Hidegzuhany az autósokra: jelentős változások jönnek a fővárosi parkolásban – mutatjuk hol lesz drágulás!
Több baloldali vezetésű kerületben is emelkednek a parkolási díjak.
Harmadával többe kerül Budapest egyik legforgalmasabb terének a felújítása most, mint fél éve.
A Világgazdaság azt írja, hogy az eredeti tervekhez képest jelentősen csökkent a beruházás végső műszaki tartalma is. A Blaha esete erősen emlékeztet a Lánchídéra, teszik hozzá. Áfa nélkül 3,591 milliárd forintba kerül a fővárosi Blaha Lujza tér felújítása – ez derült ki az európai közbeszerzési értesítőben megjelent tájékoztatásból. A feladatra a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az STR Mély- és Magasépítő Kft.-vel szerződött. A bekerülés bruttósítva, az áfával számolva, 4,56 milliárd forint. Ez azért meglepő, írják, mert a BKK alig két hete, június 7-én arról adott ki közleményt, hogy a projekt teljes forrásigénye bruttó 3,468 milliárd forint. A két szám között csaknem 1,1 milliárd a különbség, s ennek kapcsán a lap már hétfőn magyarázatot kért a fővárosi közlekedésszervezőtől, amely először válaszokat ígért, de ezek a tegnapi lapzártáig sem érkeztek meg.
Karácsony „racionalizálta a költségeket”
Hangsúlyozták: a bruttó 4,56 milliárdos ár azért is szembeötlő, mert a még Tarlós István vezette Budapesti Közgyűlés 2019 májusában egy 4,167 milliárdos rekonstrukciós büdzsét fogadott el a tér fejlesztésére. Karácsony Gergely főpolgármester részben éppen arra hivatkozva szabta át a komplett beruházást, mert racionalizálni kívánta a költségeket. Ehhez képest csaknem 400 millió forintos drágulás állt be úgy, hogy a Tarlós-féle koncepció műszaki tartalma jóval szélesebb volt, mint ahogy most a főváros megrendelte a Strabag leánycégétől a beruházást, írják. Eredetileg a felújítás kiterjedt a Blaha Lujza térre és közvetlen környezetére, új középülettel, a forgalomtechnikai munkák elvégzésével, növénytelepítéssel és az itteni gyalogos-aluljáró bővítésével. Ráadásul tartalmazta a Somogyi Béla utca átépítését is. A kivitelezést 2021. december 31-én fejezték volna be a tervek szerint.
Hozzátették, hogy jelen állás szerint a júliusi munkaterület-átvételtől számítva legalább másfél év elteltével, 2022 végén lesz csak esedékes az átadás.
Az aluljáró bővítését (ügyfélközponttal és az akadálymentesítést biztosító lifttel) pedig szintén kihúzták a feladatok közül. Igaz, a jócskán karcsúsított aluljáró-korszerűsítést és a Somogyi Béla utca átépítését nem törölték végképp, de ezek már csupán opciós tételként szerepelnek a tenderben, ezért kérdéses, hogy lehívják-e őket, írják. A lap értesülései szerint ez a két projektelem magyarázza a nettó 3,591, vagyis bruttó 4,56 milliárdos árat.
Mint a Lánchídnál
A VG azt írja, hogy ténylegesen a BKK csak az alapfeladat elvégzését, tehát a Blaha Lujza tér modernizálását és az aluljáró csomóponti szigetelését hívta le nettó 2,287 milliárdos áron, amely az áfával, egyéb díjakkal, valamint a 10 százalékos tartalékkerettel együtt jön ki a BKK által megadott bruttó 3,468 milliárd forintra. Csakhogy ez az ár még így is mintegy 30 százalékkal, 800 millió forinttal lett magasabb mindössze fél év alatt, írják. A BKK január végén még azt jelentette be, hogy a felújítás 2,67 milliárdba kerül. Ehhez a kormány egymilliárd forintot biztosít, az összeg folyósítása 2019 májusában teljesült is.
A Blaha Lujza tér esetében bekövetkező áremelkedés erősen emlékeztet a Lánchídéra,
teszik hozzá: míg a korábbi városvezetés alatt a Széchenyi lánchíd beruházásának tényleges költsége megállt bruttó 21,8 milliárd forintnál (2019. szeptember 23.), a jelenleginél már 26,75 milliárdra rúg a végső (2020. december 18.) számla. A kettő között majdnem ötmilliárdos, szűk 23 százalékos az eltérés, emlékeztet a Világgazdaság.
Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László