Miért jó nekünk, hogy Románia és Bulgária schengeni tagok lettek?
Az uniós belügyminiszterek tanácsa csütörtökön Brüsszelben megszavazta a magyar uniós elnökségi előterjesztést, amely Románia és Bulgária felvételét javasolta a schengeni övezetbe.
A vállalat „légiforgalmi adónak” nevezte el a kormány által bevezetett extraprofitadót, és 3900 forint értékben ráterheli az utasokra.
Az újabb adóról a Telex cikke szerint az utasok csütörtökön kaptak tájékoztatást. A tájékoztató így szól: „Magyarország 2022. június 4-én új légiforgalmi adót vezetett be a Magyarországról 2022. július 1-jén vagy azt követően induló járatok utasaira. Ez azt jelenti, hogy még abban az esetben is, ha június 4-e előtt készült a foglalás, de a járat Magyarországról július 1-jén vagy azt követően indul,
ezt az új adót ki kell fizetni a Magyar Kormány részére.”
A portálon azt írják: az új adó mértéke 3900 Ft (kb. 10 euró). A járatra vonatkozó adó utasonként 3900 forint, amivel megterhelik a bankkártyát. Hozzáteszik: azok az utasok, akik nem kívánják elfogadni ezt az adót, lemondhatják foglalásukat, és ebben az esetben teljes visszatérítést kapnak. A foglalást legkésőbb 2022. június 16-ig lehet lemondani.
Mint, ahogy egy korábbi cikkünkben mi is beszámoltunk róla, a Ryanair szerdán felszólította a magyar kormányt, hogy vonják vissza a légitársaságokra kiszabott extraprofitadót, aminek bevezetése szerintük „több mint ostobaság”.
„Ez az indokolatlan adó káros hatással lesz a légiközlekedésre (amely az elmúlt két évben így is nagy veszteséget termelt), a magyar turizmusra és a gazdaságra. Ez a rosszul időzített és meggondolatlan adó, amely megmagyarázhatatlan módon a veszteséges légiközlekedési iparágat a rendkívül nyereséges olaj- és energiaipari vállalatokhoz hasonlítja, azonnal versenyképtelenné és kevésbé vonzóvá tette Magyarországot a légitársaságok és a turisták számára” – áll az ír fapados légitársaság közleményében.
A Ryanair kereskedelmi igazgatója, Jason McGuinness
„A magyar kormány olyan extraprofitra akar adót kivetni, amely a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború miatt nem létezik az ágazatban” – írja a Ryanair közleménye.
A különadókat hivatalosan az „extraprofit” után kell befizetni a vállalatok egy részének a rezsivédelmi és a honvédelmi alapba idén és 2023-ban. A rendelkezés szerint a légitársaságoknak a Magyarországról (belföldről) induló utasok száma után kell megfizetni az adót, a tranzitutasok után nincs fizetési kötelezettség.
Nyitókép: Artur Widak / NurPhoto / NurPhoto via AFP