Mégsem szavazza meg a Tisza Párt a Karácsony Gergely által javasolt főpolgármester-helyetteseket
Az indoklásból az derül ki, hogy nem Gyurcsány embereivel, a régi baloldali káderekkel van bajuk, hanem azzal, hogy nincs szmsz.
Budapestet a mérete és hangulata teljesen egyedivé teszi, ám a benne rejlő potenciált egyelőre nem sikerült teljesen kiaknázni; a magyar főváros az országhatáron kívülről alig látható – mondja Gilles Clavie, a száztíz szállodát üzemeltető nemzetközi Orbis Hotel Group elnök-vezérigazgatója a Mandinernek. Clavie havonta jár Budapestre, hogy üzleti ügyeit intézze, így látja, hol tart Magyarország a turizmusban. De arról is beszélt, hol tart a világ turizmusa. Interjúnk.
Milyen gyakran jön Budapestre?
Másfél éve vettük át az AccorHotels magyarországi és kelet-európai szállodáinak az üzemeltetését és lettünk az AccorHotels márkák kizárólagos képviselői a régióban. Azóta havonta egyszer idelátogatok, hogy lássam, mit értünk el, hova tartunk. Minden helynek, országnak mások az elvárásai, problémái, melyeket meg kell oldanunk.
A magyar szállodaipar mekkora szeletét tudhatja magáénak az Orbis?
Budapesten tizennégy hotelünk van különböző kategóriákban, az egész országban tizenhét. Ez összesen háromezer-háromszáz szobát jelent. Az egész régióban száztíz szállodát üzemeltetünk, mellyel piacvezetők vagyunk.
Miként látja Budapest helyét a térségben?
Budapestet a mérete és hangulata teljesen egyedivé teszi, ám a benne rejlő potenciált egyelőre nem sikerült teljesen kiaknázni: a magyar főváros az országhatáron kívülről alig látható.
Jövőre itt lesz a vizes vb, Budapest pályázik a 2024-es olimpiai játékok megrendezésére is – a rendezés támogatói szerint egy ilyen óriási esemény nagyon jó hatással van egy város nemzetközi ismertségére. Mit gondol, ezek az események kiemelhetnek minket a láthatatlanságból?
Nézzük például a lengyel helyzetet! 2011-ben Lengyelország volt az Európai Unió soros elnöke, 2012-ben labdarúgó Eb-t rendezett, 2013-ban pedig ott tartották meg a COP 19-et, az ENSZ klímaváltozási csúcstalálkozóját. E három kulcsesemény megmutatta Varsót az egész világnak. A láthatóság pedig máig érzékelhető forgalomnövekedést hozott nem csak a lengyel fővárosnak, hanem az egész országnak.
Tud konkrét számokat mondani?
A 2012-es labdarúgó Eb óta tíz százalékponttal emelkedtek az országban az Orbis szállodáinak a szobakihasználtsági mutatói. Semelyik más európai városban nem számolhatunk be ilyen mértékű növekedésről.
Lengyelország számos városában jelen van az Orbis Hotel Group. Magyarországon egy ekkora szállodavállalat számára van-e élet a fővároson kívül?
Magyarországot nagyon nehéz Lengyelországhoz hasonlítani, ott hét kulcsváros is van. Az akkora országokban, mint Magyarország, sokkal inkább a fővárosra koncentrálunk.
A Malév megszűnésekor sokan aggódtak, hogy Budapest – romló közvetlen elérhetősége miatt - kevésbé lesz vonó a konferenciaturizmus szempontjából. Beigazolódott a félelmük?
A Malév helyét új légitársaságok vették át, a piaci rést hamar betöltötték mások. A repterek forgalma évről évre növekszik. A magyar légitársaság csődje nem jelentett törést a konferenciaturizmusban. Nem az idejutással van a probléma: a város nem elég látható ahhoz, hogy sokan akarjanak jönni.
Sem az üzleti utazók, sem a hagyományos turisták szempontjából?
Így van. Ez egy gyönyörű város, mégis kevesen tudnak róla.
Prágához hasonlítva, hogyan értékelné Budapest ismertségét?
Az Orbisnak jóval több hotelje van Budapesten, mint Prágában. A cseh főváros láthatósága csodálatos. Mindenki ismeri a várost. Prágától hangos a tévé, az internet. Ezt nem lehet elmondani Budapestről.
