Persze. Keresztény, európai, fehér, magyar. Ez vagyok. Ami ön is. Ha nem így határoznám meg magam, akkor meg mások határoznának meg így. De én ezt vállalom. Nem is tehetek mást, hiszen a legtöbbet éppen az úgynevezett keresztény középosztálytól kaptam.
Hogyhogy?
Örökbe fogadott ugye a nevelőapám, aztán később kiderült, hogy édesapám is abból a körből származik. Négyéves koromtól rengeteg könyvet olvastam, úgyhogy művelt, furcsa kisfiúnak számítottam. Gyömrőn voltam aztán nyaranta. Kitelepített, régi középosztálybeli emberek gyülekeztek akkor ott, 25 kilométerre a fővárostól. Oda engedték őket akkoriban. Azok az emberek pedig engem kézről kézre adtak. Felfigyeltek rám, kisajátítottak engem és felneveltek. Mindenhol megtaláltak és kézen fogtak. Amikor Pápára kerültem, ott is.
Ez az „osztály” '90 előtt főleg, de azért utána is a Horthy-kor támaszaként szerepelt a köztudatban, meg úgy, hogy miattuk voltak a zsidótörvények.
Nem ezt tapasztaltam. Én a jó arcukat láttam, amikor kitelepítettek, magánzók voltak és nagyon szerettek foglalkozni a kisgyerekkel, aki voltam. Aztán a kamasszal is.
Mit tanult tőlük?
Sokat. Csak egy példa: kamaszként egyszer olyasvalakivel beszélgettem, aki ült '56 után. „Te mégis minek ugráltál? Az ilyen rendbontókat, mint te, még az ENSZ-csapatok is falhoz állították volna, akikre pedig annyira vágytatok. Mert rendbontók vagytok.” Erre azt mondta nekem, hogy „jó, de azoknak legalább tiszta az inggallérja”. Akkor úgy gondoltam, hogy ez az alak nem normális. Mára meg tudom, hogy van ebben valami. Ilyen nevelőim voltak nekem.
Hogyan tud mégis kívülálló maradni, ha egyszer színházat vezet, mindenkit ismer, a nagyon fideszes Eperjes Károly pedig éppen az ön filmjei által lett országosan ismert?
Már nem tartjuk a kapcsolatot.
Mit szól ahhoz, hogy Eperjes Kaposváron pozícióba kerül?
Semmit. Nem én szervezem a magyar színházi életet, sem az utánpótlást. Csinálják. Lelkük rajta. Nem tehetek róla. Eperjes nagyon jó színész volt, amikor még dolgoztam vele.
A Hídembernél is?
A gyanú árnyéka ott már rávetült. Egy színésznél nagyon fontos, hogy mit jelent a jelenléte. Nála ez megváltozott, ami lerontja a teljesítményt.
S az ön teljesítménye? Vadnai Bébi című regénye negyven évig lappangott, míg végül megírta. Nem biztos, hogy lappangtathat még negyven évig témákat.
Miért ne tehetném? Akkor száztíz éves leszek. Konzervatív író, bizonyára. Habár nem is tudom, milyen a progresszív író. Nemrég olvastam mindenesetre, hogy újra szabad történetet mesélni az irodalomban. Megint „engedélyezik”! Ez nagyszerű. Én már a nyolcvanas években is antik történetmondónak számítottam, az irodalmi, nyelvzsonglőr divatok és tévképek meg jönnek ugyan, de ugyanúgy el is tűnnek, ahogy az ideológiák.
S ha ön egyszer eltűnik, jöjjön majd a Bereményi Program, meg a szobor, a Cseh Tamás Program és -szobor mintájára?
Az Iskola utcában, egy kapualjban van egy emléktábla. A dalok emlékére. Az a legjobb mind közül. A többiért meg sajnálom Tamást. Cseh Tamás Program? Ez csak rongálja az emlékét. Ráadásul az özvegyének, Évának a beleegyezése nélkül indították, egyszerű kisajátítással. Rendkívül ártalmas.
Cseh Tamás vállaltan orbánista volt. Nem lehet, hogy örülne neki?
Dehogy örülne. Jogdíjpénzeket vesznek el másoktól, abból van a program... Nem. Ez Tamásnak nagyon kellemetlen lenne. Úgyhogy bármi történjék, most szólok: nem akarok Bereményi Programot. Szobor jöhet, de az is csak akkor, ha jó. Ha nem olyan, amilyen szegény Tamásé lett. A dolog azonban egyáltalán nem aktuális. Folyamatosan dolgozom.