Hollywood immár több mint fél évszázadra jár forgatni Budapestre. A magyar főváros pedig London után immár a második legnagyobb célállomása a hollywoodi produkcióknak. Sayfo Omar írása a magyarországi filmipar nemzetközi szerepéről.
2020. augusztus 31. 12:43
p
0
0
41
Mentés
Sayfo Omar írása; nyitókép: Pelé a Menekülés a győzelembe c. filmben Budapesten
Megdöbbentő látvány fogadta 1980. június 4-én azokat, akiknek útja az MTK pálya mellett vitt el: a stadion körül tömeg gyülekezett, az épületen pedig méretes horogkeresztes zászlók lengtek.
A kommunista Magyarországon persze nem nézett ki jól, hogy egy imperialista produkció, a Menekülés a győzelembe című amerikai film forgatása zajlott a fővárosban, így a szélesebb közönség egyáltalán nem tudott róla.
A több mint tízezer statisztát megmozgató forgatás igazi generációs élmény lett.
A szerencsésebbek közelről nézhették, ahogy az akkor már nyugatról becsempészett VHS kazettákról is ismert Sylvester Stallone által vezetett hadifogoly-válogatott összecsap a Harmadik Birodalom legjobb tizenegyével.
Menekülés a győzelembe – a trailer
Imperialista vendégek egy szocialista országban
A hollywoodi produkciók már a XX. század elején sem mind forogtak Los Angelesben, hiszen a rendezők és producerek, ha a költségvetésük engedte, igyekeztek autentikus helyszínekre telepíteni a forgatást. A II. világháborút követően aztán – a szakszervezetek legnagyobb bosszúságára – a produkciók egyre gyakrabban települtek át Európa nyugati felébe. Hogy a vasfüggöny innenső oldalára is eljussanak, arra a Moszkva és Washington között 1958-ban megkötött kulturális megállapodásig, illetve a 1962-es kubai rakétaválságot követő enyhülésig kellett várni. A produkciók utazási kedvét az is növelte, hogy ebben az időszakban a klasszikus hollywoodi stúdiórendszer felbomlott, a nagy öregek helyét pedig egy fiatalabb és nyitottabb generáció kezdte átvenni.
Az enyhülés szele Magyarországot is elérte: 1965-ben már az Egyesült Államok is részt vett a Budapesti Nemzetközi Vásáron és megindult a diplomáciai közeledés. Ekkorra tehető, hogy
a filmgyártásban monopóliumot élvező Mafilm létrehozta a nemzetközi irodáját,
melynek feladata a külföldi koprodukciók és bérmunkák igazgatása volt. Pár évvel később a Hungarofilm is megalakult a külföldi szerződések felügyeletére.
Az első magyar-amerikai projekt a Hunnia Filmstúdió és a Metro-Goldwyn-Mayer által közösen jegyzett 1964-es Az aranyfej volt. Mivel a film cselekménye Budapesten játszódott, a film egyik producere, a Nagy-Britanniába emigrált, magyar származású Alexander Paal sikerrel győzte meg amerikai partnerét, William R. Forman-t, hogy eredeti helyszíneken forgassanak. Ez a produkció kövezte ki az utat az első bérmunkának, az 1968-as A Fixernek. Fontos szempont volt persze az is, hogy a film rendezője, John Frankenheimer ismert kritikusa volt az amerikai külpolitikának, így a magyar kommunista vezetés tárt karokkal fogadta. A Fixer a cári Oroszországban játszódott, amihez Magyarország annyira hiteles díszletet biztosított, hogy az elkövetkező években több hasonló tematikájú produkció is érkezett hazánkba. Az amerikai producerek hamar hozzászoktak a szakképzett, jó munkabírású magyar munkaerőhöz, és ahhoz, hogy itt nem kell a szakszervezetek panaszaival törődniük.
A bérmunkákat az állam is támogatta, hiszen 1968-ban indult útjára az Új Gazdasági Mechanizmus, a bérmunkákon keresztül pedig valuta áramlott az országba. A rendszerváltásig így közel harminc nyugati produkció forgott Magyarországon, amiből a gazdaság mellett a hazai filmgyártás is profitált. A nyugati filmesek ugyanis a fizetés részeként gyakran hagytak hátra modern felszereléseket, melyeket aztán magyar mozikhoz is felhasználtak.
A kommunista vezetés persze
nem verte nagydobra, hogy imperialisták adják egymásnak a kilincset Budapesten.
