„Először a kormány lefokozta a teljes oktatást államtitkári szintre, és egy teljesen súlytalan alakot, a hiteles stratégiai vezetőnek kevéssé mondható Hoffmann Rózsát tették az élére. A közoktatásban aztán egyetlen vezérelv mentén történtek az átalakítások, ez pedig a központosítás lett. 2009-ben még a kormányzó MSZP is valamilyen fajta központosítást akart, de ez nagyon is beleillett a dohánykereskedelemtől a szemétszedésen át a turizmusig tetszőleges problémára teljes központosítással válaszoló Orbán terveibe is.
A teljes központosítással a kulcsszerv, a Klik lett az iskolák pedagógiai munkájának teljes finanszírozója és a tanárok munkáltatója, míg az iskolák pedagógián túli üzemeltetője az önkormányzat, az igazgatók munkaadójává pedig maga a minisztérium vált.
Így klikes tankerületek felügyelik az iskolákat és finanszírozzák a napi ügyeket is, és bár az igazgatóké marad a szakmai felügyelet, valójában szinte semmilyen érdemi döntést nem hozhatnak meg. Részben emellett még erős központi tervezés jött be a megvehető tankönyvekre, a tantervekre és egyebekre. A tanárok formális felügyeletet kaptak a tankerületi Klikektől, amelyek lényegében a pedagógiai munka egyedüli meghatározói lettek, a tanárok az iskolaigazgatókkal együtt végrehajtókká váltak.”