Pajzs és kard – Bangha Béla mérlegen

2020. június 24. 09:18

Pogrompap vagy keresztény-nemzeti hős? Antiszemita és antináci? Bangha Béla a Horthy-korszak korai véleményvezéreként formálta kora közéletét – most a Századvég gondozásában jelent meg róla Klestenitz Tibor egyháztörténész könyve.

2020. június 24. 09:18
Veszprémy László Bernát
Veszprémy László Bernát

Fontos munka jelent meg a Századvég kiadó gondozásában Klestenitz Tibor egyháztörténész tollából: a Pajzs és kard. Bangha Béla élete és eszmeisége című könyv tátongó hiányt töltött be nem csak a magyar egyháztörténetírásban, de a huszadik százados történetírásban is.

Bangha Béla jezsuita páter – csodálóinak szavaival „sajtóapostol” – ugyanis nem egyszerű hitszónok és pap volt, hanem a korszak egyik meghatározó médiafigurája, a Központi Sajtóvállalat alapítója. A baloldali és liberális szemlélők sötét pogrompapnak látták Banghát, aki „dirigálja a kurzuslapoknak gyűlöletet harsogó, pokoli koncertjét”, hívei pedig a keresztény sajtó megteremtőjének, aki

az öndeklarált ellenforradalom első éveiben a nemzeti-jobboldali erők építésére használta lapbirodalmát.

Klestenitz munkája nem csak azért figyelemreméltó, mert a fő levéltári források, a Bangha-hagyaték és a nagy lapok mellett obskúrus kiadványok átnézésére is időt szakított, szerencsésen kilépve az Arcanumra feltöltött források lassacskán exkluzívan ismétlődő lehetőségei közül.

Külön ki kell emelni a szerző szakmai, egészen „harag és részrehajlás nélküli” álláspontját – ez utóbbi papíron a tudomány sine qua nonja, a gyakorlatban viszont fehér hollója. A szerző nem mozdul el egyik tábor kedvelt közhelyeinek irányába sem: Bangha nála nem pogrompap, és nem is rózsás szemüvegeken át vizsgált hősfigura, hanem vizsgálatra és megértésre jogosult, nagy tehetségű, ám nagy hibákat is vétő halandó. Klestenitz nem rejtegeti Bangha antiszemitizmusát, de nem fukarkodik az újító megállapításokkal sem, hiszen bátran írja le, hogy Bangha munkásságából az utókor „kifelejtette” nyilas- és náciellenes írásait, illetve az ébredőkkel való 1921-es konfliktusát és legitimizmusát.

A munka részletesen kitér Bangha neveltetésére, inspirációira, főbb nézeteire – nem csak a sokat vizsgált antiszemitizmus és antikommunizmus terén, de királykérdésben, földkérdésben vagy a média szerepében kifejtett gondolataira is –, illetve helyére is a korabeli magyar közéletben. A több mint négyszáz oldalas munka minden olyan kérdést körbejár, amelyet az eddigi kutatók feltettek – vagy éppen nem tettek fel –, és kimerítő igényességgel felel azokra. A konzervatív olvasó érdeklődéssel vizsgálhatja Bangha jobboldali sajtó megteremtéséről és családvédelemről írt sorait, hiszen ezek a kérdések napjainkban is fontos közéleti témák. „[A]laposan, véresen [kell] átgondolni a teendőket, s aztán önvérezve is, halálos elszántsággal, egy életem, egy halálom! – nekimenni” – írta a baloldali sajtóval való harcról naplójába. Ma sem hanyagolható kijelentése volt, hogy

„az egyházban nincs helye forradalomnak. Ezért és sok más okból nincs helye benne a fasizmusnak és a hitlerizmusnak sem”.

A mai aktualitással rendelkező kérdésekben egyedül talán Bangha iszlám-kritikája hiányolható a könyvből. A könyv persze így is kerek egész, tehát pusztán a kutatás további irányaiként érdemes eltöprengeni Bangha nyilas és/vagy németbarát recepcióján: akár csak Kádár Lehel és Prohászka Ottokár esetében, úgy Banghánál is egyszerre van jelen a kettősség, hogy rá hivatkoztak a német megszállást követően a zsidó tanácsba kényszerített keresztények, és a deportálások felett lelkesedő kollaboráns sajtó.

A történész olvasónak végül egyetlen okból lehet rossz érzése Klestenitz könyvét letéve: a mérce olyan magasra van téve, hogy a következő kutató, aki hozzá fog látni Bangha életművének – vagy bármelyik huszadik századi katolikus közszereplő életének – vizsgálatához, ennél kevesebbet már nem tehet le az asztalra. Így kell alkotni, ilyet kell alkotni, ennél már nem szabad rosszabbat és kevesebbet.

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
syphax
2020. június 24. 11:36
Nagyszerű ember volt P.Bangha Béla SJ !!!! Oroszlánrészt vállalt a XXXIV. Budapesti Eucharisztikus Világkongresszus megrendezéséből 1938-ban, noha már akkor és korábban is nyilvábvaló volt: komoly egészségügyi problémái vannak. Úgy tudom leukémiás volt és abba' a betegségbe halt is bele.
Esvány
2020. június 24. 10:40
Ma mindenkire ráfogják, hogy antiszemita, ha negatív kontextusban le meri írni a zsidó szót. Pedig ez nem antiszemitizmus. Ha áldozatként fontos megnevezni, hogy ki a zsidó, akkor AVH-s őrnagyként is legyen ugyanilyen fontos...
Emmanuel Goldstein
2020. június 24. 10:40
Lehet vitatkozni a fokozatokon és motivációról, de Bangha ettől még egyértelműen antiszemita volt. A "zsidókérdésről" írt szövege magáért beszél: http://www.boldogsag.net/index.php?option=com_content&view=article&id=12803:bangha-bela-a-zsidokerdes&catid=650:zsidokerdesek-magyarorszagon&Itemid=768
abcdef
2020. június 24. 10:15
"Klestenitz nem rejtegeti Bangha antiszemitizmusát" Közvetlenül a '19-es patkányforradalom után mi számított antiszemitizmusnak?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!