Horthy Miklós váratlanul lépett fel a magyar történelem forgószínpadára 1919 kora nyarán, s a szinte jó kiállású, jó modorú katona, a Novara hőse azonnal az ellenforradalom szimbóluma lett. Ám a vörösök bukásáig ő is csak mellékszereplő maradt. A helyzetet jól leírja, hogy Szeged környéki tanyákról, ahol a szegedi ellenkormány Horthy Miklós fővezérrel együtt katonákat toborzott, kevesen jelentkeztek az antikommunista Nemzeti Hadseregbe, mert azok nem a megszállók kiverésére gyülekeztek, a románoktól sanyargatott Szentesen viszont a bolsevik hatalom utolsó vonaglásaikor is két óra alatt akadt kétezer ember, aki a Vörös Hadseregbe csapott fel, mert az a románok ellen ment. A Dél-Alföldön alig volt vörös dúlás,
azt viszont látták a Tisza-Maros közén, hogy a románok botoznak, gyilkolnak, megbecstelenítik a nőket,
s elvisznek mindent, ami mozdítható. Újra meg kell írni a Tanácsköztársaság megannyi kicsi történetét: nem vörös és fehér, nem fekete és fehér ez a sztori, hanem sokszorosan összetett, tele ellentmondásokkal. A történésznek éppen ezért nem azzal kell foglalkoznia, hogy puccs vagy forradalom, nem ezek a valós tétek. Az emberi motivációk mindig nagyon összetettek: van bennük önérdek, önfeláldozás, remény, gyávaság, bátorság és néha teljesen meggondolatlanság is.
Hogy felejthettük el annyira a Tanácsköztársaságot, hogy 1969 után csak most született róla új monográfia?
Az elmúlt harminc évben jogosan esett ki az emlékezetből a Tanácsköztársaság. A rendszerváltás után már lehetett ’56-ra, a magyar nép igazi szabadságharcára emlékezni, az érdeklődés a világtörténelmi jelentőségű nemzeti forradalom felé fordult, teljesen háttérbe szorítva március 21. mesterségesen kreált kultuszát, amelynek rítusait a mai negyvenesek és az idősebbek azért még jól ismerik. Búvópatakként azonban ott élt azóta is mindig velünk a „dicsőséges 133 nap”, hiszen nagyon sokan részt vettek benne: Márai Sándor, Illyés Gyula, csak hogy olyanokat említsek, akik a jobboldali kulturális kánonban is benne vannak. Ez is mutatja, hogy újbóli felfedezésre szorul ez a korszak, nem lehet homogén egészként kezelni. Az 1919 személyes emlékezetét meghatározó csaták katonái már mind porladnak – kulturális emlékezete azonban tovább él, újra és újra felkavarva az eszmék, érzések sohasem megállapodó folyamát.
(Fotók: Ficsor Márton)