Csütörtökön ismét ülést tart a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT), a főváros és a kormány közös döntéshozó és egyeztető fóruma. A fővárosi delegációt a főpolgármester, Karácsony Gergely, a kormányét a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Gulyás Gergely vezeti. Több lényeges, a budapestiek jövőjét meghatározó témában is egyeztetnek – olvasható Fürjes Balázs, a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár Facebook-oldalán.
A partnerségben hisz, ugyanis a nemzet fővárosának fejlődése kiemelten fontos.
Fürjes bejegyzésében leírja, hogy a kormány a partnerségben hisz, ugyanis a nemzet fővárosának fejlődése kiemelten fontos. A kormány a jelentős budapesti fejlesztések sikeres megvalósításához pénzügyi segítséget és partnerkapcsolatot kínál, a javaslataikat pedig a nyilvánossággal is megosztják – olvasható.
Fürjes Balázs a sajtótájékoztatón elmondta, hogy
a csütörtöki tanácsülésen pénzt és partnerséget fog ajánlani a kormány a fővárosnak.
Egy 5 pontos megállapodás megkötését helyezte kilátásba, amelynek alapján a kormány a következő 3-4 évben újabb 60 milliárd forint extra többlet állami költségvetési forrást csoportosítana Budapest fejlesztésére, illetve a következő 5-10 évben több mint 3000 milliárd forint uniós forrást fordítanának a főváros fejlesztésére a következő uniós költségvetésből. Arra is van javaslata a kormánynak, hogy mindezt mire költhetnék:
- a budapesti egészségügy javítására, fejlesztésére,
- az oktatás, főleg az egyetemek fejlesztésére,
- a közlekedés helyzetének javítására,
- valamint Budapest zöldítésére.
Az öt pontos megállapodás részleteit Fürjes Balázs ismertette:
- 10 milliárd forint elosztása a budapesti kerületek között 2021-ben a kerületi rendelők, járóbeteg ellátó intézetek fejlesztésére, orvosi eszközbeszerzésekre. Az Egészséges Budapestért Programra a kormány idén 42 milliárd forintot fordít, ebben van az a 10 milliárd forint, amelynek elköltésére a főpolgármester tehet javaslatot. Karácsony Gergely erre egyébként el is készítette a javaslatát, amelyet a kormány el fog fogadni. 5 éven keresztül fog futni a program, amelyet tavaly kezdtek el, így 50 milliárd forintot oszt el ebből a főpolgármester a kerületek között,ennek nagyjából 75 százalékát kapták ellenzéki önkormányzatok tavaly.
- Három jelentős nagyberuházás megvalósítását vállalja a kormány magára, ezzel tehermentesítve Budapestet. Októberben Karácsony azt javasolta, hogy a kormány támogassa az adóemelésre, megszorításokra vonatkozó javaslatát, de a kormány ezt ellenezte, és azt javasolta, hogy kész magára vállalni fejlesztések teljes finanszírozását. Ebből egy vállalás a pesti rakpartok felújítása, gyalogos és kerékpáros barát átalakítása és zöldítése. A második beruházás a budai fonódó villamoshálózat déli irányú meghosszabbítása egészen a Budafoki útig. A harmadik ilyen fejlesztés a kelenföldi buszpályaudvar átalakítása, hogy az agglomerációból érkezőknek ne kelljen bejönni a belvárosba.
- A kormány arra kéri a fővárost, hogy támogasson egy kormányzati programot, a Zöld Budapest Programot, amelynek keretében a következő 5 évben 39 helyszínen 2060 hektáron (2500 focipályányi terület) új zöldterület-fejlesztést hajtsanak végre több mint 200 milliárd forint értékben.
- A következő 5-10 évben kb. 3000 milliárd forint értékű EU-s pénzt fordítanának Budapest fejlesztésére. A főváros fejlettsége azonban nem tenné ezt lehetővé az EU-s szabályok szerint, viszont a kormány szerint a brüsszeli 80 milliárdos minimum keret helyett 3000 milliárdra van szükség. Ezt az egészségügyre, közlekedésre, zöldítésre, valamint az oktatásra, az egyetemek fejlesztésére költenék a kormány tervei szerint.A kormány javasolja, hogy szakértői szinten folytassák az egyeztetéseket az uniós források felhasználásáról. Szerintük nem lehetetlen elérni, hogy ne csupán ez a 80 milliárdos keret álljon rendelkezésre.
- Budapest Vasút 2040: egy 2040-ig szóló vasútfejlesztési stratégia, amely Budapestet és az agglomerációt érintené. A cél, hogy fellélegezhessen Budapest fizikálisan és átvitt értelemben is. Minden Budapest környéki vasútállomásról óránként 4 vonat induljon a fővárosba, minden elővárosi vasútvonalról 3 különböző metróra lehessen átszállni, megduplázódjon az utazók száma, és egyetlen bérlettel lehessen mindezt kivitelezni.
Természetesen vannak vitáink a fővárossal, de ezekben megegyezésre lehet jutni, a kormány pedig nyitott a főváros javaslataira – zárta gondolatait Fürjes Balázs.