Pufajkások, szemkilövetők, mentelmi jog mögé bújó „ügyeletes zsebmessiások”, hahó! Nálatok tényleg soha semminek sincs következménye?
Nagy Ervin írása.
A Tarlós-féle menetrend szerint idén ősszel akár ismét birtokba vehetnék az autósok a megújult Lánchidat. Az elképesztő fővárosi dugókért felelős, el- és összecsúszó projektek jócskán meg is drágultak, a Lánchíd mellett igaz ez a Blaha Lujza tér és a Pesti alsó rakpart felújítására is.
Nem szentel túl nagy figyelmet a fővárosban kialakult katasztrófális dugóknak, illetve az egy időben megkezdett nagyberuházások miatt fennálló áldatlan állapotoknak közösségi felületein a főpolgármester. Karácsony Gergely egyre több tartalmat oszt meg miniszterelnök-jelölt-jelölti kampányához kapcsolódóan, a közlekedési helyzetnek utoljára június 18-án szánt egy posztot.
Ebben leírta: „A Lánchíd felújítása, a rakpart megújítása, majd a Blaha Lujza tér megszépítése hosszú idő óta esedékes, elkerülhetetlen fejlesztések. Ezeket az előző városvezetés is megígérte vagy tucatszor, aztán nem történt semmi; mi megcsináljuk.”
A főpolgármester mindehhez hozzátette: a pandémia, az építőipar megtorpanása is befolyásolta az előkészítést, a munkálatokat pedig kifejezetten nyárra, az iskolai szünetre időzítették, annak érdekében, hogy az elkerülhetetlen kényelmetlenségeket, amennyire lehet, csökkentsék. Cserébe egy „megújuló, élhetőbb várost kapnak a budapestiek,
sok évtizedes adósságot törlesztünk feléjük, sok év tétlenséget pótolunk most cselekvéssel”
– fogalmazott a kormányfőnek készülő politikus.
Nem stimmel a főpolgármesteri magyarázkodás
Csakhogy ez a magyarázat sem az időzítés, sem az előző vezetés tétlenségének emlegetése kapcsán sem stimmel. Fürjes Balázs, a Budapest és fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a napokban a Magyar Nemzetnek nyilatkozva rámutatott: már Tarlós István előkészítette, megtervezte, engedélyeztette a Lánchíd, a Váralagút és a 2-es villamos aluljárójának teljes felújítását. Lefolytatta a közbeszerzést is, és úgy adta át a Városháza kulcsát 2019 októberében, hogy csak indítani kellett volna a munkát.
Fürjes szerint Karácsonyék a Tarlós-féle közbeszerzést „kidobták az ablakon, egy évig semmit nem csináltak, majd másfél év után ötmilliárddal drágábban szerződtek a Lánchíd felújítására”. Ráadásul – ahogy arról korábban a Mandiner is beszámolt – az ötmilliárdos plusz előlegként, azonnal, „egyetlen csavar meghúzása nélkül a kivitelező zsebébe vándorol”. A Tarlós-féle verziónál az előleg mindössze 75 millió forint lett volna.
Valóban: az eredeti, fajlagosan olcsóbb, összességében nagyobb műszaki tartalommal tervezett menetrend szerint az autósok idén ősszel, a járványhelyzet utáni újraindítás szempontjából alighanem kulcsfontosságú időszakban már birtokba is vehették volna a megújult Lánchidat. A jelenlegi, Karácsony-féle forgatókönyv szerint erre legkorábban 2022 legvégén van reális esély.
Megörökölt fejlesztések. Karácsony a pesti fonódó villamosvonal első szakaszának átadásán (fotó: MTI)
Késlekedés, jogvita, nem szándékos időzítés
Érdemes felidézni azt is, hogy a Fővárosi Önkormányzat 2020-ban úgy mondta fel az előző közbeszerzést, hogy jó darabig nem írt ki újat, majd amikor Fürjes Balázs elkezdte pedzegetni a késedelmet, illetve megjelentek a híd katasztrófális műszaki állapotáról szóló információk, a főpolgármester elvette a területet helyettesétől, a később a posztjáról is lemondó Dorosz Dávidtól. Az új gazda az MSZP-s Tüttő Kata lett.
A második körös közbeszerzés nyomán azonban a most kezdődő munkálatokkal már csak maga a híd újul meg, a Széchenyi téri közúti és villamos aluljáró, illetve a Váralagút nem. Ezek sorsa bizonytalan, noha az ésszerűség azt diktálta volna, hogy a rekonstrukció „csomagban” történjen. Ehhez korábban Tarlós is ragaszkodott. Nem hiába: az anyagi megfontoláson túl az is az együttes felújítás mellett szól, hogy úgy rövidebb időre kellett volna lezárni az érintett területet.
Ami a nyárra való időzítést illeti, érdemes kitérni arra is, hogy a munkálatok megkezdését a közbeszerzési újrázáson túl egy jogvita is halasztotta. Vagyis szó sincs „tervezettségről”, sokkal inkább kényszerű időbeli sodródásról. Karácsonyék ugyanis – a Közbeszerzési Hatóság, illetve a vonatkozó törvény szerint – jogellenesen írták volna ki a tendert. A főváros ezt vitatta, végül némi huzavona után, 2020 augusztusában eleget tett az elvárt hiánypótlásnak.
A vita az előírt referencia időszak kapcsán alakult ki. A Magyar Nemzet akkori cikke szerint az időszak szabálytalan megnyújtásával azt akarhatta elérni a baloldali városvezetés, hogy szűkíthessék a pályázaton indulók körét, ezzel is befolyásolva a későbbi eredményt. Végül az A-Híd lett a befutó, aki az eredeti tervekhez képest több pénzből és később végezheti el a munkát.
Előkészített projektek újként eladva
Ugyanakkor a főpolgármester magyarázata a nagyobb projektek összecsúszása kapcsán, miszerint az előző vezetés ezeknél konkrétan nem csinált semmit, szintén erős csúsztatás. Sőt. Ugyanis a Lánchíd mellett mind a Blaha Lujza tér, mind a Pesti rakpart felújítását alaposan előkészítette a Tarlós István vezette hivatal, egyeztetve a kormánnyal.
Előbbi esetben szinte már a munkálatok megkezdését akasztotta meg az önkormányzati választás 2019 őszén, utóbbi kapcsán pedig érdemes megjegyezni, a szintén előkészített projekt teljes, egyébként mostanra szintén jócskán megnövekedett költségét az állam állja. Ráadásul a Lánchídhoz hasonlóan a Blaha felújítása is jelentősen megdrágult.
nyitókép: A felújítás alatt álló Lánchíd 2021. június 16-án. Ezen a napon teljesen lezárták a Lánchidat és környezetét a gyalogos és a közúti forgalom elől a felújítás idejére, várhatóan másfél évre (MTI/Mónus Márton)