Kötelező lesz a BKV-ra költeni az iparűzési adót: másra nem biztos, hogy jut

2015. december 16. 10:39

Egy salátatörvény részeként módosította a kormány kedden a helyi adókról szóló jogszabályt: ennek eredményeként ugyan több pénzhez jut az iparűzési adóból a főváros a kerületek rovására, de azt kötelezően a BKV-ra kell fordítani, így másra nagyon nem marad pénz – írja a Népszabadság. Tarlóst meglepetésként érte a Rogán-Varga-páros módosítója: az agglomerációs tömegközlekedés megszüntetésével fenyeget.

2015. december 16. 10:39

Módosította a parlament a helyi adókról szóló jogszabályt, a budapesti városházán pedig kitört a pánik: minden bevételt a BKV-ra kéne fordítani, de ha ez így lesz, nem jut pénz másra – írja a Népszabadság és a Népszava. Az új jogszabály szerint a helyben maradó iparűzési adóból származó bevételek aránya tolódik el fokozatosan Budapesten: 2017-re 54 százalékát a főváros kapja, 46 százalék marad a kerületeknél (az arány most 51-49 a főváros javára) – ez hatmilliárd forint pluszt jelent Tarlósnak. A kormány viszont az állami normatíva csökkentésével már jövőre hatmilliárdot vesz el a fővárostól: 24 milliárd helyett 2016-ban 18 milliárd, 2017-ben 15 milliárd, 2018-ban 12 milliárd lesz a támogatás.

Ennél súlyosabb hatása lehet a lap szerint annak a kitételnek, amely szerint az iparűzési adóból származó bevételt a szükséges mértékig a közösségi közlekedésre kell költeni. Ez akár azt is jelentheti, hogy a teljes összeget a BKV finanszírozására kell fordítani.

Akkor viszont másra nem nagyon marad pénz

A Demszky-érához képest jelenleg jelentősen kisebb a fővárosi költségvetés: az akkori 580 milliárdos költségvetési főösszeg mára 324 milliárdra olvadt. Budapest elvesztett egy sor működési támogatást, a fővárosiak által befizetett szja-ból 15 százalékot juttat vissza a kormány és kiesett az idegenforgalmiadó-bevétel is. Így a lap szerint most kötelezően közösségi közlekedésre fordítandó összeg az egyetlen olyan bevétel, amelyből a közvilágításra, szociális intézményekre és parkokra lehet költeni.

Tarlós István a Népszabadságnak azt mondta: nem ismeri a módosítást, de ha igaz, akkor a kormány ezzel gyakorlatilag felszámolja az agglomerációs közösségi közlekedést, mivel ez nem kötelező feladata a fővárosnak. Tarlós ennek ellenére bízik a kormányfővel tervezett jövő heti találkozójában.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 32 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Sötétbenbújkálóellenforradalmár
2015. december 16. 17:21
Égbekiálltó f.sság az egész bkv ügy. Aki ezen komolyan tűnődik az írja ki a homlokára, hogy "én vagyak az ostoba polgár". Gumicsont. Le kell állítani, kretének fecsegéséhez téma. Már az elsőtarlós féle emberkedésnél is röhögő görcsöt kaptam.
liberálzöld.
2015. december 16. 13:16
A TAO-t meg kötelező focira költeni. Értjük?
gubenc
2015. december 16. 12:24
Tessék már türelmesebbnek lenni egy picit! Az olimpia nyereségéből jut majd pénz Budapest finanszírozására is.
Akitlosz
2015. december 16. 12:23
Az önkormányzatiság elnevezés komolytalanná vált. Az önkormányzatok saját hatáskörben gyakorlatilag semmit nem tudnak fejleszteni. Egyetlen lehetőségük, hogy ha akarnak valamit, akkor folyamatosan pályázgatnak és ha kapnak pénzt akkor lesz valami, ha meg nem kapnak, akkor nem lesz, de így nem ők döntenek. A saját pénzük csak a működésre elegendő vagy arra sem. De így már nem igaz, hogy a települések maguk kormányozzák magukat. Gyakorlatilag az állam dönt. Az önkormányzatnak inkább már csak adminisztrációs feladata van, ők írják a pályázatokat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!