Orbán: Most a Kelet csillaga áll magasan

2017. november 27. 11:01

Kelet- és Közép-Európa a kontinens legversenyképesebb befektetési környezete – mondta Orbán Viktor Kína és 16 kelet-közép-európai ország gazdasági és kereskedelmi fórumának megnyitóján.

2017. november 27. 11:01

Európa legversenyképesebb befektetési környezete jött létre Kelet-Közép-Európában – jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn Budapesten, Kína, valamint 16 kelet-közép-európai ország gazdasági és kereskedelmi fórumának megnyitóján. Hangsúlyozta: az együttműködésben részt vevő 16 kelet-közép-európai ország Európának az a térsége, amely már most is a kontinens gazdasági növekedésének motorja, és amely további dinamikus növekedés előtt áll.

„Kelet csillaga”

Korábban Ázsia modernizációja csak úgy volt lehetséges, ha Európa jelentős technológiai-pénzügyi forrásokkal részt vett benne – idézte fel a miniszterelnök, jelezve ugyanakkor, hogy a helyzet megváltozott: „most a Kelet csillaga áll magasan”, Ázsia és benne Kína felemelkedésének korszakát éljük, és most az az időszak következik, amikor Európa további fejlődéséhez szükség lesz a Kelet technológiai és pénzügyi részvételére.

Orbán Viktor arról is beszélt, hogy Kína rendelkezik azokkal a forrásokkal és kapacitásokkal, amelyekkel olyan fejlesztéseket lehet végrehajtani Közép-Európában, amelyek európai forrásokból ma nem lehetségesek. Hozzátette, a most formálódó új világrendben jellemző a nagy és sikeres távol-keleti vállalatok széles körű jelenléte a nyugati piacokon.

Európának nem szabad bezárkóznia, mert ha bezárkózik, elveszíti a fejlődés lehetőségét, és főleg most nem szabad bezárkóznia, amikor olyan történelmi kihívásokkal néz szembe, amelyeket csak úgy tud megválaszolni, ha vannak erős szövetségesei – mondta a kormányfő.

A „zászlóshajó”

Orbán Viktor szerint a „16+1” formátum nem csak Kína és a 16 kelet-közép-európai ország érdekét szolgálja, az együttműködés sikeréből egész Európa és az egész Európai Unió is profitál, igazi „win-win helyzet”. Bejelentette: hétfőn megjelenik a Budapest-Belgrád-vasútvonal kínai finanszírozással történő felújítására vonatkozó közbeszerzési felhívás. Ez a beruházás az első olyan nagy fejlesztés, „zászlóshajó”, amely Kína, egy EU-tag és egy EU-tagjelölt ország együttműködésével jön létre – emelte ki, hozzáfűzve: ez megteremti annak feltételeit, hogy a tengeri Selyemút európai végpontjától Közép-Európán keresztül vezessen a leggyorsabb szállítási útvonal Nyugat-Európába.

Kitért a kínai elnök „Egy öv, egy út” kezdeményezésére is, amelyet mint a globalizáció új formája jellemzett, amely – fogalmazott – nem tanárokra és diákokra osztja fel a világot, hanem kölcsönös tiszteleten és kölcsönös előnyökön alapul. A mostani csúcstalálkozón kiemelten kezelik a pénzügyi együttműködés kérdését – közölte a miniszterelnök, tudatva: a hétfői plenáris ülés után a magyar és a kínai Eximbank aláírja a Kína-Közép-Európa befektetési alap második fázisáról szóló megállapodást. Orbán Viktor szavait azzal zárta, hogy a kelet-közép-európai térségben semmilyen politikai akadály nem hátráltatja a gazdasági együttműködést.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a fórum megnyitóján azt mondta: a politikai és a finanszírozási feltételek is adottak ahhoz, hogy a kínai és kelet-közép-európai vállalatok a lehető legeredményesebb együttműködést alakítsák ki. A tárcavezető beszédében kiemelte: a kelet-közép-európai országok józan észre alapuló politikájukkal, az európai átlagot meghaladó növekedési ütemmel és versenyképes befektetési környezetükkel remek lehetőségeket kínálnak Kína számára.

A külügyminiszter megjegyezte: Kína és a kelet-közép-európai országok kereskedelmi forgalma meghaladja a 60 milliárd dollárt. Kitért rá: létrejön a Kína és kelet-közép-európai országok közötti bankszövetség, amely a fejlesztési források koordinációja szempontjából előrelépést jelent.

(MTI)

Összesen 77 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Berecskereki
2017. november 27. 14:43
A témával kapcsolatban érdemes elolvasni a portfolio.hu - Rendkívül olcsó gigahitellel láncolnak magukhoz minket a kínaiak http://www.portfolio.hu/unios-forrasok/uzletfejlesztes/rendkivul-olcso-gigahitellel-lancolnak-magukhoz-minket-a-kinaiak.250519.html - írását. Az írás a megtérülés megemlítése szempontjából elég elnagyolt. Többek között nem veszik figyelembe a várható változásokat, amely azt jelenti, hogy Európa és Kína között a szállítás volumene az elkövetkezendő öt évben a Kínai számítás szerint tízszeresére növekszik. Most sokan azt mondják, hogy az áruszállításnál nem döntő a szállítási idő rövidítése, ugyanakkor korábban a közútra terelésnél ez volt az egyik fő érv, hogy a közúti árú szállítás gyorsítja a szállítást. (Mj. Ha a link nem működik a címet be kell írni a keresőbe és onnan kell behívni.)
Pelso j.
2017. november 27. 14:07
"a Budapest-Belgrád-vasútvonal kínai finanszírozással..." ???? Mi vesszük fel a hitelt, tőlük, az ő érdekükben. Ez a siker, amit a fidesz meg akar etetni a magyarokkal.
Berecskereki
2017. november 27. 14:04
"Ha a piros egy mostani állapot, ugyan miért megy fel Moszkvába most?" Moszkva Oroszország központja, ahogy Magyarország esetében Budapest. "A kérdés továbbra is az, hogy Belgrádtól már minden meg van építve?" A kérdés csak neked kérdés. A vasútvonal létezik, csak korszerűtlen. Ennek korszerűsítése történik a projekt keretében. Ez a harmadik kérdésedre is választ ad, hogy Budapesttől a vonal alkalmatlan. Olvasgatva a médiában megjelent írásokat és az a gyanúm, hogy ebben a témában megismétlődik, ami 30 évvel ezelőtt történt, amikor a személy és áruszállítást - nagyobb mértékben az áruszállítást - közútra terelték. Ennek számos káros következménye lett. Mivel több, mint 20 évet közlekedési vállalatnál dolgoztam, a témát többször tárgyaltuk és én mindig elleneztem, így van némi ismeretem a történtekről.
Mindjárt
2017. november 27. 13:56
Elmebeteg ez a szerencsétlen barom. Magyarország egy európai ország, Nem tartozunk se az oroszokhoz, se a kinaiakhoz, se fene tudja melyik diktátorhoz. A cigányt csak a pénz érdekli amit ellophat a kötvényekkel.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!