A fél várost keresztül-kasul lezárják, kis túlzással minden járat érintett
Két legény lesz talpon a vidéken: a kettes és a hármas metró.
Az A-Híd által épített Gyarmati Dezső Uszodánál is minőségi problémák merültek fel, a hétmilliárd forintból megépült uszoda mai napig zárva van.
Nem a legjobb előjel, hogy épp az A-Híd Zrt. nyerte a Lánchíd felújítására kiírt közbeszerzést. A közelmúltból ugyanis akad olyan beruházás, amellyel kapcsolatban felvetődött, hogy a kivitelező cég nem az elvárható gondossággal végezte a rá bízott feladatot.
Ki a felelős a használhatatlan medencéért?
Az A-Híd által épített Gyarmati Dezső Uszodánál is minőségi problémák merültek fel, a hétmilliárd forintból megépült uszoda mai napig zárva van. A Magyar Hang tavaly májusi cikke szerint az uszoda benti ötvenméteres medencéje vált használhatatlanná. A medence leeresztésekor ugyanis a csempeborítás egyenetlenségére lettek figyelmesek. A burkolat megbontása után kiderült, hogy a víz átszivárgott a csempén és az alatta található szigetelésen.
A II. kerületi Gyarmati Dezső Uszoda (fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)
A lap szerint a kültéri medencénél is felmerültek problémák: több helyen feljött a körülötte lévő burkolat, ami balesetveszélyes. A beszámoló online változatánál később frissítésként közzétették az A-Híd Zrt. nekik küldött nyilatkozatát, amelyet cikkünk végén mi is közlünk. A nyilatkozat lényege, hogy a problémák miatt indult szakértői vizsgálat még tart, a kerületvezetés állította le a javítást, és a létesítmény nem miattuk használhatatlan.
5 milliárddal többet fizethetnek Karácsonyék
Amint arról a napokban beszámoltunk, 5 milliárd forinttal drágábban újíthatja fel a Lánchidat a Karácsony Gergely vezette Budapesti Önkormányzat közelmúltban lezárult új közbeszerzési eljárásának nyertese, az A-Híd Zrt., mint amennyiért Tarlós István korábbi főpolgármester idején tette volna.
A BKK hétfőn jelentette be, hogy eredményesen lezárult a Lánchíd felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárás. A nyertes A-Híd Zrt. bruttó 26,75 milliárd forintért végezheti a munkát. Emlékeztetésképpen: a Tarlós István főpolgármestersége idején kiírt közbeszerzési eljárásban szintén az A-Híd adta a legjobb ajánlatot, de abban még csak 21,8 milliárd forintos ár szerepelt.
Az A-Híd Zrt. nyilatkozata a Gyarmati Dezső Uszodával kapcsolatban:
„Mindenekelőtt szakértői véleményekkel igazolt tény, hogy a kivitelezési munkákat a megrendelő által készített kiviteli tervek szerint és a technológiai utasításokban előírtak betartásával végeztük el. A versenymedence építése közben, annak fenéklemezén a 0,1-0,2 mm vékony repedések jelentek meg, ezért azonnal kértük a megrendelő megbízásából eljáró tervezőt, hogy azokat vizsgálja meg és határozza meg a szükséges intézkedéseket. A tervező ezt követő 2 hónapban vizsgálta a repedéseket és arra a megállapításra jutott, hogy a kivitelezés az általa készített terveknek megfelelően történt, kivitelezési hiba nem történt, a beton szilárdsága megfelelő, sőt azok értékei a tervezett értékeket 20%-kal meg is haladták, a repedések a szabvány által meghatározott határértéken belüliek, melyek a beton szilárdulása közben lejátszódó természetes folyamatának, a zsugorodás hatására keletkeztek.
Ezt követően a burkolási munkák további 2 hónapot álltak, mivel még egy igazságügyi szakértői vélemény is készült a megrendelői oldalon, a tervező megbízásából. Ez szintén azt állapította meg, hogy kivitelezés közben hiba nem történt, nincsen semmilyen statikai tartószerkezeti oka a repedések megjelenésének, nem tekinthető hibás teljesítésnek. Ezen igazságügy szakértői vélemény szerint a repedések egy részét – amelyeket a szakértő meghatározott – javítottuk az előírtaknak megfelelően, míg azokat a repedéseket, amelyeket a szakértői vélemény műszaki szempontból nem tartott szükségesnek, nem javítottuk. Ennek indoka a szakértői vélemény szerint alapvetően az volt, hogy a medence vízzárósága a szabvány szerint betervezett komplex szigetelő rendszerrel együtt biztosítva lesz, a szakszerűen javításra kerülő repedésekkel a szerkezet semmilyen használhatósági vagy tartóssági hátrányt nem szenved. Tehát ezek a műszaki szempontból nem javítandó repedések láthatók jelenleg is, ahogyan azok mindig is láthatóak voltak a medence alján és ismertek a megrendelő előtt, azokra nem most derült fény.
A II. kerület által megbízott független igazságügyi szakértő részéről a vizsgálat még tart. Amennyiben a vizsgálat arra a következtetésre jut, hogy nincs összefüggés a medence statikai viselkedése, a fennmaradt repedések és a medence burkolatának elválása, illetve a komplex vízszigetelési rendszer ezen helyeken tapasztalt sérülése között, akkor azok javítását kell elvégezni jótállási körben. Mivel ezek a jelenségek a medencék burkolt felületének mindösszesen 1,14%-án és lokálisan fordultak elő, ezért szakszerűen már eddig is javíthatók lettek volna, és azokat már ki is javítottuk volna annak érdekében, hogy a versenymedence a kijárási korlátozások enyhítésével a sportolók által birtokba vehető és rendeltetésszerűen használható legyen. Azonban a szakértői vizsgálat idejére a folyamatban levő javítási munkákat a II. kerület leállította, ezért tisztázni kívánjuk, hogy az uszoda átmenetileg nem miattunk idézőjelbe téve »használhatatlan«.”
Frissítés!
A cikk egy korábbi verziójában egy tavaly novemberi HVG-cikk alapján arról írtunk, hogy az A-Híd az osztrák Strabag vezette STR M0 Konzorciumban hídszerkezeti munkákkal megbízott alvállalkozóként vett részt az M0 autópálya Duna-hídja, a Deák Ferenc híd építésében. Erről akkor az MTI is beszámolt. Az A-Híd azonban a cikk megjelenése után jelentkezett nálunk, állításuk szerint a korábban megjelent tudósításokkal ellentétben az M0 autópálya Duna-hídjának felújításában nem ők vettek részt, hanem a Hídépítő Zrt.. Az A-Híd Zrt. és a Hídépítő Zrt. egyaránt a Híd cégcsoport tagjai.
Borítókép: Mátrai Dávid