Kétes hátterű ellenzéki híroldalak és új technikák a kampányban – Nagy Károly a Mandinernek

2022. április 20. 13:00

Nem igaz az az állítás, hogy a választás előtt a választópolgárok nem tudtak volna hozzájutni kellő mértékben a döntésükhöz szükséges információhoz – mondja lapunknak a Transzparens Újságírásért Alapítvány menedzsere.

2022. április 20. 13:00
null
Kacsoh Dániel
Kacsoh Dániel

Mi történt a választáson? A Mandiner a magyar nyilvánosság neves szereplőit kérdezi meg új sorozatában a választás tanulságairól. Újabb interjúalanyunk: Nagy Károly, a kampány idejénVálasztási Médiafigyelő Delegációt szervező Transzparens Újságírásért Alapítvány vezetője.

***

Az ellenzék részben a kormánypártok médiabeli fölényével magyarázza a kétharmados Fidesz-győzelmet. Jogosan? A választás előtt a választópolgárok kellő mértékben hozzá tudtak jutni a döntésükhöz szükséges információkhoz?

Már momentumosként is nagyon zavart, amikor szembenézés helyett az ellenzéki politikusok minden vereség után a felelősök keresésével foglalkoznak. Ennek a véleményemnek hangot is adtam már 2018 után is, éppen a Mandiner felületén. A Transzparens Újságírásért Alapítvány vezetőjeként gyakorlatilag látom a legfrissebb médiával kapcsolatos kutatási adatokat. Nem is beszélve arról, hogy a kampány időszakára független nemzetközi Választási Médiafigyelő Delegációt szerveztünk Claude Chollet, francia társszervezetünk alapítójának vezetésével. Mindezek alapján elmondhatom, ez a magyarázat több sebből vérzik.

Nem igaz az az állítás, hogy a választás előtt a választópolgárok nem tudtak volna hozzájutni kellő mértékben a döntésükhöz szükséges információhoz.

Az online hírportálok tekintetében a kormánykritikus oldalak nyertek, a televíziót tekintve kiegyenlített volt a verseny, a nyomtatott sajtó tekintetében sajnos nem áll elég adat rendelkezésünkre. Hiszen mi nem csak azt vizsgáltuk, hogy hány darab médium van az adott piacon, hanem azt, hogy ezeknek mekkora a piaci mérete. Hiába van az egyik oldalon több televíziós csatorna, ha ezeknek a nézettsége töredéke a másik oldal csatornáinak. Valamint azt is fontos vizsgálni egyes médiumok tekintetében, hogy a tartalmaik hány százaléka foglalkozik közélettel és ezek a tartalmak mennyire olvasottak és/vagy nézettek.

Milyen új tecnnikák, jelenségek, eszközök jellemezték a kampányt a nyilvánosság felületein? Anyagi ráfordítások tekintetében hogy állnak ez egyes politikai oldalak?

Az idei választáson teljesen új technikák jelentek meg. A Választási Médiafigyelő Delegáció jelentése alapján a kormánypárti oldalon ilyen volt a Megafon, amely fiatal influencereket futtatott hirdetéseken keresztül. Az ellenzéki oldalon a kétes hátterű, több esetben a DatAdathoz köthető híroldalak (Erősítő, Ezalényeg, stb.) hasonlóan online hirdetéssel próbálták manipulálni a választókat. Míg az előbbi egy egyszerű, videós formátumú kampány volt, melyben rövid személyekhez köthető üzeneteket adtak át a fogyasztónak, addig az Ezalényeg és hasonló oldalak átláthatatlanul, cikk formátumban próbáltak hatást kifejteni. Habár

a kampányt megelőző napokban a DatAdathoz köthető oldalak többet költöttek el a Megafonnál,

a hatásfokuk mégis gyengébb volt. Egy dolgot viszont tovább erősítettek: a médiába fektetett bizalom romlását, hiszen ezek az oldalak megjelenésükben nagyon hasonlóak a presztízzsel rendelkező híroldalakhoz.

Mennyire jellemző az álhírekkel való kampányolás?

