Kivérezteti a kabinet az önkormányzatokat? És közben kiszúr a rengeteg fideszes vezetésű településsel is?
M.-Z. P.: Így van, csak ők nem fognak emiatt hangosan panaszkodni. Ha megnézzük a szomszédos Makót, láthatjuk: Lázár János elég aktívan részt vesz az irányításában, mégis iszonyatosan rossz helyzetben vannak. Hogy a fideszes településeken mi fog történni a következő két évben, az a kormány számára mellékes, de hogy az ellenzéki településeken hagynak-e pénzt fejlesztésekre, az nem. Hasonló okból emlegetik Karácsony Gergely felelősségét a Pesti úti idősotthonbeli fertőzésekkel kapcsolatban. Kérése ellenére többször is vittek oda idős betegeket a kórházakból tesztelés nélkül – Karácsony Gergelynek semmi köze nem volt a járvány kitöréséhez.
Cs.-P. A.: Miért nem utasította a főváros, hogy teszteljenek? Mi teszteltünk szociális intézményekben. A Pesti úti otthon önkormányzati fenntartású intézmény – ez nem az állam felelőssége, hanem az önkormányzaté.
M.-Z. P.: Más fenntartónál is történt ilyen, de abból nem lett botrány. Ebből is csak azért, mert Karácsony Gergely fennhatósága alatt volt. Orbán Viktornak most azt kell bebizonyítania két éven át, hogy az ellenzéki városvezetők alkalmatlanok a települések vezetésére.
Cs.-P. A.: Na ez bizony pártos hozzászólás volt! Az utóbbi hónapokban az a legnagyobb problémám az önkormányzati világgal, hogy folyamatosan az országos pártpolitikai mezőbe mozdul, miközben lokálisnak kellene maradnia. Veszélyes, hogy az egész önkormányzati kérdés főváros-kormány vitává egyszerűsödik a közbeszédben. A budapesti problémákat nem szabad a teljes önkormányzati világ kérdéskörével azonosítani. Az adósságkonszolidáció az összes települést érintette, függetlenül attól, hogy aktuálisan ellenzéki vagy kormánypárti vezetése volt. A garantált bérminimum kormányzati juttatás minden város számára elérhető volt. Most kellene az önkormányzatoknak újabb feladatokat és újabb forrásokat kérniük, és nem arról panaszkodniuk, hogy megnégyszerezte a kormány a szolidaritási hozzájárulást, mert ez nem igaz. Valós problémákról kellene beszélni és egyeztetni.
„Az önkormányzatok mozgástere és forrásai beszűkültek, elvették tőlük az egészségügy egy részét, az oktatást”
Milyen esély van arra, hogy a kormány meghallja az önkormányzatok hangját, és finomhangol?
Cs.-P. A.: Lehet eredményeket elérni, az adósságkonszolidáció is megtörtént. A mi esetünkben ez tizennyolcmilliárd forintos kedvezmény volt. A hatásköri finomhangolásról lehet és kell is egyeztetni. Szerintem erősíti az államot, ha akár a döntés-előkészítésben, akár a végrehajtásban hangsúlyosabb szerepet kapnak az önkormányzatok. Kellene jogszabály-egyeztetési mechanizmus a megyei jogú városok és a kormány között, mert nem vagyunk ott a frakcióban, nem vagyunk ott a parlamentben, így az államapparátusnak nincs tudomása a szempontrendszerünkről.
M.-Z. P.: Nem finomhangolás kell, az egyébként is farigcsálás inkább. A nyugati világban nem lehet az alkotmánybíróság létszámát egyik napról a másikra a kétszeresére emelni, sem elvenni adókat az önkormányzatoktól. A jogszabályi változtatásokat sokszor politikai szempontok rángatják. A kormány nem egyenlő félként, hanem alattvalóként kezeli az önkormányzatokat. A 2012-es adósságkonszolidáció sem független a politikától. Ezzel a 2006 előtt is fideszes vezetésű, legeladósodottabb városok jártak a legjobban. Fehérvár például kétszer akkora, mint Vásárhely, mégis húsz százalékkal kevesebb adósságot vállalt át tőle az állam.
