Ahogy korábban beszámoltunk róla, ötpontos megállapodást kötne a kormány a fővárossal. Ennek keretében a kormány 3 nagyobb budapesti projekt kivitelezését vállalná át a fővárostól. Emellett akár 3000 milliárd forint EU-s támogatás is juthat Budapestnek, ha a kormánynak sikerül elérnie Brüsszelben a keretbővítést.
Március 18-án csütörtökön bejelentette Fürjes Balázs, hogy háromezer milliárd forint extra támogatást javasol a kormány a fővárosnak. Most csütörtökön (03. 25.) folytatódtak a tárgyalások a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) ülésén.
Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár és Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes beszámolót tartott az elért eredményekről.
Elosztási kérdések
Fürjes Balázs kezdésként elmondta: akinek problémája van azzal, hogy a nemzetállamok osztják el az EU-s pénzeket, azoknak nem a kormánnyal, hanem az EU-val vannak gondjai, hiszen a nemzetek Európájában ez a mechanizmus az elfogadott.
A kormány továbbra is 3000 milliárd forint EU-s támogatást szeretne Budapestnek juttatni. A főváros fejlettsége azonban nem tenné ezt lehetővé az EU-s szabályok értelmében, viszont a kormány szerint a brüsszeli 80 milliárdos minimum keret helyett 3000 milliárdra van szükség. Ezt az egészségügyre, közlekedésre, zöldítésre, valamint az oktatásra, az egyetemek fejlesztésére költenék a kormány tervei szerint.
Az uniós pénzek elosztására a főváros és a kormány egy munkacsoportot is létrehozott.
Közvetlenül a kerületeknek juttatott támogatás
Múlt heti megegyezés volt, hogy az Egészséges Budapestért Programra a kormány 42 milliárdot oszt ki, ebből 10 milliárdot a kerületek kaphatnak meg a főpolgármester által meghatározott elosztásban. 75 százalékban ellenzékiek, 15 százalékban kormánypártiak kapták ezeket – emelte ki Fürjes.
Három projektet átvállalt a kormány
Közölte továbbá, hogy lezárták a megegyezést, miszerint a kormányzat befejezi a fővárosi vezetés által kijelölt 3 kiválasztott budapesti projektet:
- a pesti rakpartok felújítása, gyalogos és kerékpáros barát átalakítása és zöldítése,
- a budai fonódó villamoshálózat déli irányú meghosszabbítása egészen a Budafoki útig,
- a kelenföldi buszpályaudvar átalakítása, hogy az agglomerációból érkezőknek ne kelljen bejönni a belvárosba.
A kormányzat kérte a főváros támogatását a Budapest Vasút 2040 elnevezésű vasútfejlesztési stratégia kapcsán, amely Budapestet és az agglomeráció vasúti összeköttetését erősítené. A stratégiát a kormány már elfogadta.