Az online térben az álhírekkel való kampányolás egyszerűbb, mint valaha. Egy kampányhelyzetben sokszor nincs idő megvizsgálni egy-egy hír valóságtartalmát, hiszen a szavazás időpontja egyre csak közeleg. Ha pedig valami végigsöpört a sajtón, akkor utána már nem lehet a hatását semlegesíteni, hiába derül ki, hogy nem igaz. Ilyen volt például az a hír, miszerint Magyarország fegyvereket szállít Ukrajnába. De súlyos aggályokat vet fel az erdélyi levélszavazatokkal kapcsolatos cikk is, melyről Választási Médiafigyelő Delegáció kiderítette, hogy az egyik korábbi URL-jében egy februári dátum szerepel. Mi ebben az időszakban a médiatudatosság pártján álltunk. Igyekeztünk felhívni a figyelmet a média egyes túlkapásaira, a médiatudatos hírfogyasztás fontosságára.

Mit gondol a különböző választási megfigyelő delegációk munkájáról, értékeléséről?

A Transzparens által szervezett delegáció egyedi volt olyan szempontból, hogy kizárólag a média kampányban való működését vizsgálta. Véleményem szerint sajnos a megfigyelő delegációk politikai eszközzé váltak. Ezért is vagyok büszke arra, hogy mi ebbe a csatározásba nem szálltunk be. Az általunk szervezett delegáció minden oldal képviselőjével találkozott annak ellenére, hogy több kormánykritikus médium nem volt hajlandó  fogadni a delegáció tagjait.

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zokni
2022. április 20. 17:18
,,..Nem igaz az az állítás, hogy a választás előtt a választópolgárok nem tudtak volna hozzájutni kellő mértékben a döntésükhöz szükséges információhoz – mondja.. a Transzparens Újságírásért Alapítvány menedzsere.” - mondja (?), és nem menedzser, hanem kliens. De mire alapozza ezt? Meg mit is állít? Hogy egy társadalomtudományokban magasan képzett, több nyelven értő, szingli, független, fiatal egyetemi oktató, aki széles kapcsolatokkal rendelkezik, sok a szabadideje és még a net világában is otthon van, az összerakhatja a képet magának, ami a leghitelesebben tükrözi politikai valóságot, és így mind személyes érdekeit, mind pedig a közösséget szolgáló optimális döntést hozhatja meg a szavazó fülkében? Hát ez még Hitler alatt is elmondható lehetett volna. Alany biztos el is mondta volna.. .. ha akkor is megfizetik..
kiss.istvan770
2022. április 20. 15:40
Azt az apróságot mindig elfelejtik, hogy a választáshoz a legjobb információ forrás, az hogy a család mit tud vásárolni a pénzéből és mit tudott 2010-ig. A választási propaganda, az idióta ideológiák csak az agymosott libbantaknak elsődleges szempont. A ballibbantak attól elkeseredettek, hogy hiába dumálják, hogy az ország csődben van, a kormány elszigetelődött, infláció az egekben. Az infláció valóban magas, de EU átlaga alatti, az átlagpolgár gyakorlati tapasztalata pedig az, hogy egyre jobban él.
olajfa1
2022. április 20. 14:56
Na akkor a libbancsok ezért sopánkodnak az EU-ban meg az USA-ban... hogy a "média túlsúly van" MERT NEKIK MÉG A TILIS IS SZABAD!... tehát akkor túlsúly van! és liberális egyeduralom van a médiapiacon!!!!!!!!!
OberEnnsinnen
2022. április 20. 14:40
Mit lehet várni ettől a nyomorultaktól, akik magyar ellenzéknek hívják magukat? Ha az egyik legmagasabb minőségű emberük Simor András, egykori MNB-elnök szerint: "A kormány elmúlt négyéves teljesítménye gyalázatos volt 2022. április 20. 11:59 SIMOR ANDRÁS" Mondja ezt az a Simor, akinek nemzeti banki működése bírósági eljárást és kemény sok-sok börtönévet vonna maga után egy nembrüsszeli demokráciában, ha nem halált. Aki hatalmas adósságot, devizahitelesek szó szerinti meggyilkolását segítette elő. Ezt váltotta ki a szerinte gyalázatos Fidesz-kormány, miközben soha nem látott pénzesőt öntött a magyar lakosság nyakába. Ha ez a manus így látja, mit várhatunk a hülyítettektől, a kétmilliótól, akik szerint Orbánék ellopják a pénzüket.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!