A Gyurcsány-kormány idejéből ismert két régi bizalmas, Dessewffy Tibor és Ficsor Ádám érdekeltségeit hizlalta leginkább az elmúlt másfél évben a DK-képviselőcsoportja, ezek körül is jócskán találni furcsaságokat – állapította meg a hétfőn a HVG online cikke. Ugyanis – mint írják – a 9 fős DK-s képviselőcsoport 164 szerződéssel megközelítőleg 240 millió forintot költött húsz hónap alatt. Azért csak „megközelítőleg”, mert – erre külön felhívják a figyelmet – a frakciótól az elszámolást ugyanis annyi hibával és olyan kaotikus formában kapták meg, hogy abból nem tudtak „pontos összeget számítani”. A témának egy külön kis keretes írást szenteltek a cikkükben. Azt is megállapítják: ugyan számszerűleg sokkal kevesebbet költöttek a Demokratikus Koalíciói képviselői, mint a Jobbik, az MSZP és KDNP frakciói, azonban a törvényben meghirdetett keret tetemes része jutott Gyurcsány Ferencéknél is a pártközpont, és a pártelnök bizalmasai közelébe.
És hogy mire költötték a képviselői javadalmazás tízszeresének többszörösét? A hvg szerint a kapott listában egymással párhuzamos feladatokra például három olyan vállalkozás kapott kiugró összegű megbízást, amelyek közvetve vagy közvetlenül kötődnek a DK-elnök régi barátjához-harcostársához, volt kommunikációs tanácsadójához, az ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontját vezető Dessewffy Tiborhoz.
Az egyik ilyen a Big Data Analytics Kft – amiről már írt a Mandiner – amelyben Dessewfy 2005 óta tulajdonos-ügyvezető, és amely korábban Demos Magyarország néven volt jelen. Ez ugyanaz a Demos, amely még Gyurcsány Ferenc kormányzása idején a baloldal egyfajta think tankjeként, az akkor még MSZP-s volt kormányfő ideológiai támaszaként működött – állapította meg a HVG. Mint írják, a cég 2019 márciusa és júniusa között – vagyis nagyjából az EP-választási kampány idején – négy hónapra 32,9 millió, tehát havi közel nyolcmillió forintért szerződött a képviselőcsoporttal. A feladata pedig csak egy volt: a DK országgyűlési képviselőinek közösségi médiában, különösen a Facebookon történő megjelenésének, valamint közösségi média-tartalmainak koordinálása, e tartalmak gyártása, illetve stratégiai tanácsadás és gyakorlati segítségnyújtás a politikai üzenetek választókhoz való eljuttatásában, beleértve az üzenetek Facebookon történő eljuttatásának lebonyolítását.
Aki mellett Gyurcsány tanúskodott
Majdnem ugyanerre a 2019 elejétől júniusáig tartó időszakra szólt az SGP Analytics Kft megbízása is, 38,5 millió forintért. A cég feladata részben átfedi, részben kiegészíti a Big Datáét, hiszen feladata a képviselői munkát népszerűsítő socialmedia tanácsadás, socialmedia stratégia kialakítása, tartalmakra ötletek generálása, socialmedia analitika és elemzés, socialmedia listening – új socialmedia trendek figyelése és elérések optimalizálása, socialmedia hirdetési tanácsadás, illetve hirdetések kezelése és lebonyolítása. Ez is a hírhedt magyarországi offshore-paradicsomba, Újlengyelbe van bejegyezve, tulajdonos-ügyvezetője a kft. 2019-es név- és tulajdonosváltásáig az a Suga Gábor Patrik volt, akinek másik cége, az ugyanezen címre bejegyzett Marketing and Analytics Kft. (M&A Kft.) 2019 júliusa és decembere között 25,3 millió forintért szintén nemhogy hasonló, hanem teljesen azonos feladatokra szerződött a DK-frakcióval a HVG szerint. Sőt, tavaly decemberben egy újabb, ez év januárjától júniusig szóló megbízást is kötött a balliberális párt a céggel, az eddigieknél is magasabb összegért, 43,1 millió forintért.