Így őrizték a magyar Gripenek a balti országok légterét – riportunk a helyszínről!

2022. december 02. 09:31

Napi szinten „felejtették el” azonosítani magukat orosz gépek a Baltikumban – magyar pilóták eredtek a nyomukba. A Magyar Honvédség olyan időszakban védte a balti országok légterét, amikor a hidegháború óta nem látott mértékben fokozódott a NATO és Oroszország közötti feszültség. Litvániában jártunk a magyar misszió búcsúnapján!

2022. december 02. 09:31
null
Janovitz Bálint

Tizenkilenc éles riasztás, 246 felszállás és 304 repült óra – ez a négy hónapos magyar vezetésű Balti légtérvédelmi program (Baltic Air Policing – BAP) mérlege. Lapunk munkatársa a litvániai Siauliai katonai légibázisán járt a magyar honvédségi küldöttséggel, az őrségváltás alkalmából.

A Magyar Honvédség öt másik NATO-tagállam (Csehország, Lengyelország, Németország, Belgium, Olaszország) légi erejével közreműködve látta el a balti légtérrendészeti feladatokat.

Ványik Attila alezredes, a BAP magyar parancsnoka egyike volt azoknak a katonáknak, akik végig Litvániában tartózkodtak a misszió alatt. „A többiek nagyjából havi váltásban cserélődtek” – mondta el az alezredes hozzátéve, hogy

nagy nyomás helyeződik ilyenkor a katonákra,

de ezúttal pszichológus nem volt a csapattal.

„Most én próbáltam lenni a pszichológus. Szondáztattam az embereket, hogy ki hogy van, leültem vele egy ebédre, vacsorára. Próbáltam beszélgetni, nem mint parancsnok, hanem mint ember. Ezekre odafigyeltem, mert hosszú ez az időszak és stresszes tud lenni” – mutatott rá Ványik Attila. 

A BAP magyar parancsnokától megtudtuk azt is, hogy

az éles riasztásokra minden alkalommal azonosítatlan orosz gépek miatt került sor,

amelyek napi szinten – jellemzően Szentpétervár és a kalinyingrádi terület között közlekedve – „felejtették el” azonosítani magukat.

A magyar kontingens alakulati karjelzése / fotó: Földházi Árpád
A magyar kontingens alakulati karjelzése / fotó: Földházi Árpád

Hogyan néz ki a gyakorlatban egy riasztás?

Korábbi írásunkban már kifejtettük, hogy milyen esetekben szállnak fel a vadászgépek légtérvédelmi feladatra, de Ványik Attilától most megtudhattuk azt is, pontosan mit csinálnak ilyenkor a levegőben a pilóták: „Azért megyünk oda, hogy igazoltassuk a gépet, és akkor elkezdjük sorolni az információkat. Milyen magasan repül, mennyi a sebessége, használ-e zavarást, csinál-e ellenséges manővert?”

Elmondása szerint a BAP-misszió pilótái ilyenkor minden adatot és információt igyekeznek közölni a földi irányítással. A gép típusát, színét, oldalszámát, hogy civil járat-e vagy katonai. Abban az esetben, ha utóbbiról van szó és fel is van fegyverezve, akkor a fegyverzet típusát is lejelentik, illetve fotókat is csinálnak későbbi kielemzés céljából.

– mondta el kérdésünkre a Honvédelmi Minisztérium stratégiai elemzésért és humánpolitikáért felelős államtitkára, hozzátéve, hogy a NATO Baltic Air Policing missziójában való részvétel hozzájárul a Magyar Honvédség nemzetközi presztízsének növeléséhez is.

 „Elismert tagjai tudunk lenni a NATO-nak, nem csak a hasznát élvezni a NATO-tagságnak, hanem

– fogalmazott Gion Gábor.

Ványik Attila a BAP magyar parancsnoka (balra) és Gion Gábor a Honvédelmi Minisztérium stratégiai elemzésért és humánpolitikáért felelős államtitkára (jobbra) a miniszteri elismeréssel / fotó: Földházi Árpád
Ványik Attila a BAP magyar parancsnoka (balra) és Gion Gábor a Honvédelmi Minisztérium stratégiai elemzésért és humánpolitikáért felelős államtitkára (jobbra) a miniszteri elismeréssel / fotó: Földházi Árpád

 

A művelet anyagi részéről beszélve az államtitkár hangsúlyozta: „A védelemnél és a biztonságnál profitot számolni nagyon nehéz. Ez nem egy üzleti döntés, ami arról szól, hogy odamegyünk és közvetlenül megtérül. A biztonságot csak úgy lehet megmérni, ha azt vesszük figyelembe, hogy milyen kárt okozhatna az, ha nincs egy ilyen védelem”.

Az államtitkár hangsúlyozta: a Magyar Honvédség olyan időszakban őrizte a légteret, amikor a hidegháború óta nem látott mértékben fokozódott a NATO és Oroszország közötti feszültség. Ebben a helyzetben kiválóan helytállt a magyar légierő, ezért kifejezték a szándékukat, hogy

2025-ben újra részt szeretne venni Magyarország a Baltikum légtérellenőrzésében.

A most búcsúzó magyar pilótákat a lengyel légierő váltotta fel csütörtökön a litvániai Siauliában.

Nyitókép: Földházi Árpád

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lurker
2022. december 02. 11:25
hmmm de finom az a NATO kuki, Magyarország imádja mmmmmm.... nyam nyam
illiberator
2022. december 02. 10:13
Mi alatt védtük légterüket, ők folyamatosan gyalázták Magyarországot. Egy "eltévedt" rakétát igazán kilőhettünk volna a parlamentjükre.
logbasepass
2022. december 02. 10:08
Mind-mind aki magyarul beszél és a NATO-ban szolgál orosz kém! - ugye Bartus tróger?
56október
2022. december 02. 10:06
Majd talán ideböffennek hogy "kösz". Mindig egy hálás társaság voltak, és imádnak bennünket. Ja, nem.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!