Amíg Magyarországot Paks II. miatt támadja Brüsszel, addig az EU a Roszatommal együtt építi a „mesterséges napot”
Itt az újabb bizonyíték az unió kétszínűségére.
Süli János szerint a legkorszerűbb blokkok épülnek meg a Paks II. projekt keretében. A miniszter szerint Magyarország az új atomerőművi blokkok nélkül nem tudná teljesíteni klímavédelmi célkitűzéseit.
A Paks II. projekt keretében a legkorszerűbb blokkok épülnek meg, nemzetközi együttműködésben – mondta Süli János, a Paksi Atomerőmű két új blokkjának tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezésért felelős tárca nélküli miniszterrel kedden, a Roszatom vezérigazggatójával tartott közös sajtótájékoztatón Pakson, miután áttekintették a projekt előrehaladását.
Alekszej Lihacsov elmondta, hogy négyszáz engedéllyel rendelkezik a projekt, és a műszaki dokumentáció átadásával egy fontos állomáshoz érkeztek. A fővállalkozó vezérigazgatója hozzátette, hogy a létesítési engedélykérelem benyújtásához szükséges dokumentáción dolgoznak, amiben fontos mérföldkő volt az új blokkok műszaki tervének átadása a Paks II. projekttársaság felé.
Süli János közölte, hogy az orosz fővállalkozó által átadott anyagokat a Paks II. projekt szakemberei ellenőrzik, ezt követően kerülnek a tervek a hatósághoz, az Országos Atomenergia Hivatalhoz, illetve az általa felkért nemzetközi szakértőkhöz. Elmondta, hogy eredményesen zárult az irányítástechnikai tender, amelynek győztese a francia-német Framatome-Siemens konzorcium, a turbinákat pedig egy amerikai-francia világcég, a General Electric-Alstom gyártja. Megjegyezte: ez is bizonyítja, hogy a Paks II. projekt egy nemzetközi nagyberuházás, amelyben fontos platformot biztosítanak a kelet-nyugati gazdasági együttműködésnek. Süli János kiemelte, hogy a két új blokk a legkorszerűbb 3+ generációs típushoz tartozik, amelynek technológiája megfelel a legszigorúbb biztonsági előírásoknak.
A miniszter újságírói kérdésre leszögezte: Magyarország az új atomerőművi blokkok nélkül nem tudná teljesíteni klímavédelmi célkitűzéseit. Paks II. évente 17 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást tesz elkerülhetővé, amit érdemes összevetni azzal, hogy a teljes magyar közlekedési szektor kibocsátása évente 12 millió tonna – ismertette.
Alekszej Lihacsov kiemelte: a tervezői szakembergárdát tovább erősítik annak érdekében, hogy a létesítési engedélykérelem összeállításához szükséges teljes dokumentációt 2020 tavaszán átadhassák a Paks II. Zrt. számára. A következő mérföldkő az engedélykérelem hatóság számára történő benyújtása lesz jövő nyáron. A Roszatom vezérigazgatója újságírói kérdésre elmondta, hogy a november 1-jén kereskedelmi üzembe helyezett Novovoronyezsi Atomerőmű II-es kiépítés 2. blokkja hasonló a Paks II. majdani blokkjaihoz. A szintén VVER-1200 típusú egység a legkorszerűbb műszaki megoldásokat alkalmazza.
Süli János úgy értékelte, hogy egyre hatékonyabb az együttműködés az orosz partnerrel, és hozzátette: meggyőződése, hogy a fővállalkozó maradéktalanul eleget fog tudni tenni a magyar és uniós nukleáris szabályozás által támasztott szigorú nukleáris követelményeknek.
(MTI)