Üzleti osztály a repülőn: nincs már igény az első osztályú jegyekre, a business viszont tör előre
Amerikában teljesen lemondtak róla, Európában még ragaszkodnak hozzá, csak az a kérdés, meddig.
A fapados légitársaság vezérigazgatója szerint a koronavírus miatti állami beavatkozások öt-tíz évvel is visszavethetik az európai piacot.
Az európai légitársaságok többsége rosszul kezelte a likviditását, ezért most állami segítségért könyörögnek – mondta a Bloombergnek adott interjújában Váradi József Wizz Air-igazgató.
Váradi a lapnak azt nyilatkozta: a Wizz Air annak ellenére is átveszi az idén esedékes tizenöt új repülőgépét, hogy jelenleg kapacitásának 90%-a kihasználatlan. A diszkont légitársaság így szeretné jó pozícióba juttatni magát a járvány utáni időszakra, amikor az utazási kedv várhatóan növekedni fog, a rivális légitársaságok pedig összeomlanak. A légitársaságok világszerte kénytelenek késleltetni megrendelt repülőgépeik átvételét, miközben a meglévők sem repülhetnek, a bevételek pedig folyamatosan csökkennek. Az EasyJet például elképzelhető, hogy kénytelen lesz törölni egy 107 repülőgépről szóló rendelést a legnagyobb befektetője nyomására.
Miközben az európai légitársaságok átlagosan két hónapra elegendő készpénzzel rendelkeznek, Váradi azt állítja, hogy a Wizz Air tartalékai másfél évig is kitartanak. A Wizz Air vezérigazgatója felhívta a kormányokat: tartózkodjanak az olyan segítségnyújtástól, ami torzíthatja a piacot azzal, hogy életben tart olyan légitársaságokat is, amiknek a működése nem hatékony. Váradi különösen Németország miatt aggódik. Úgy látja, a német állam hajlamos lehet arra, hogy eurómilliárdokkal támogassa meg a Lufthansa-csoportot, ami „teljesen tönkretenné a piacot”.
Váradi József úgy látja, hogy az állami beavatkozások öt-tíz évvel is visszavethetik az európai piac fejlődését, hiszen a kormányok hajlandóak a korábbi nemzeti légitársaságok támogatására, amik nem tudták felvenni a versenyt a Wizz Airrel, a Ryanairrel és az EasyJettel.
A Wizz Air készpénzállománya nem változott a koronaválság kezdete óta, amit úgy értek el, hogy 50%-kal csökkentették a dolgozói fizetéseket, a topmenedzserekét pedig felfüggesztették – mondja Váradi. A Wizz részvényei így is 45%-ot veszítettek értékükből 2020-ban, ami alacsonynak mondható a nagy európai légitársaságok körében. Váradi szerint az év végéig visszatérhet a korábbi kapacitás 80%-a, mert várhatóan olyan piacokon is növekedhet a Wizz Air, ahol a gyengébb légitársaságok kénytelenek kiszállni a versenyből.