Orbán Viktor Budapestre hívja Benjamin Netanjahut
Orbán Viktor ismét a Kossuth Rádióban beszélt.
Egy salátatörvény részeként módosította a kormány kedden a helyi adókról szóló jogszabályt: ennek eredményeként ugyan több pénzhez jut az iparűzési adóból a főváros a kerületek rovására, de azt kötelezően a BKV-ra kell fordítani, így másra nagyon nem marad pénz – írja a Népszabadság. Tarlóst meglepetésként érte a Rogán-Varga-páros módosítója: az agglomerációs tömegközlekedés megszüntetésével fenyeget.
Módosította a parlament a helyi adókról szóló jogszabályt, a budapesti városházán pedig kitört a pánik: minden bevételt a BKV-ra kéne fordítani, de ha ez így lesz, nem jut pénz másra – írja a Népszabadság és a Népszava. Az új jogszabály szerint a helyben maradó iparűzési adóból származó bevételek aránya tolódik el fokozatosan Budapesten: 2017-re 54 százalékát a főváros kapja, 46 százalék marad a kerületeknél (az arány most 51-49 a főváros javára) – ez hatmilliárd forint pluszt jelent Tarlósnak. A kormány viszont az állami normatíva csökkentésével már jövőre hatmilliárdot vesz el a fővárostól: 24 milliárd helyett 2016-ban 18 milliárd, 2017-ben 15 milliárd, 2018-ban 12 milliárd lesz a támogatás.
Ennél súlyosabb hatása lehet a lap szerint annak a kitételnek, amely szerint az iparűzési adóból származó bevételt a szükséges mértékig a közösségi közlekedésre kell költeni. Ez akár azt is jelentheti, hogy a teljes összeget a BKV finanszírozására kell fordítani.
Akkor viszont másra nem nagyon marad pénz
A Demszky-érához képest jelenleg jelentősen kisebb a fővárosi költségvetés: az akkori 580 milliárdos költségvetési főösszeg mára 324 milliárdra olvadt. Budapest elvesztett egy sor működési támogatást, a fővárosiak által befizetett szja-ból 15 százalékot juttat vissza a kormány és kiesett az idegenforgalmiadó-bevétel is. Így a lap szerint most kötelezően közösségi közlekedésre fordítandó összeg az egyetlen olyan bevétel, amelyből a közvilágításra, szociális intézményekre és parkokra lehet költeni.
Tarlós István a Népszabadságnak azt mondta: nem ismeri a módosítást, de ha igaz, akkor a kormány ezzel gyakorlatilag felszámolja az agglomerációs közösségi közlekedést, mivel ez nem kötelező feladata a fővárosnak. Tarlós ennek ellenére bízik a kormányfővel tervezett jövő heti találkozójában.