Budapest alig látszik külföldről – Gilles Clavie szállodaguru a Mandinernek

2016. június 10. 14:40

Budapestet a mérete és hangulata teljesen egyedivé teszi, ám a benne rejlő potenciált egyelőre nem sikerült teljesen kiaknázni; a magyar főváros az országhatáron kívülről alig látható – mondja Gilles Clavie, a száztíz szállodát üzemeltető nemzetközi Orbis Hotel Group elnök-vezérigazgatója a Mandinernek. Clavie havonta jár Budapestre, hogy üzleti ügyeit intézze, így látja, hol tart Magyarország a turizmusban. De arról is beszélt, hol tart a világ turizmusa. Interjúnk.

2016. június 10. 14:40
Meszleny Zita

Milyen gyakran jön Budapestre?

Másfél éve vettük át az AccorHotels magyarországi és kelet-európai szállodáinak az üzemeltetését és lettünk az AccorHotels márkák kizárólagos képviselői a régióban. Azóta havonta egyszer idelátogatok, hogy lássam, mit értünk el, hova tartunk. Minden helynek, országnak mások az elvárásai, problémái, melyeket meg kell oldanunk.

A magyar szállodaipar mekkora szeletét tudhatja magáénak az Orbis?

Budapesten tizennégy hotelünk van különböző kategóriákban, az egész országban tizenhét. Ez összesen háromezer-háromszáz szobát jelent. Az egész régióban száztíz szállodát üzemeltetünk, mellyel piacvezetők vagyunk.

Miként látja Budapest helyét a térségben?

Budapestet a mérete és hangulata teljesen egyedivé teszi, ám a benne rejlő potenciált egyelőre nem sikerült teljesen kiaknázni: a magyar főváros az országhatáron kívülről alig látható.

Jövőre itt lesz a vizes vb, Budapest pályázik a 2024-es olimpiai játékok megrendezésére is – a rendezés támogatói szerint egy ilyen óriási esemény nagyon jó hatással van egy város nemzetközi ismertségére. Mit gondol, ezek az események kiemelhetnek minket a láthatatlanságból?

Nézzük például a lengyel helyzetet! 2011-ben Lengyelország volt az Európai Unió soros elnöke, 2012-ben labdarúgó Eb-t rendezett, 2013-ban pedig ott tartották meg a COP 19-et, az ENSZ klímaváltozási csúcstalálkozóját. E három kulcsesemény megmutatta Varsót az egész világnak. A láthatóság pedig máig érzékelhető forgalomnövekedést hozott nem csak a lengyel fővárosnak, hanem az egész országnak.

Tud konkrét számokat mondani?

A 2012-es labdarúgó Eb óta tíz százalékponttal emelkedtek az országban az Orbis szállodáinak a szobakihasználtsági mutatói. Semelyik más európai városban nem számolhatunk be ilyen mértékű növekedésről.

Lengyelország számos városában jelen van az Orbis Hotel Group. Magyarországon egy ekkora szállodavállalat számára van-e élet a fővároson kívül?

Magyarországot nagyon nehéz Lengyelországhoz hasonlítani, ott hét kulcsváros is van. Az akkora országokban, mint Magyarország, sokkal inkább a fővárosra koncentrálunk.

A Malév megszűnésekor sokan aggódtak, hogy Budapest – romló közvetlen elérhetősége miatt - kevésbé lesz vonó a konferenciaturizmus szempontjából. Beigazolódott a félelmük?

A Malév helyét új légitársaságok vették át, a piaci rést hamar betöltötték mások. A repterek forgalma évről évre növekszik. A magyar légitársaság csődje nem jelentett törést a konferenciaturizmusban. Nem az idejutással van a probléma: a város nem elég látható ahhoz, hogy sokan akarjanak jönni.

Sem az üzleti utazók, sem a hagyományos turisták szempontjából?

Így van. Ez egy gyönyörű város, mégis kevesen tudnak róla.

Prágához hasonlítva, hogyan értékelné Budapest ismertségét?

Az Orbisnak jóval több hotelje van Budapesten, mint Prágában. A cseh főváros láthatósága csodálatos. Mindenki ismeri a várost. Prágától hangos a tévé, az internet. Ezt nem lehet elmondani Budapestről.

Ez a népszerűség a fizetett hirdetéseken múlik, vagy e nélkül terjed ennyire a város híre?

Csehország döntéshozói felismerték, mekkora lehetőség rejlik Prágában a turizmus szempontjából, s ezt okosan ki is használták. Rájöttek, hogyan tehetik fővárosukat modernné, frissé és ez által vonzóvá. A turizmus mára az ország GDP-jének egyik legnagyobb forrása lett. Budapestnek megvannak ugyanazok az adottságai, mint Prágának, sőt talán még jobbak is, így a cseh fővárosnál is többet ki lehetne hozni belőle.

Nyugatról vagy a régiónkból várják a vendégeiket a budapesti szállodáikba?