Ahogy az 1960-as évektől a '80-as évekig külföldi produkciókon dolgozó Bucsi István fogalmazott: „Olyan volt ez, mint amikor a család egy tagja szeretőt tart: mindenki tud róla, de mindenki igyekszik elkerülni a témát”.
Noha hivatalosan a Hongarofilm feladata lett volna a külföldi projektek hazánkba csábítása, a munkát gyakorlatilag a magyar emigránsok végezték. Közülük a legkiemelkedőbb Andrew G. Vajna volt, aki a fent említett Menekülés a győzelembe forgatását követően számos filmjét készítette Budapesten. De szintén nagy szerepet vállalt ebben Robert Halmi is, aki 1982-ben az Operaház Fantomjával nyitotta meg itthon forgatott filmjei sorát. Érdekes volt a The Ninth Configuration (1980) esete, amely azért foroghatott hazánkban, mert a film fő szponzora, a Pepsi épp palackozóüzemet akart létrehozni Magyarországon, így ragaszkodott ahhoz, hogy a film itt készüljön.
Schwarzenegger, Vajna és Orbán
Rendszerváltás és hanyatlás
A rendszerváltással a bérmunkák történetében is véget ért egy korszak. A Mafilm monopóliuma megszűnt, a bérmunkák oroszlánrészét pedig a Kanadából hazatérő producer, John Kemény által 1988-ban alapított Transatlantic Media Associates (TMA) vette át. Emellett a Mafilm korábbi dolgozói megalapították a szintén bérmunkákra szakosodó Novafilm-et és Eurofilmet, Robert Halmi pedig a Hallmark Entertainmenthez kötődő, kis költségvetésű hollywoodi produkciókra szakosodott Robert Halmi Internationalt.
A lendület azonban hamar alábbhagyott.
A Mafilm hagyatéka körüli jogviták miatt a szükséges befektetések, korszerűsítések elmaradtak. Noha a TMA nagyjából ötven amerikai és nyugat-európai produkció forgatását menedzselte le, köztük a Vajna által jegyzett 1996-os Evitáét, a 2000-es évek elejére a bérmunkákra szakosodott vállalatok lehúzták a rolót. Közben a nagy regionális riválisunk, Prága adó-visszatérítésekkel kezdte el átcsábítani a külföldi produkciókat.
Budapest nem adta fel. 2004-ben Vajna javaslatára a kormány 20 százalékos adó-visszatérítést ajánlott fel a külföldi produkcióknak, nem sokkal később pedig a korábban Prágában dolgozó brit Adam Goldman és az amerikai Howard Ellis Budapestre tette át székhelyét, és megalapította a Midatlantic nevű vállalatot, amelyet a magyar tulajdonú Pioneer Film és számos kisebb cég követett. A kedvező támogatási rendszer olyan szuperprodukciókat hozott Magyarországra, mint Steven Spielbergtől a München (2005) vagy az Eragon (2006), melynek forgatására a Celldömölk melletti Ság-hegy sárkánytanyává alakult.
A Die Hard 5. részét nagyrészt Budapesten forgatták
Az aranykor
A Fidesz-KDNP koalíció nehéz gazdasági helyzetben vette át a kormányrudat 2010-ben. Az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap együttes nyomása miatt Andrew G. Vajna ígérete, miszerint a gazdaságilag nyereséges ágazattá alakítja a külföldi bérmunkát, nyitott fülekre talált. Vajna így előbb kormánybiztosi pozíciót kapott, 2011-ben pedig az újonnan megalakuló Magyar Nemzeti Filmalap vezetője lett.
Prága 2010-ben felvette a kesztyűt, és 20 százalékra növelte a külföldieknek ígért adó-visszatérítéseket, amire válaszul Budapest 2014-ben 25 százalékra, 2018-ban pedig az Európai Unióval folytatott jogvita után 30 százalékra emelte azt.
A versenyt a magyar főváros nyerte,
a Prágában forgatott filmek száma az évek alatt 70 százalékkal esett vissza.
Budapest pozícióját erősítette, hogy 2007-ben Etyeken megalakult a világszinten is modernnek számító Korda Filmstúdió, amit számos hasonló létesítmény követett a főváros agglomerációjában.
Nagy előnynek bizonyult Nagy-Britannia közelsége is, aminek köszönhetően számtalan brit filmes forgatott már hazánkban.