Cs.-P. A.: Ha az önkormányzati világ folyamatosan csak panaszkodik és felfelé mutogat, mindig az államtól várja a problémáinak a megoldását, azzal drasztikusan rontja az önkormányzatiság megítélését. A tehetetlenségre nem, csak a cselekvésre lehet hatásköröket telepíteni.
Önök a saját városukban cselekszenek? Kihasználják a pályázati lehetőségeket? Bevonzzák a beruházásokat, aktívan tesznek a fejlesztések előmozdításáért?
M.-Z. P.: A beruházások bevonzásával kapcsolatban: mikor fog Hódmezővásárhelyre jönni a BMW, a Mercedes vagy az Audi? Nem tudnék sok példát felsorolni arra, hogy a kormány nagy beruházót támogatott volna ellenzéki településen. Ráadásul Vásárhely közbeszerzéseit a közbeszerzési hatóság oly módon akadályozza, hogy hatoldalas hiánypótlást küld százharminc tétellel, majd mikor teljesítjük, újabb listát kapunk. Egy jogállamban nem lehetne így akadályozni a közbeszerzéseket. Vásárhelyre harminc év alatt egyetlen komoly beruházás sem érkezett, Lázár János minisztersége alatt sem – mi azon dolgozunk, hogy ez megváltozzon.
Cs.-P. A.: Az önkormányzatoknak cselekvő önkormányzatoknak kell lenniük, a feladataikat saját maguknak kell elvégezniük. Van egy terület, ahol biztosan előre kell lépnünk, ez pedig a közvetlen uniós források lehívásának a lehetősége. Ma is vannak közvetlen EU-s források, de a magyar települések sokkal kisebb arányban tudják lehívni, mint más országokéi. Tegyük hozzá, hogy soha annyi fejlesztési forrás nem érkezett még a kormánytól, mint az utóbbi években.
„A városok soha annyi fejlesztési forrást nem kaptak még a kormánytól, mint az utóbbi években”
Növekvő állami támogatások az egyik oldalon, gépjárműadó-átcsoportosítás és szolidaritási hozzájárulás a másikon. Több vagy kevesebb pénz kerül a költségvetésből az önkormányzatokhoz 2021-ben?
M.-Z. P.: Papíron nem járnak rosszul az önkormányzatok, bár Budapesten és néhány gazdag településen kimutathatóan kevesebb forrás lesz a 2021-es költségvetéssel. Az alapelv viszont ott sérül, hogy az önállóságuk vész el, saját bevételek helyett csak a kormányzat juttatásaira hagyatkozhatnak, amelyeket bármikor elvehetnek tőlük, mondjuk a járványra hivatkozva.
Cs.-P. A.: Összességében az önkormányzati szektor a múlt évhez képest több forráshoz fog jutni 2021-ben, ez egyértelmű. A járványügyi helyzet és annak gazdasági következményei az állami költségvetésre hatnak, de számomra az megnyugtató, hogy egyértelműen látszik a kormány szándéka, hogy partnernek tekinti az önkormányzati világot. A magyar nagyvárosok fejlődnek, biztonságosak, és versenyben állnak a közép-európai városokkal – nekünk ebben a versenyben kell megtalálnunk a helyünket annak érdekében, hogy az egész ország versenyképessége erősödjön.
Mikor változhat meg Magyarországon a politikai mentalitás, hogy egy ellenzéki polgármesternek nem kell attól tartania, hogy nem kap támogatást a kormánytól, illetve egy kormánynak, hogy önkormányzati vezetők a megbuktatására törnek?
Cs.-P. A.: Úgy gondolom, az emberek fejében most is ez az elvárás él az önkormányzati vezetőkkel szemben. Valós problémákról kell beszélni, ebben lehet szerepe a Megyei Jogú Városok Szövetségének. Eredményeket tudtunk elérni az összefogással, a települések életében rengeteg dolog múlik az összefogáson.
