Kiírták a pályázatot az új budapesti híd megtervezésére

2017. június 30. 13:21

Nemzetközileg elismert építészek is versenyeznek az új Duna-híd tervezéséért, amely összekötné Újbudát, Csepelt és Ferencvárost.

2017. június 30. 13:21

Új híd épül a fővárosban, amelynek révén közvetlen közúti kapcsolat jön létre Dél-Budapesten; a létesítmény Észak-Csepelen keresztül köti össze a Galvani út vonalában Dél-Budát, az M1/M7 bevezető szakaszát Dél Pesttel, a Jászberényi útig – tájékoztatta a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja (KKBK) Nonprofit Zrt. pénteken az MTI-t. A kétszer 3 sávos új Duna-híd nemzetközi, meghívásos tervpályázata megjelent, erre 17 magyar és külföldi tervezőiroda jelentkezett; az előminősítést követően pedig még 5 pályázó adhatja be tenderét. A jövő évben dől el, hogy mely tervek alapján készülhet el a híd.

Az átkelő kiépülésével naponta 42 000 gépjárművel csökken a belvárosi hidak, illetve napi 8 ezer autóval az Üllői út forgalma – tartalmazza a közlemény. Ugyanakkor a híd nyomvonalának meghosszabbításával egy új fővárosi, déli körgyűrű alakulhat ki, közvetlen összeköttetést teremtve Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Emlékeztetnek: Budapest új Duna-hídjának – korábbi nevén Galvani-híd - megépítéséről 1994-ben döntött az akkori Fővárosi Közgyűlés, ám a megvalósításra azóta sem került sor. Miközben a belvárosi szakaszon, megközelítőleg, kilométerenként található átkelési lehetőség, a Dunának ezen a déli szakaszán 15 kilométeren keresztül nem található híd. Sőt, Csepel és Budapest 1950 január 1-jei egyesülése óta – azaz immár közel 70 éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület, vagyis Csepel között.

A tervpályázatra magyar szakemberek mellett, a többi között a nijmegeni (Hollandia) De Oversteek hidat jegyző belga Laurent Ney vagy a városikonná vált hídjairól híres holland sztárépítész, Ben van Berkel, továbbá a Pritzker-díjas amerikai Richard Meier is jelentkezett. A meghívottak között szerepel még Franciaország egyik legdinamikusabban fejlődő építészirodája, az Explorations Architecture, továbbá a Belgrád új jelképét, az Ada-hidat tervező szlovén Arhitektura és a Linz új Duna-hídját tervező mérnök-építész, Marc Mimram is – sorolják. A nyertes pályamű kiválasztásáról neves magyar és külföldi szakemberekből álló tervzsűri dönt. A zsűri elnöke Fürjes Balázs, egyes budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos, társelnöke Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnök Kamara korábbi elnöke. A tagok között szerepel Miklósa Erika, Kossuth-, Liszt Ferenc-, és Prima Primissima-díjas opera-énekesnő, Eszenyi Enikő, Kossuth-, és Jászai Mari-díjas színésznő, a Vígszínház igazgatója, Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, Schneller István urbanista, Budapest korábbi főépítésze, valamint a híres francia hídtervező, Michel Virlogeux – közölte a KKBK.

(MTI)

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gregorius
2017. július 03. 20:17
Az ember mindig örül egy új létesítménynek, de jó lenne egy térkép....Ahogy emlékszem a területre, itt két Duna ág is van, a Nagy-Duna és a Soroksári ág, azaz két híd (egy nagy egy kicsi) kellene, mert különben nagyon közel lenne a Rákóczi Hídhoz. Ráadásul a térképen látszanának a felhordó utak is, egyébként Csepelt tényleg össze kellene kötni Budával, Pesttel a délebbre levő Gubacsi Híd (Pesterzsébeten) már összeköti.
illesl
2017. július 01. 10:23
A hibbant neolib-bolsi-jobbik katyvasznak fel kellene tenni a kérdést: mit kellene tenni a jovőben. NEM ÁLLANDÓAN TAGADNI, NEM ÁLLANDÓAN AZT MONDANI: MI NEM JÓ, HANEM AZT MEGMONDANI, MI LESZ JÓ? Itt van egy jó ötlet, már neki estek. A NEOLIB_BOLSI_JOBBIK katyvasz fő szócsöve az index így ír: híd a semmibe.... Ha ezt az ostoba álláspontot képviselték az ősök, nem jöttünk volna a Kárpát-,medencébe, nem épült volna meg Buda, és sorolhatnám. Amikor valaki megkérdőjelezte az 1 -es villamos óbudai meghosszabbítást, maguk a neolib-bolsi-jobbik katyvasz tollnokai esetek egymásnak: lehet, hogy ez jó lesz, mégis miért támadjuk..... Kérdezem ezt, soha se készüljön ezek szerint egy a városmagban tülterhelt hidakat tehermentesítő új híd? Ne lehessen egyszerűen könnyebben eljutni a budai oldalról a Jázsberényi utig? Mekkora tragédia, hogy ezeknek a neolib-bolsi-jobbik katyvasz tollnokainak a város a nagykörút határánál véget ér? Nem látnak el Pécelig, Fótig, Maglódig, Törökbálintig, Érdig? Akár Magyarország határáig, vagy a magyar nyelverület határáig.....
Strassnoff Ignác
2017. június 30. 23:51
Indul Mészáros is a pályázaton? Mert akkor a többi feleslegesen erőlködik... Nosztalgiázzunk kicsit! Pár éve még milyen szépen nyert volna Simicska és hogyan ünnepelték volna ezt itt azok a barik, akik most véres szájjal köpködik... Egyébként kíváncsi vagyok, hogy milyen lesz az új híd. Mert a legutóbbi valami botrányosan kibaszott ronda. Igazi szocreál borzalom. Meg a neve is érdekel. Vajon el merik-e már nevezni Horthy hídnak, vagy az még korai? Amúgy meg a zsűri névsora lenyűgöző... A szakemberek nevei tanúsítják, hogy jó MDF-es nem vész el, csak átalakul. Mióta megtudtam, hogy az a patkány Jeszenszky országunk svédországi nagykövete, ezen már egy pillanatig se csodálkozok. (Milyen jól anyázták anno egymást a Fidesszel...) A többiek is érdekesek. Maximálisan tisztelem, kedvelem és elismerem például Eszenyi Enikőt és Miklósa Erikát is, de basszanak meg, ha valaha is eszembe jutott volna őket egy híd pályázatának elbírálásába bevonni! Lehet, hogy Fidesz hívők? Hiányolom a zsűriből Ákoskát....
Akitlosz
2017. június 30. 20:14
"Galvani-híd - megépítéséről 1994-ben döntött az akkori Fővárosi Közgyűlés, ám a megvalósításra azóta sem került sor. " A szokásos metrós tempó. Akkor tavasszal a választások előtt át is fogják adni időben. 2062-ben.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!