Legalább ennyire fontosnak bizonyult a világszinten szinte egyedülállóan gördülékeny ügyintézés is. „A bürokrácia olajozottan működik. Mint korábbi producer, tudom, milyen gondok merülhetnek fel, és már azelőtt elsimítom őket, hogy megtörténnének. Úgy tűnik, ez jól működik” – nyilatkozta Vajna a rangos Variety magazinnak.
És valóban, mivel a filmipar kiemelt ágazat volt, Vajna pedig nem egy minisztériumnak, hanem közvetlenül a miniszterelnöknek tartozott csak elszámolással, minden felmerülő probléma szinte azonnal megoldódott.
Így volt ez 2011 októberében is, amikor a Terrorelhárítási Központ munkatársai rajtaütöttek egy ferihegyi raktáron és lefoglaltak közel száz hatástalanított lőfegyvert. Hamar kiderült, hogy a pisztolyokkal, sorozatlövőkkel és rakétavetőkkel Brad Pitt és társai készültek zombikat gyilkolni az épp hazánkban forgó Z világháború című szuperprodukcióban. Az akció miatt viszont a forgatás leállt, súlyos anyagi károkat okozva a produkciónak. Vajna azonnal lépett, a parlament pedig törvénymódosítást fogadott el, így az ennél is nagyobb arzenálokat felvonultató, hazánknak milliárdos bevételt hozó, Bruce Willis főszereplésével készülő Die Hard 5 már gond nélkül foroghatott.
Will Smith a Lánchídon
Emellett Vajnának a forgatások helyszínéül szolgáló közterületek bérlésére bevezetett „egykapus rendszerének” köszönhetően a produkcióknak immár nem a kerületekkel kell alkudozniuk az engedélyekért. Mindenre persze még Vajnának sem volt ráhatása. A filmesek körében közismert, hogy a 8. kerületben a helyi lakosoknak valahogy mindig akkor jut eszébe dübörgő mulatóst hallgatni, amikor a kamerák is forognának. A stábnak ilyenkor helyben kell zsebbe nyúlnia a csend érdekében.
A terv bevált.
A bérmunkák vitathatatlan gazdasági hasznokat hoztak hazánknak.
Egy 2017-es tanulmány szerint minden magyarországi filmes produkciónak nyújtott 1000 forintnyi adóvisszatérítés 1248 forintnyi adóbevélt generál, 3240 forinttal növeli a GDP-t; egy milliárd forint adóvisszatérítés pedig 555 munkahely létrejöttét segíti.
A bérmunkák a hazai filmgyártást is felpezsdítették. A gördülékeny bürokrácia az ő munkájukat is megkönnyíti, a nemzetközi díjak sorát besöprő magyar produkciók stábtagjai pedig jellemzően hollywoodi produkciók forgatásain szereztek szakmai tapasztalatot. Immár a legkorszerűbb infrastruktúráért és technológiáért sem kell messzire menni. A Budapest környéki stúdiók minden igényt kielégítenek, 2017-ben pedig az ARRI Rental 2400 négyzetméteres központot hozott létre, amely még a 2018-as szuperprodukciót, a Blade Runner 2049-et is képes volt kiszolgálni a legmodernebb technológiával.
Andrew Vajna halála nagy veszteség volt a magyar bérfilmgyártás számára. Az általa kiépített mechanizmus azonban túlélte alkotóját, és egészen a koronavírus-járvány kitöréséig úgy tűnt, hogy a show megy tovább. Káel Csaba az első hullám idején megüzente Hollywoodnak: az amerikai stábtagok az általános szigorítások mellett is beutazhatnak Magyarországra munka céljából. A folytatás viszont a jövő zenéje.
A cikk alapjául a szerzőnek a Media Industries nevű folyóiratban, Set for Success: Hollywood Runaway Productions in Socialist and Post-socialist Hungary címen megjelent kutatása szolgált.
Minden korábbinál erősebb névsorral jelentkezik az idei MCC Feszt. Douglas Murray világhírű brit politikai gondolkodó, Dominic Cummings brit politikai stratéga és Peter Thiel amerikai milliárdos techguru is előad a rendezvényen. Mutatjuk a legizgalmasabb témákat és előadókat!
Sayfo Omar szerint Macron nem gondolja annyira komolyan a lépést, hogy a zsebébe is nyúljon miatt, vagy felrúgja a francia–izraeli gazdasági kapcsolatokat.
Az új Superman-film bemutatója még nagyobb reflektorfénybe helyezte az illegális migráció kérdését az USA-ban, Trump előbb szuperhősköpenybe bújt, majd E. T-.-vel együtt küldte haza a bevándorlókat.