Kasztner már a német megszállás előtt is embermentői tevékenységet végzett.
Veszprémy arról beszélt, hogy a cionizmus gondolatában mindig is jelen volt az az elem, mely szerint egy antiszemita nacionalista és egy zsidó nacionalista szót tud érteni – a cionizmus esetében azonban ennek mindig az volt a motivációja, hogy zsidó életeket mentsenek. A történész ennek példájaként látta a Kasztner-ügyet is. Mint hozzátette, téves az a kép, mely a közkeletű irodalmat olvasva kialakulhat az emberben, miszerint Kasztner egymaga vezette az embermentést ’44-ben, és hogy annak bármilyen – pozitív vagy negatív – eredménye csak az ő felelőssége lett volna. Az elképzelés, miszerint az egy szem Kasztner – így a vád – eltitkolhatta volna több, mint félmillió zsidó előtt a holokauszt hírét, nem reális – vélekedett Veszprémy.
Gellért Ádám kifejtette, hogy már a német megszállás előtt is rendkívül bonyolult volt a magyar zsidó vezetőség különböző frakcióinak egymással való viszonya. A történész szerint a fő kérdés, hogy „ki, mennyit tudott” a holokausztról, hogy ebből mennyit adtak át a zsidóságnak, és hogy ebből mit hittek el. Mint Gellért kifejtette, nem mindegy, hogy valaki fel is fogta-e a holokausztról hallott információkat, és hogy el is hitte-e azokat. A történész Randolph L. Braham történész véleményét idézte arról, hogy a zsidó vezetőket felelősség terhelte, amiért nem tájékoztatták a tömegeket, majd hozzátette, hogy ennek az állításnak a valóságtartalmát a források tükrében kell megvizsgálni. A kutató szerint tény, hogy már a szlovákiai deportálások elől is ezrével menekültek Magyarországra zsidó aktivisták, akik ekkor „a zsidóság paradicsomaként” látták az országot.
Kasztner Rezső Oskar Schindlertől kapott igen egyértelmű információkat Auschwitzról már 1943-ban.
Veszprémy a fentiekhez hozzátette, hogy fontos látni: nem csak Kasztnerről, hanem a teljes cionista vezetőségről beszélni kell, hiszen Kasztner sem egyedül dolgozott. A Kasztnert vádló történelmi munkák egyik hibája, hogy az ember szinte azt a benyomást kapja: egyedül Kasztner felelt azért, hogy a magyar holokauszt története úgy alakult, ahogyan alakult. A valóságban Kasztner csak egyike volt azoknak, akik zsidókat akartak menteni. Mentőakciókat pedig zsidók és nem-zsidók, cionisták és nem-cionisták egyaránt szerveztek, eltérő szempontokkal és eredményekkel.