Aggasztó tendencia: a hallgatók egyharmada diploma nélkül marad

2015. október 28. 13:47

Alapképzéseken átlagosan 36, osztatlan szakokon pedig csaknem 39 százalékos a lemorzsolódás aránya a felsőoktatásban, s ebben még benne sincs az a több tízezer fiatal, aki „csak” a nyelvvizsga hiánya miatt nem tud diplomát szerezni – írja a Magyar Nemzet.

2015. október 28. 13:47

Jelentősen csökkent az elmúlt években, de még így is nagyon magas a lemorzsolódás a magyar felsőoktatásban – értesült a Magyar Nemzet

Míg az OECD 2008-as Education at a Glance elemzése 45 százalékra becsülte a lemorzsolódás mértékét hazánkban, mostanra sikerült 40 százalék alá szorítani az arányt, de a hallgatóknak még mindig több mint harmada képtelen megszerezni a diplomáját. 

A legfrissebb, idei adatokról Stéger Csilla, az Oktatási Hivatal (OH) felsőoktatási főosztályvezetője egy közelmúltbeli szakmai konferencián közölte: a 2009–2010-es tanévben alapképzésre beiratkozók közül a hallgatók 49,5 százaléka jutott el sikeresen a képzés végéig. 

Rosszabb a helyzet az osztatlan szakokon

Stéger Csilla hozzátette: az adatgyűjtéskor már az abszolutóriumot is sikeres végzésnek tekintették, nem vették figyelembe a záróvizsgát vagy a nyelvvizsga hiányát, tehát ebben a sikeres 49 százalékban még mindig lehetnek olyan hallgatók, akik végül nem kapnak diplomát. 

Osztatlan szakok esetén még lesújtóbbak a számok: a vizsgált évfolyamnak mindössze 23,3 százaléka végzett sikeresen, 38,7 százalék lemorzsolódott, a hallgatók durván harmada pedig még mindig tanul, pedig a képzési idő az esetek többségében már rég letelt. 

Mesterszakon viszont jobbak vagyunk

Mesterszakokon azonban kifejezetten sikeresek a hallgatók: ezen a szinten a fiatalok több mint háromnegyede (78,2 százalék) időben befejezte a tanulmányait, a menet közben kilépők aránya három százalék alatt van, a túlfutók aránya mindössze egyszázalékos, és csak a diákok 17,8 százaléka morzsolódott le. A legrosszabb arány az informatikát jellemzi: itt a felvett hallgatók 52 százaléka lemorzsolódott. 

Az Educatio Nonprofit Kft. 2013-as adatai szerint az OECD-tagállamokban a fiatalság 62 százaléka tanul tovább a felsőoktatásban, de csupán 39 százalékuk szerzi meg a vágyott papírt. Ismeretes, az Európa 2020 stratégia célkitűzése, hogy a fiatalok 40 százaléka diplomás legyen.  

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
puszika
2015. október 28. 18:26
Szóval most látható igazán,hogy még így is mennyien alkalmatlanok a diploma megszerzésére. És akkor gondoljátok el,ha a libsi elmélet szerint még ennél is többen jutnának be az egyetemekre ,ez a lemorzsolódás mekkora volna,vagy volt.Mennyi pénz megy így el feleslegesen. Bizony tanulni kellene,mert ez a feladatuk,nem zászló meg táblahordónak állni az ellenzéki tüntetéseken!!!!!
==T==
2015. október 28. 17:33
Szerintem ez is rávilágít arra, mennyit ér az érettségi.
Palánk
2015. október 28. 15:47
"....a hallgatók egyharmada diploma nélkül marad...." Így van, mert eleve alkalmatlan felsőoktatási intézményben való tanulásra. Felhígult a felsőoktatás. Számtalan intézményt alpítottak, amelynek az oktatói kara is kívánni vaklót hagy maga után, és számolatlanul veszik fel a hallgtókat, főleg, ha fizetnek. A kevesebb minden bizonnyl több lenne!
egysegelem
2015. október 28. 14:48
muszaki, term tud. szakokon a lemorzsolodas sokkal nagyobb volt mindig is, gondolom a bolcseszek jo eredmenyei huzzak csak fel az atlagot
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!