Pók a szabadkőművesek rendes működéséről elmondta, hogy társaságuk kéthetente ülésezik. Illendő időközönként mindenkinek előadást tartani, ezeket aztán vita követi, mindenki egyszer szólhat hozzá a vitához.
Az előadást egy vakolásnak nevezett vacsora követi,
ahol már kötetlenül beszélgetnek tovább.
Alapítottak női páholyokat, illetve vegyes páholyokat is, ezek azonban nem elfogadottak az angol szabályzat szerint, a hivatalos szabadkőművesség számára ezek a páholyok nem léteznek. Pók elmondása szerint nincs olyan befolyása ma a mozgalomnak, mint amilyen hajdanán, Washington korában vagy a századfordulón volt. Csunderlik Péter ironikusan meg is jegyezte, ma a katolikus egyháznak, a dohánylobbinak vagy a Sparnak nagyobb befolyása van, mint a szabadkőműveseknek.
Előadás közben felmerült a zsidók és szabadkőművesek kérdésköre. A zsidók nagyarányú részvételét ugyanaz magyarázza, ami a nemzetközi munkásmozgalomban elfoglalt helyüket indokolja. Az emancipáció ellenére a napi érintkezésben megmaradt a kirekesztés, és
egy progresszív mozgalom, ami toleranciát hirdet, vonzó volt egy kisebbségi csoport számára.
Csunderlik Péter szerint ez hasonló történet volt, mint a román kommunista pártban való magyar részvétel: a kisebbségi magyarságnak a kommunizmus egy remény volt arra, hogy a származásuk miatt nem lesznek üldözve. Mindemellett kiemelte, hogy működtek olyan konzervatív páholyok, amelyek nem vettek fel zsidókat soraikba.
Végül az is elhangzott: elvben mind a politika és a vallás ki vannak zárva a szabadkőművesek témái közül: a polisz dolgairól beszélnek, nem a napi politikáról. Nem a politikai irányultság, hanem az érdeklődés köre határozza meg egy páholy munkáját.