Kiss Rajmund, az MCC Diplomáciai Műhelyének vezetője szerint tudomásul kell venni: az USA politikai, diplomáciai gyakorlata, kultúrája sok szempontból eltér attól, amit mi itt, Európában megszoktunk.
Nem csillapodnak a hullámok annak az USA budapesti nagykövetségén megtartott minapi találkozó kapcsán, amelyen az Országos Bírói Tanács (OBT) tagjai, Vasvári Csaba és Matusik Tamás bírák vettek részt.
David Pressman nagykövet azonban másként látja a helyzetet. A találkozó „összhangban van az Amerikai Egyesült Államok és más országok – köztük Magyarország – által világszerte folytatott diplomáciai gyakorlatával. Ami nincs összhangban a szövetségesek közötti normális diplomáciai gyakorlattal, az az összehangolt médiatámadás az Országos Bírói Tanács szóvivője és nemzetközi kapcsolattartója ellen, amely a jelek szerint arra irányul, hogy félelmet keltsen azokban, akik az Amerikai Egyesült Államok képviselőivel kívánnak tárgyalni” – olvasható a nagykövetség által kiadott közleményben. (Az ügy hátteréről itt olvashat.)
Kiss Rajmund, aki korábban hat országban képviselte Magyarországot diplomataként, a Mandinernek leszögezte,
a két ország között az élet minden területén – gazdaság, külgazdaság biztonságpolitika, honvédelem, kutatás-fejlesztés, kultúra, egyebek – rendkívül szoros és kiváló, emellett folyamatosan fejlődő kapcsolatok alakultak ki. S mivel a nagykövet elsődleges feladata, hogy a hazáját az őt fogadó országban képviselje, rengeteget tárgyal a hazai élet legkülönbözőbb szereplőivel.
Tehát semmi rendkívüli nincs abban – sőt, hasznos is –, ha vállalatvezetőket, bankárokat hív meg, hogy azok tájékoztassák a magyar gazdasági helyzetről, üzleti környezetről, például tárgyalhat a kormány stratégiai partnereivel, az amerikai GE, vagy a Hewlett-Packard vezetőivel. De akkor sem lehet kifogása senkinek, ha társadalmi, civil szervezetekkel, a hazai kultúra jeles szereplőivel egyeztet, sőt, akár bírósági vezetővel is találkozhat hivatalos rendezvényen vagy a bíró munkahelyén – fogalmaz az MCC Diplomáciai Műhelyének vezetője.
akikről tudni lehet, hogy konfliktusaik vannak a Kúria vagy az OBH vezetőivel.
A nagykövetnek is tudnia kell ugyanis – érvel Kiss Rajmund –, hogy a hatalmi ágak szétválasztása, a bírói függetlenség az egyik alappillére a nyugati típusú demokráciának, igaz ez Amerikára, az Európai Unióra és hazánkra is, ahol ezt egyébként az Alaptörvény is garantálja. S egy ilyen találkozó komoly aggodalmakat kelthet, hiszen nem tudhatjuk, hogy mi hangzott el a megbeszélésen, történt-e olyasmi, ami a bírói függetlenségét a legkisebb mértékben is veszélyeztetné – tette hozzá az egykori diplomata.
Azt viszont vélhetően sohasem fogjuk megtudni, hogy David Pressman a State Department, az amerikai külügyminisztérium kérésére, a főnökeivel egyeztetve tárgyalt-e a két magyar bíróval, vagy önhatalmúlag döntött így. Ez majd legfeljebb évtizedek múlva derül ki, ha Pressman nyugdíjba vonulása után megírja emlékiratait.
Kiss Rajmund szerint a nagykövetek sokszor különböznek abban a tekintetben, hogy mennyire önjáróak. Vannak, akik olyan tárgyalásokat is lefolytatnak önszorgalomból, amelyre nincs mandátumuk, nem kaptak felhatalmazást a külügyminisztériumuktól, mások szigorúan csak olyat tesznek, amire utasítást kapnak a feletteseiktől.
Az MCC Diplomáciai Műhelyének vezetője szerint egyvalamit azonban tudomásul kell venni: az Egyesült Államok a világ első számú nagyhatalma, ezért az ő politikai, diplomáciai gyakorlatuk, kultúrájuk sok szempontból eltér attól, amit mi itt, Európában megszoktunk, illetve ami egy szerényebb országra jellemző.
Míg egy magyar vagy hasonló méretű állam nagykövete a hivatali ideje alatt jó esetben külügyminiszter-helyettes vagy államtitkár szintű politikussal tartja a kapcsolatot, és csak nagyon ritkán találkozik egy jelentősebb fogadó ország legfőbb vezetőivel – például akkor, ha a köztársasági elnök, miniszterelnök ellátogat abba az országba –, addig az amerikai nagykövetek esetében az az általános, hogy ők miniszterekkel, olykor a miniszterelnökökkel, államfőkkel tárgyalnak.
Ez a helyzet azonban egyáltalán nem jogosítja fel őket arra, hogy ne tartsák be a fogadó ország diplomáciai és egyéb szabályait, és ezzel az adott kormányzat tekintélyét próbálják aláásni. Ezért – amennyiben például ellenzéki politikusokkal, tüntetések irányítóival konzultálnak – arra is ügyelniük kell, hogy ne avatkozzak be a fogadó ország belügyeibe, ne gyakoroljanak nyomást a politikai vezetésre – mondta Kiss Rajmund. Az pedig különösen szerencsétlen,
s meghallgatott volna minden érintettet (a szenátusi meghallgatáson Pressman kijelentette, hogy Magyarországon hanyatlik a demokrácia, és szembe kell nézni a magyar kormány feletti orosz befolyással, és aggasztó folyamatnak nevezte a kínai befolyást is – a szerk.). A diplomatáknak tisztelniük kell, és el kell fogadniuk az állomáshelyükként szolgáló ország kultúráját, szokásait, meg kell adniuk a bizalmat a kormánynak is, ha erre nem képesek, nem szabad elvállalniuk a kiküldetéssel járó feladatot.
Így nem csoda, hogy kezdetektől nem alakult ki harmonikus viszony Pressman nagykövet és a magyar külügyi vezetés között. De ez annyiban nem volt váratlan, hogy a jobboldali magyar kormányok és az amerikai demokrata elnökök alatt máskor is előfordult már hasonló ilyen eset, ilyen volt legutóbb, amikor Mark André Goodfriend ügyvivő képviselte a hazáját Barack Obama idején – állítja a korábbi nagykövet.
Kiss Rajmund mindezek ellenére nem tartja drámainak a helyzetet, úgy véli, ezek a politikai súrlódások nem rengetik meg a magyar-amerikai kapcsolatok alapjait. Hazánknak mással is vannak vitái, több partnerünk nem ért egyet a magyar patrióta külgazdasági és külpolitikai szemlélettel. Ilyenkor az is előfordul, hogy a külügy bekéreti az adott ország nagykövetét, ami ugyan nem szerencsés, a konfliktus kiéleződését jelzi, ám emiatt jelentős negatív következményekkel nem kell számolni a kétoldalú viszonyban. Így akkor sem dőlne össze a világ, ha Pressman kapna egy meghívót a tárca Bem téri épületébe, de az MCC Diplomáciai Műhelyének vezetője szerint nem valószínű, hogy erre a közeljövőben sor fog kerülni.