Ferenc pápa is támogatja Orbán Viktor karácsonyi tűzszüneti javaslatát
Az egyházfő azt szeretné, ha minden fronton véget érne a vérontás.
Balogh József energetikai szakember szerint a jövőben az Adriai vezetékre és a régiós finomítókkal való szorosabb együttműködésre kell törekedni.
Ma délután három órakor, hat nap leállás után ismét elindult a kőolaj szállítás a Barátság vezetéken Magyarország irányába, miután a MOL az oroszok helyett kifizette az ukránoknak járó a tranzitdíjtartozást. Az ATV Híradónak nyilatkozó energetikai szakértő szerint nem technikai probléma okozta a leállást. Balogh József szerint „a Barátság vezetékre nem szabad energiapolitikát építeni” – írja az ATV.
Arra energiapolitikát építeni, hogy a Barátság vezeték 5-10-15 év múlva ott lesz és fog működni, az elég nagy lutri”
– mondta a híradónak Balogh József, energetikai szakértő. A jövőben az Adriai vezetékre és a régiós finomítókkal való szorosabb együttműködésre kell törekedni szerinte. Balogh úgy véli, hogy a leállást nem technikai probléma okozta, hiszen az oroszok a földgáz tranzitért is mindennap előre fizetnek, és ott nem akadtak el a fizetések.
A szakértő szerint most az ukránok azt figyelik, hogy miként tudnák a vezetéket geopolitikai fegyverként használni.
Szerintem ez egy főpróba, valami sokkal nagyobbra, amire majd december után készülnek, ha már a lengyelek és a németek is leváltak erről a vezetékről”
– fejtette ki Balogh.
A Mol operatív igazgatója mindenkit megnyugtatott, mint az Egyenes beszédben kifejtette: a cég 3 hétre elegendő tartalékkal rendelkezik, Magyarországnak pedig több hónapnyi stratégiai olajkészlete van. A hat napos leállásra pedig kedden megoldási javaslatot tettek.
„Azt javasoltuk, hogy az orosz fél részéről átvállaljuk a fizetései kötelezettséget az ukrán fél részére, és értelemszerűen utána az oroszokkal ezt mi alapvetően a termék árát illetően elszámoljuk” – mondta Ratatics Péter, a MOL hazai operatív működéséért felelős ügyvezető igazgatója. A megállapodás megszületett.
így szerda délután három órakor újraindult az olajszállítás. „A néhány napos szünet nincs hatással a hazai piaci helyzetre” – ezt már Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára mondta, aki szerint az üzemanyag ellátási problémát leginkább a hatósági árak miatti importkiesés és az ebből fakadó logisztika okozza.
A holtankoljak.hu ügyvezetője szerint a helyzet nem javul: a lefogyó kutak üzemanyag hiányát a stratégiai készletből próbálják pótolni. „A mai nap például Abonyban nem lehetett tankolni, de tegnap pl. Tatabánya és Bicske környékén nem lehetett gázolajat tankolni. Békés megyéből pedig az az információ, hogy az emberek teljesen bizonytalanok abban, hogy hogy induljanak el, mert nem látják azt, hogy biztosított a tankolásuk az út folyamán” – mondta Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője.
Bujdos Eszter hozzátette: a kutak többségének már most fogytán van az augusztusi üzemanyag mennyisége, nem tartanak ki a hónap végéig. Emiatt a már nem üzemelő mintegy 100 benzinkút mellett további 100-200 zárhat be, vagy hirdethet újabb üzemszünetet.
Nyitókép: Frank Hoermann / SVEN SIMON / SVEN SIMON / dpa Picture-Alliance via AFP