Azok az országok, amelyek harminc éve még el voltak zárva a nyugati világ elől, most is aránylag láthatatlanok. Éppen ezért a régión belüli áramlás jelentősége kiemelkedően fontos. Ugyanakkor itt a lehetőség, hogy Magyarország tovább fejlődjön és a Nyugat-Európán túl más Európán belüli és kívüli utazók figyelmét is kivívja. Ebben nekünk is feladatunk van, és tudunk is ezért tenni.

Az Airbnb-t vetélytársnak tekinti?

A szolgáltatás kétségtelenül hatással van szállodaipar alakulására, ám hogy mekkora ez a hatás, még nehéz megbecsülni. A piac szerencsére növekszik, ebből a bővülő piacból szakít részt magának az Airbnb.

A szállásmegosztó szolgáltatók nélkül is növekszik a piac?

A számok magukért beszélnek. Csak a múlt évben 7,5 százalékkal nőtt a bevételünk Magyarországon. Az eredmény nem egyedi, mindenhol ezt a tendenciát tapasztaljuk.

Berlinben korlátozzák az internetes szállásmegosztó működését, hogy így szabályozzák a hotelpiacot. Ezt lehet a megoldás a hotelek pozíciójának megtartására?

Nem lenne ésszerű a sharing economy ellen küzdeni. Nyitottnak kell lenni az újfajta szolgáltatások és megoldások felé. Ennek jegyében fektetett be az AccorHotels, az Orbis stratégiai befektetője és partnere pl. a Onefinestay-be. A londoni székhelyű Onefinestay szállásmegosztó vállalat bérli a legelőkelőbb, luxus kategóriájú nyaralóingatlanokat Londonban, Los Angelesben, New Yorkban, Párizsban és júniustól már Rómában is. A piac evolúciójának új szakaszába léptünk. Ezt el kell fogadnunk, hiszen a jövőt nem hátráltathatjuk. Új ötletek forrásaként kell tekintenünk a szállásmegosztóra, hogy újra tudjuk gondolni a szolgáltatásunkat. Meg kell néznünk, miért van igény az Airbnb-re, hogyan tudnánk ezeket mi kielégíteni. Ha nem értjük meg és nem tudunk a vendégek új, növekvő elvárásaival mit kezdeni, akkor semmi nem segíthet a hotelpiacnak. Az újfajta gondolkodás a megoldás, nem a korlátozás.

Hogyan tudnak a szállodáik versenyezni az elsősorban a fiatalok körében népszerű Airbnb-vel?

Három dolog miatt választják a vásárlók az Airbnb-t. Az első az ár, a második az elhelyezkedés, a harmadik az élmény. A szállásmegosztón keresztül a vendég új emberekkel találkozik, különleges atmoszférát kap. Ettől lesz az egész olyan személyes és egyedi. A kérdés az, van-e erre a hármasra saját válaszunk. Az ár a kulcskérdés. Az elhelyezkedéssel nincs gond, hoteljeink mind a belvárosban vannak. Az élményközpontúságon pedig folyamatosan dolgozunk. A legújabb hoteljeinket, a május végén hivatalosan is átadott ibis Styles Budapest Center-t és Ibis Styles Budapest City-t már ennek szellemiségében terveztük. Az eddig megszokott piachoz képest valami teljesen újat alkottunk. Ha az ember belép az épületekbe, azonnal érezheti az újfajta atmoszférát. A lobby úgy néz ki, mint egy kellemes nappali, ahol lehet zenét hallgatni vagy beszélgetni az alkalmazottakkal egy pohár ital mellett. A hangsúlyt a szolgáltatások biztosítása helyett az élményközpontúságra helyezzük.

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kulalak
2016. június 10. 17:03
"a konferenciaturizmusban. Nem az idejutással van a probléma" -- hanem a a bejutással. Tényleg nagyon hiányzik a reptéri gyorsvasút.
Orvosok és mérnökök
2016. június 10. 16:46
Sajnos a 20 eves demszki era egy orokre megmarado sotet folt lesz a varos eleteben.
Berecskereki
2016. június 10. 15:17
A "Hogyan tudnak a szállodáik versenyezni az elsősorban a fiatalok körében népszerű Airbnb-vel?" kérdéshez és válaszhoz kapcsolódóan érdemes elolvasni az Index írását, melyből kiemelném a következő mondattan: " A szállodaszövetség elnöke (Mj. Niklai Ákos) szerint egyébként mivel a lakáskiadásnak pozitív hatása van a turizmusra, semmiképp nem betiltásra, inkább az iparág szabályozására van szükség." Forrás: http://index.hu/gazdasag/2015/08/25/airbnb/
nagyontitkos
2016. június 10. 15:08
Mondjuk ha már interjú, akkor egy kis KONSTRUKTÍV kritikának örültem volna, nem csak ilyen "azért szar, mert szar" jellegűnek. Egyébként tényleg lehetne mit javítani, de ebben meg egyre jobbak vagyunk szerintem.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!