Ebből elég!
Felpörgették az inflációt, elszállt a költségvetés hiánya, leállt a növekedés, a versenyképességet lenullázták a forint árfolyamát összerogyasztották, cserébe loptak sokat.
Túlélési kisokos címen készít közszolgálati sorozatot a Design Terminal a Facebook-oldalán. Céljuk a magyar vállalkozások túlélésének segítése, újrakezdésük támogatása. Ehhez tudást, információt és ötleteket adnak, hiteles és tapasztalt vállalkozók segítségével.
A Design Terminal kedd esti beszélgetésének témája a járvány következtében kialakult gazdasági válság volt, ami sok startupper életében az első nagy gazdasági válság, hiszen ezek a cégek 2008-ban nagy valószínűséggel még ötlet fázisban sem voltak.
A Túlélési Kisokos első adásában Pistyur Veronikával, az Oktogon Ventures partnerével; Lakatos Dáviddal, a Formlabs Termékfejlesztési vezetőjével és Várdy Zoltán üzleti szakértővel beszélgetett Gundel Takács Gábor.
Hogyan érinti a helyzet lelkileg a cégalapítókat?
Várady Zoltán kezdésként elmondta, hogy a 2008-as válság alatt a TV2 cégcsoport vezetője volt, és a válság akkor is hirtelen, áramütésként jött. A TV2 egy nagyvállalat volt már akkor is, de így is nehézségei adódtak, kemény, de szükséges döntéseket kellett meghozniuk ahhoz, hogy megmentsék a cég fejlődési lehetőségeit.
ahol könnyebb alkalmazkodni. Az új cégek vezetése egyébként is a válságkezeléshez hasonlít a kezdeti időszakban – emelte ki.
Lakatos Dávid hozzátette, ez így van, de válság idején mindez sokkal intenzívebb. A legfontosabb szerinte az, hogy kitalálják a cégek, mi az a legnagyobb döntés, amit a legkorábban meg tudnak hozni.
Pistyur Veronika kiemelte, hogy nem elhanyagolható tényező a személyiségünk: valaki aggódik, gyászol, valakit pedig felpörget a helyzet, már-már „lubickol” a krízisben.
Várady szerint ez a szituáció egy érzelmi hullámvasút, amelynek a túléléséhez hit, kitartás és a humor is szükségeltetik. A helyzetet egy ábrával is szemléltette, amelyen a mocsár a koronavírus. Kifejtette, hogy
még ha erre nem is készültünk fel.
Lakatos elmondta, hogy minél előbb ki kell találnia a cégeknek, hogy miként szeretnék túlélni a válságot. Nincs elég adat a modellezéshez, így azon kell gondolkodniuk, hogy a piaci részesedésüket miként tudják növelni, a konkurenciához képest kell jobban teljesíteniük. Példaként felhozta a Formlabsot, ahol dolgozik, ugyanis ők telefonon keresztül tudnak eladni, így előnyük van a versenytársaikkal szemben és feltehetően jobban fognak kikerülni náluk a válságból. Ezen felül kiemelte, hogy reális célokat kell kitűzni.
Várady a belső kommunikáció és a hangulatmenedzsment fontosságágával egészítette ki az elhangzottakat. Pistyur Veronika pedig hozzáfűzte, hogy a kommunikáció hiánya megengedhetetlen ilyen időszakokban.
Mit lehet tenni akkor, ha finanszírozási probléma lép fel?
Inkább lassulás van még, mint bezárás – felelte a kérdésre Pistyur Veronika. A pénzalapok nem tűntek el, persze ilyen is előfordulhat, de ez még nem általános.
ezek az alapok még megvannak, a mentőcsomagok pedig készülnek – jegyezte meg.
Lakatos szerint a cégek elindítása terén még egy pozitív hullám is jöhet. Nagyobb befektetésekben lesz szünet, kisebbekben nem annyira – állította.
Várady a tervezés fontosságát hangsúlyozta: érdemes úgy készülni, hogy egy adott cég akár két évet is kibírjon nagyobb tőkeinjekció nélkül.
Ezek után Pistyur felelevenítette, hogy a 2009-es portfóliók is erősebbek voltak a válság előttiekhez képest, mert jobban odafigyeltek, nem az optimizmus uralta a piacot, ez pedig hosszú távon erősítő hatású is lehet.
Magyarországon is az EU-s források miatt sokan a nagyobb csapatokat keresik – erősítette meg az elhangzottakat.
Fel lehet fogni a most zajló folyamatokat gyorsított evolúcióként?
Várady felfogásában a válság akár egy darwini teszt is lehet, de inkább a vállalkozók kitartásának próbáját látja a jelenlegi helyzetben.
Pistyur Veronika szerint a szelekció nem feltétlenül lesz más, mint a válság előtt, ugyanis a befektetők azt nézik, amit előtte is. Lehetségesnek tartja ugyanakkor, hogy egy konzervatívabb, óvatosabb szemlélet fog uralkodni ezek után. A helyzet az ingatlanpiachoz hasonlít: ha valaki érzi, hogy később lehetséges, hogy kedvezőbben hozzájuthat valamihez, akkor nem fogja siettetni a folyamatokat. Amíg nincs tiszta kép, addig nem várható az újraindulás – jelentette ki.
Csak negatív hatások érezhetőek? Hogyan változik a piac?
Lakatos szerint fél évvel ezelőtt nehezebb volt például embereket felvenni vagy egy vevőt felhívni. Az új workflow-t most könnyen el lehet sajátítani, van ideje az embereknek – mondta.
Mik a legtipikusabb hibák, amiket egy startup ilyenkor elkövethet?
Várady kifejtette: rengeteg a változó, nem lehet tudni, mi a hibás döntés és mi nem. A válságkezelés alapja, hogy
– szögezte le.
Lakatos azt vallja, hogy minél korábban kell nagy döntéseket hozni, például kiiktatni egy nagy marketingkampányt, amellyel komoly összegeket megspórolhat, hogy például később ne kelljen embereket elbocsátani.
Szabad-e most vállalkozást indítani?
Pistyur Veronika válaszában elmondta: önerőből természetesen igen, el kell menni addig, amíg önerőből el lehet. Megbocsátóbbak a vásárlók, egy friss csapat most akár tovább juthat, mint egyébként.
– javasolta.
Mik a tapasztalatok, mi fog változni, ki mit tanult?
Lakatos tapasztalata az, hogy az ember hajlamos ellustulni, de a krízisnek van ébresztő ereje is. Pozitív hatásként említette még, hogy egyes technológiák fejlődését a válság felgyorsíthatja, ilyen például a 3D-nyomtatás.
Várady a helyzethez való igazodás készségének jelentőségét emelte ki, ami a nagyvállalatok számára is egyre inkább felértékelődik.
– vélekedett.
Pistyur Veronika végül fókuszáltság fontosságát jelölte meg. A jelenlegi válság meg fogja mutatni, hogy ki mennyire jó ebben.
A Design Terminal sorozata hamarosan folytatódni fog.