Az NVB keddi ülésén 2 ellenszavazattal megtagadta az aláírásgyűjtő ív hitelesítését. Határozatában az NVB hivatkozott arra, hogy a 2011. január 1-jén hatályos szabályok visszaállítása érintené a jelenlegi szabályok szerint részben korhatár előtti ellátásként, részben továbbra is nyugdíjként, de más feltételekkel számon tartott ellátásokat. Az NVB szerint a benyújtott kérdésben megtartott érvényes és eredményes népszavazás - a korhatár előtti ellátások fedezetének a központi költségvetésből való biztosítása miatt - a költségvetési törvény módosítását eredményezné, ami a nyugdíjak összegszerű változása nélkül is tiltott tárgykörnek minősül.
Az NVB megállapította: 2012. január 1-jétől a nyugellátás egész rendszere, szabályai, az ellátás feltételei alapvetően és jelentősen megváltoztak, a változások pedig a társadalom egészére hatással voltak. Az NVB szerint 2012. január 1-jétől. tehát a kezdeményezés benyújtását követően „teljes mértékben és átfogó módon változott meg a társadalombiztosítás szabályrendszere, ezért az nem hasonlítható a 2011. január 1-jén hatályos szabályokban foglalt nyugdíjjogosultsághoz”.
Nem koherens
Az NVB szerint a kérdés benyújtáskori tartalma, az abból levonható következtetés már nem koherens a 2016-ban hatályban levő társadalombiztosítás „nyugdíjjogosultság” fogalmával, jelentésével, feltételrendszereivel. A szabályozási különbség olyan mértékű, hogy az akkori - a 2011. január 1-jéig hatályos szabályozás - és a jelenlegi, vagyis a 2016. évi hatályos szabályozás szerinti „nyugdíjjogosultság” tartalmi elemei nem egyeznek meg.
A bizottság szerint a népszavazási kérdés tízféle megszüntetett ellátást érintene, vagyis a kérdés több, egyenként is eldönthető kérdést foglal magába, amelyek külön-külön is megválaszolhatók lennének, így az nem felel meg az egyértelműség követelményének.