M.-Z. P.: Megoldást az jelentene, ha az uniós szabályozás változna, ha olyan európai alkotmány lenne, amely nem engedi, hogy egy kormány politikai alapon tartson vissza pénzeket ellenzéki önkormányzatoktól. Német testvérvárosunktól tudom, hogy ott a fejlesztési forrásokat lakosságarányosan osztják el. A kérdés második fele teljességgel antidemokratikus: a varsói polgármester elindult az elnökválasztáson Lengyelországban. Miért lenne azzal probléma, hogy egy polgármester elindul egy országos tisztségért? Azt szeretném, ha a nyugati politikai kultúra honosodna meg Magyarországon. 2022-ben vagy 2026-ban ha ezt a Fidesz fogja behozni, az sem zavarna. Engem az zavar, ha az ország az ellenkező irányba, nyugat helyett ismét kelet felé megy.
***
„Bogdán László integrálni tudott cigány és nem cigány magyarokat”
Ujhelyi Istvánnal együtt átvállalták a nemrég elhunyt Bogdán László temetési költségeit. Egyből megkapták, hogy politikai tőkét akarnak kovácsolni a cserdi polgármester halálából.
M.-Z. P.: Nem olvastam még ezeket a reflexiókat, de nem csodálkozom, minden lépésemre kapok kritikát. Bogdán László a barátom volt – óriási tragédiának tartom a halálát a nemzet szempontjából, még ha számomra nem volt is teljesen váratlan.
A betegsége miatt?
M.-Z. P.: Igen, a betegsége miatt. Fel voltam készülve arra, hogy nem fog hosszú, egészséges életet élni, de a halál módja megdöbbentő volt. Távozásában az is tragédia, hogy olyan cigány emberről beszélünk, aki a nem cigányok számára is példaértékű tevékenységet folytatott. A jogvédő romapolitikával szemben ő nagyon gyakorlatias módon zárkóztatta fel a cigányokat. A segélyt vagy munkát dilemmában ő a hasznosabb, utóbbi megoldást választotta. Sok fővárosi liberális nem szerette a módszereit, de kétségkívül sikeres volt.
A cserdi példa Székesfehérvár polgármesterének miben volt követendő?
Cs.-P. A.: Először is őszinte részvétemet szeretném ezúton is kifejezni a családjának. A közösségi médiát olvasgatva azt látom, egész Cserdi tragédiának élte meg a polgármester halálát. Olyan embert gyászolnak, akit kifejezetten cselekvő vezetőnek ismertek meg. Ennek üzenete van az önkormányzati szektor számára: az emberek olyan helyi vezetőt akarnak, aki megoldást kínál a településük problémáira.
Azt is írják róla, hogy országos mozgalom beindításán dolgozott éppen három másik roma vezetővel. Márki-Zay Péter tudott erről? Egy ellenzéki cigány tömörülés volt kialakulóban? Szerepet játszhatott az ezzel kapcsolatos presszúra a végzetes tett elkövetésében?
M.-Z. P.: Ez összeesküvés-elmélet, amelyet nem tudok kommentálni. A mozgalommal kapcsolatban viszont beszéltem vele és más ellenzéki roma vezetőkkel is, akik a hírek szerint csatlakoznának. Bogdán László megnyugtatott: semmiképpen nem szeretne cigány pártot létrehozni. Ez fontos, hiszen az tovább erősítené az elkülönültséget, a szegregációt. A tragédiát éppen abban látom, hogy olyan embert veszített el az ország, aki integrálni tudott cigány és nem cigány magyarokat.
Bogdán László az ellenzéki összefogás egyik arca lehetett volna. Ha önt megválasztanák kormányfőnek, és Bogdán élne, 2022-ben számolna vele a kormányzati feladatok valamelyikénél?
M.-Z. P.: Mindenképpen számítottam volna Bogdán Lászlóra országos szinten. Nem hiszem, hogy miniszteri szerepben, de a cigány „brand” népszerűsítésében sokat tudott volna tenni. Ez az ember mély sztereotípiákat írt felül: háromosztályos végzettségével eljutott odáig, hogy ő juttatott adományokat nem cigányoknak.
Címlapkép: Földházi Árpád