Már a finisben lehetne a Lánchíd-felújítás, ha Karácsonyék nem mondják fel az előző közbeszerzést

2021. június 24. 17:00

A Tarlós-féle menetrend szerint idén ősszel akár ismét birtokba vehetnék az autósok a megújult Lánchidat. Az elképesztő fővárosi dugókért felelős, el- és összecsúszó projektek jócskán meg is drágultak, a Lánchíd mellett igaz ez a Blaha Lujza tér és a Pesti alsó rakpart felújítására is.

2021. június 24. 17:00
null
Kacsoh Dániel
Kacsoh Dániel

Nem szentel túl nagy figyelmet a fővárosban kialakult katasztrófális dugóknak, illetve az egy időben megkezdett nagyberuházások miatt fennálló áldatlan állapotoknak közösségi felületein a főpolgármester. Karácsony Gergely egyre több tartalmat oszt meg miniszterelnök-jelölt-jelölti kampányához kapcsolódóan, a közlekedési helyzetnek utoljára június 18-án szánt egy posztot.

Ebben leírta: „A Lánchíd felújítása, a rakpart megújítása, majd a Blaha Lujza tér megszépítése hosszú idő óta esedékes, elkerülhetetlen fejlesztések. Ezeket az előző városvezetés is megígérte vagy tucatszor, aztán nem történt semmi; mi megcsináljuk.”

A főpolgármester mindehhez hozzátette: a pandémia, az építőipar megtorpanása is befolyásolta az előkészítést, a munkálatokat pedig kifejezetten nyárra, az iskolai szünetre időzítették, annak érdekében, hogy az elkerülhetetlen kényelmetlenségeket, amennyire lehet, csökkentsék. Cserébe egy „megújuló, élhetőbb várost kapnak a budapestiek,

– fogalmazott a kormányfőnek készülő politikus.

Nem stimmel a főpolgármesteri magyarázkodás

Csakhogy ez a magyarázat sem az időzítés, sem az előző vezetés tétlenségének emlegetése kapcsán sem stimmel. Fürjes Balázs, a Budapest és fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a napokban a Magyar Nemzetnek nyilatkozva rámutatott: már Tarlós István előkészítette, megtervezte, engedélyeztette a Lánchíd, a Váralagút és a 2-es villamos aluljárójának teljes felújítását. Lefolytatta a közbeszerzést is, és úgy adta át a Városháza kulcsát 2019 októberében, hogy csak indítani kellett volna a munkát.

Fürjes szerint Karácsonyék a Tarlós-féle közbeszerzést „kidobták az ablakon, egy évig semmit nem csináltak, majd másfél év után ötmilliárddal drágábban szerződtek a Lánchíd felújítására”. Ráadásul – ahogy arról korábban a Mandiner is beszámolt – az ötmilliárdos plusz előlegként, azonnal, „egyetlen csavar meghúzása nélkül a kivitelező zsebébe vándorol”. A Tarlós-féle verziónál az előleg mindössze 75 millió forint lett volna.

Valóban: az eredeti, fajlagosan olcsóbb, összességében nagyobb műszaki tartalommal tervezett menetrend szerint az autósok idén ősszel, a járványhelyzet utáni újraindítás szempontjából alighanem kulcsfontosságú időszakban már birtokba is vehették volna a megújult Lánchidat. A jelenlegi, Karácsony-féle forgatókönyv szerint erre legkorábban 2022 legvégén van reális esély.

Megörökölt fejlesztések. Karácsony a pesti fonódó villamosvonal első szakaszának átadásán (fotó: MTI)

 

Késlekedés, jogvita, nem szándékos időzítés

Érdemes felidézni azt is, hogy a Fővárosi Önkormányzat 2020-ban úgy mondta fel az előző közbeszerzést, hogy jó darabig nem írt ki újat, majd amikor Fürjes Balázs elkezdte pedzegetni a késedelmet, illetve megjelentek a híd katasztrófális műszaki állapotáról szóló információk, a főpolgármester elvette a területet helyettesétől, a később a posztjáról is lemondó Dorosz Dávidtól. Az új gazda az MSZP-s Tüttő Kata lett.

A második körös közbeszerzés nyomán azonban a most kezdődő munkálatokkal már csak maga a híd újul meg, a Széchenyi téri közúti és villamos aluljáró, illetve a Váralagút nem. Ezek sorsa bizonytalan, noha az ésszerűség azt diktálta volna, hogy a rekonstrukció „csomagban” történjen. Ehhez korábban Tarlós is ragaszkodott. Nem hiába: az anyagi megfontoláson túl az is az együttes felújítás mellett szól, hogy úgy rövidebb időre kellett volna lezárni az érintett területet.

Így akár egy évtizedre is elhúzódhat az ennek nyomán elkerülhetetlen közlekedési káosz.

Ami a nyárra való időzítést illeti, érdemes kitérni arra is, hogy a munkálatok megkezdését a közbeszerzési újrázáson túl egy jogvita is halasztotta. Vagyis szó sincs „tervezettségről”, sokkal inkább kényszerű időbeli sodródásról. Karácsonyék ugyanis – a Közbeszerzési Hatóság, illetve a vonatkozó törvény szerint – jogellenesen írták volna ki a tendert. A főváros ezt vitatta, végül némi huzavona után, 2020 augusztusában eleget tett az elvárt hiánypótlásnak.

A vita az előírt referencia időszak kapcsán alakult ki. A Magyar Nemzet akkori cikke szerint az időszak szabálytalan megnyújtásával azt akarhatta elérni a baloldali városvezetés, hogy szűkíthessék a pályázaton indulók körét, ezzel is befolyásolva a későbbi eredményt. Végül az A-Híd lett a befutó, aki az eredeti tervekhez képest több pénzből és később végezheti el a munkát.

Előkészített projektek újként eladva

Ugyanakkor a főpolgármester magyarázata a nagyobb projektek összecsúszása kapcsán, miszerint az előző vezetés ezeknél konkrétan nem csinált semmit, szintén erős csúsztatás. Sőt. Ugyanis a Lánchíd mellett mind a Blaha Lujza tér, mind a Pesti rakpart felújítását alaposan előkészítette a Tarlós István vezette hivatal, egyeztetve a kormánnyal.

Előbbi esetben szinte már a munkálatok megkezdését akasztotta meg az önkormányzati választás 2019 őszén, utóbbi kapcsán pedig érdemes megjegyezni, a szintén előkészített projekt teljes, egyébként mostanra szintén jócskán megnövekedett költségét az állam állja. Ráadásul a Lánchídhoz hasonlóan a Blaha felújítása is jelentősen megdrágult.

 

nyitókép: A felújítás alatt álló Lánchíd 2021. június 16-án. Ezen a napon teljesen lezárták a Lánchidat és környezetét a gyalogos és a közúti forgalom elől a felújítás idejére, várhatóan másfél évre (MTI/Mónus Márton)

Összesen 71 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
fogas paduc
2021. június 25. 10:29
Kari Geri nem hülye, de ostoba is.
balbako_
2021. június 25. 07:23
És 5 milliárddal olcsóbb! Ez is egy komoly szempont ne feledjük el!
R3ad3r
2021. június 25. 00:11
Karácsony Gergely az Életre is alkalmatlan. Csoda, hogy eddig túlélte a Földi klímát. Most miről beszélünk?
Csubszi
2021. június 24. 23:22
GERIKE ELKÚRTA, NEM KICSIT, NAGYON!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!