultúrára és innovációra – írta a lap.
A kulturális taopénzek 2018-as megszüntetése után az energiaválság, az infláció, a kata megszüntetése, most pedig a kulturális területet érintő újabb elvonások nehezítik a független alkotók helyzetét – ismertették.
A színházi világnap alkalmából megrendezett panelbeszélgetéseken a Jurányi Inkubátorházban Gáspár Máté kulturális menedzser elmondta, hogy csak online tudták összehozni a beszélgetést Bodó Viktorral, Mundruczó Kornéllal, Pintér Bélával és Schilling Árpáddal, ugyanis mindannyian más országban tartózkodnak.
Schilling Árpád, a Krétakör Színház alapítója a beszélgetésen elmondta
„nem híve az »itt élned, halnod kell« narratívának”,
szerinte az emberek ott élik ki a kreativitásukat, ahol tudják. Azt pedig már sokszor elmondták, hogy „a helyzet szomorú, hogy a körülmények teljesen ellehetetlenítik a szabad versenyt és az érvényesülést a kultúra területén” – idézte a rendezőt az Index.
Párhuzamos színművészeti egyetemet kellene indítani
Mint ismert, Pintér Béla az említett rendezők közül az egyetlen, aki továbbra is kizárólag Magyarországon dolgozik, – de mint fogalmazott – „végtelenül elszomorítja, hogy nagyszerű kortársai arra kényszerülnek, hogy külföldön dolgozzanak”. Mint mondta, az újpesti UP Rendezvénytéren mennek az előadásai, és a jegyeladásból élnek. „Bennünket nem tudnának megszüntetni azzal, hogy végleg megvonják a támogatást” – mondta.
„Az állhatatosság meghozta a gyümölcsét, és talán
még a kormányzati akarat sem tud vérbe fojtani bennünket.
Bár ez is megtörténhet, ha Újpesten fideszes lesz a vezetés ”
– mondta. Pintér Béla szerint egy párhuzamos színművészeti egyetemet kellene indítani azoknak, „akik nem feltétlenül azoktól és úgy akarnának tanulni, akik most tanítanak”.