Sayfo Omar írása; nyitókép: Pelé a Menekülés a győzelembe c. filmben Budapesten
Megdöbbentő látvány fogadta 1980. június 4-én azokat, akiknek útja az MTK pálya mellett vitt el: a stadion körül tömeg gyülekezett, az épületen pedig méretes horogkeresztes zászlók lengtek.
A kommunista Magyarországon persze nem nézett ki jól, hogy egy imperialista produkció, a Menekülés a győzelembe című amerikai film forgatása zajlott a fővárosban, így a szélesebb közönség egyáltalán nem tudott róla.
A több mint tízezer statisztát megmozgató forgatás igazi generációs élmény lett.
A szerencsésebbek közelről nézhették, ahogy az akkor már nyugatról becsempészett VHS kazettákról is ismert Sylvester Stallone által vezetett hadifogoly-válogatott összecsap a Harmadik Birodalom legjobb tizenegyével.
Menekülés a győzelembe – a trailer
Imperialista vendégek egy szocialista országban
A hollywoodi produkciók már a XX. század elején sem mind forogtak Los Angelesben, hiszen a rendezők és producerek, ha a költségvetésük engedte, igyekeztek autentikus helyszínekre telepíteni a forgatást. A II. világháborút követően aztán – a szakszervezetek legnagyobb bosszúságára – a produkciók egyre gyakrabban települtek át Európa nyugati felébe. Hogy a vasfüggöny innenső oldalára is eljussanak, arra a Moszkva és Washington között 1958-ban megkötött kulturális megállapodásig, illetve a 1962-es kubai rakétaválságot követő enyhülésig kellett várni. A produkciók utazási kedvét az is növelte, hogy ebben az időszakban a klasszikus hollywoodi stúdiórendszer felbomlott, a nagy öregek helyét pedig egy fiatalabb és nyitottabb generáció kezdte átvenni.
Az enyhülés szele Magyarországot is elérte: 1965-ben már az Egyesült Államok is részt vett a Budapesti Nemzetközi Vásáron és megindult a diplomáciai közeledés. Ekkorra tehető, hogy
a filmgyártásban monopóliumot élvező Mafilm létrehozta a nemzetközi irodáját,
melynek feladata a külföldi koprodukciók és bérmunkák igazgatása volt. Pár évvel később a Hungarofilm is megalakult a külföldi szerződések felügyeletére.
Az első magyar-amerikai projekt a Hunnia Filmstúdió és a Metro-Goldwyn-Mayer által közösen jegyzett 1964-es Az aranyfej volt. Mivel a film cselekménye Budapesten játszódott, a film egyik producere, a Nagy-Britanniába emigrált, magyar származású Alexander Paal sikerrel győzte meg amerikai partnerét, William R. Forman-t, hogy eredeti helyszíneken forgassanak. Ez a produkció kövezte ki az utat az első bérmunkának, az 1968-as A Fixernek. Fontos szempont volt persze az is, hogy a film rendezője, John Frankenheimer ismert kritikusa volt az amerikai külpolitikának, így a magyar kommunista vezetés tárt karokkal fogadta. A Fixer a cári Oroszországban játszódott, amihez Magyarország annyira hiteles díszletet biztosított, hogy az elkövetkező években több hasonló tematikájú produkció is érkezett hazánkba. Az amerikai producerek hamar hozzászoktak a szakképzett, jó munkabírású magyar munkaerőhöz, és ahhoz, hogy itt nem kell a szakszervezetek panaszaival törődniük.