Érdekes jelenség rajzolódott ki annak kapcsán, hogy kik azok a tanárok, akik a leggyakrabban adnak, illetve kérnek tanácsokat a másiktól. A kutatók – vélhetően a számszerűsités érdekében – a legeredményesebb tanároknak mégis azokat tekintették, akiknek a diákjai az átlagnál jobb tesztpontszámokat produkáltak a különféle felméréseken, és azt találták, hogy a legjobbként besorolt tanárok véleményét nem kérik ki gyakrabban a kollégáik, mint másokét, ugyanakkor ezek a pedagógusok
JOBBAN HAJLANAK ARRA, HOGY KÉRDEZZENEK ÉS VISSZAJELZÉST KÉRJENEK A TÖBBIEKTŐL.
Ezen a ponton érdemes megemlékeznünk a Dunning-Kruger hatásról, mely arra a jelenségre utal, hogy valaki minél kevesebbet tud egy adott dologról, annál inkább hajlamos túlbecsülni az ezzel kapcsolatos képességeit, ezáltal kevésbé tart igényt mások visszajelzésére is. Ezzel szemben az eredményes szakemberek éppen attól remélik a további fejlődést, hogy betekintést nyernek mások véleményébe és gondolataiba is, tanácsot és eligazítást kérve tőlük.
Habár a jelen kutatási eredmények – ahogyan minden kutatási eredmény – mértékkel kezelendők (többek között például azért, mert a minta alapjául általános iskolák szolgáltak, ahol az érdemjegyeken talán még kisebb hangsúly van), több dolgot is érdemes megjegyeznünk belőle. Az egyik mindenképpen az, hogy amikor a pedagógusok munkájának eredményességére akarnak kidolgozni valamiféle kritériumrendszert az erre felhatalmazottak, akkor szem előtt kell tartaniuk, hogy úgy tűnik, a pedagógusok nem a diákjaik érdemjegyeivel szeretnék egyenlővé tenni munkájuk hatásfokát. A másik – és talán ennél is fontosabb – dolog pedig az, hogy ha jó szakemberekké szeretnénk válni, akkor ahelyett, hogy tévedhetetlenségünk hamis illúziójába ringatnánk magunkat, járjunk utána kollégáink álláspontjának is.
***