Ez a népszerűség a fizetett hirdetéseken múlik, vagy e nélkül terjed ennyire a város híre?
Csehország döntéshozói felismerték, mekkora lehetőség rejlik Prágában a turizmus szempontjából, s ezt okosan ki is használták. Rájöttek, hogyan tehetik fővárosukat modernné, frissé és ez által vonzóvá. A turizmus mára az ország GDP-jének egyik legnagyobb forrása lett. Budapestnek megvannak ugyanazok az adottságai, mint Prágának, sőt talán még jobbak is, így a cseh fővárosnál is többet ki lehetne hozni belőle.
Nyugatról vagy a régiónkból várják a vendégeiket a budapesti szállodáikba?
Azok az országok, amelyek harminc éve még el voltak zárva a nyugati világ elől, most is aránylag láthatatlanok. Éppen ezért a régión belüli áramlás jelentősége kiemelkedően fontos. Ugyanakkor itt a lehetőség, hogy Magyarország tovább fejlődjön és a Nyugat-Európán túl más Európán belüli és kívüli utazók figyelmét is kivívja. Ebben nekünk is feladatunk van, és tudunk is ezért tenni.
Az Airbnb-t vetélytársnak tekinti?
A szolgáltatás kétségtelenül hatással van szállodaipar alakulására, ám hogy mekkora ez a hatás, még nehéz megbecsülni. A piac szerencsére növekszik, ebből a bővülő piacból szakít részt magának az Airbnb.
A szállásmegosztó szolgáltatók nélkül is növekszik a piac?
A számok magukért beszélnek. Csak a múlt évben 7,5 százalékkal nőtt a bevételünk Magyarországon. Az eredmény nem egyedi, mindenhol ezt a tendenciát tapasztaljuk.
Berlinben korlátozzák az internetes szállásmegosztó működését, hogy így szabályozzák a hotelpiacot. Ezt lehet a megoldás a hotelek pozíciójának megtartására?
Nem lenne ésszerű a sharing economy ellen küzdeni. Nyitottnak kell lenni az újfajta szolgáltatások és megoldások felé. Ennek jegyében fektetett be az AccorHotels, az Orbis stratégiai befektetője és partnere pl. a Onefinestay-be. A londoni székhelyű Onefinestay szállásmegosztó vállalat bérli a legelőkelőbb, luxus kategóriájú nyaralóingatlanokat Londonban, Los Angelesben, New Yorkban, Párizsban és júniustól már Rómában is. A piac evolúciójának új szakaszába léptünk. Ezt el kell fogadnunk, hiszen a jövőt nem hátráltathatjuk. Új ötletek forrásaként kell tekintenünk a szállásmegosztóra, hogy újra tudjuk gondolni a szolgáltatásunkat. Meg kell néznünk, miért van igény az Airbnb-re, hogyan tudnánk ezeket mi kielégíteni. Ha nem értjük meg és nem tudunk a vendégek új, növekvő elvárásaival mit kezdeni, akkor semmi nem segíthet a hotelpiacnak. Az újfajta gondolkodás a megoldás, nem a korlátozás.
Hogyan tudnak a szállodáik versenyezni az elsősorban a fiatalok körében népszerű Airbnb-vel?
Három dolog miatt választják a vásárlók az Airbnb-t. Az első az ár, a második az elhelyezkedés, a harmadik az élmény. A szállásmegosztón keresztül a vendég új emberekkel találkozik, különleges atmoszférát kap. Ettől lesz az egész olyan személyes és egyedi. A kérdés az, van-e erre a hármasra saját válaszunk. Az ár a kulcskérdés. Az elhelyezkedéssel nincs gond, hoteljeink mind a belvárosban vannak. Az élményközpontúságon pedig folyamatosan dolgozunk. A legújabb hoteljeinket, a május végén hivatalosan is átadott ibis Styles Budapest Center-t és Ibis Styles Budapest City-t már ennek szellemiségében terveztük. Az eddig megszokott piachoz képest valami teljesen újat alkottunk. Ha az ember belép az épületekbe, azonnal érezheti az újfajta atmoszférát. A lobby úgy néz ki, mint egy kellemes nappali, ahol lehet zenét hallgatni vagy beszélgetni az alkalmazottakkal egy pohár ital mellett. A hangsúlyt a szolgáltatások biztosítása helyett az élményközpontúságra helyezzük.