Tarlós István budapesti főpolgármester már kezd ideges lenni, hogy bár a metrókocsik felújítására vonatkozó szerződést már egy hónapja megkötötték az orosz céggel, a kormánytól még mindig nem érkezett meg a finanszírozáshoz szükséges banki kölcsön garanciavállalása – értesült az Index.
Tarlós István a lapnak elmondta: ő úgy tudja, hogy a 60 milliárdos kölcsönt nyújtó bankkonzorcium egyik kisebb tagja még nem szignálta a szerződést, ezért késik a kormányzati jóváhagyás is.
Az infrastruktúra (alagút, állomások, berendezések) felújításával is csak a gond van. Az első becslések szerint a vonal felújítása még százmilliárd forint körül állt volna meg. Azóta ez az összeg felment a nyilatkozatokban 120, majd 125 milliárd forintra. Információink szerint a vonalfelújítást tervező Főmterv legújabb becslése már 165 milliárd forintnál tart, ami egyes szakértői vélemények szerint a kivitelezésre akár 200 milliárd forintra is felkúszhat.
A költséget az Index információi szerint olyan elemek tolták meg, mint a liftek beépítése, ami 1,5 helyett 18 milliárd forintba kerülne. Az unió nem akarja fizetni a buszpótlást sem, mert szerintük a BKV az olcsóbb buszokkal spórol az üzemeltetésen. A BKV most írt ki 150+150 busz beszerzésére tendert, ebből 150-re biztos szükség lesz a pótláskor. A lifteket azzal akarja kiküszöbölni most a főváros, hogy kiadták a Műszaki Egyetemnek: találják fel a kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt.
Tarlós István lapunknak azt mondta, hogy valóban a katasztrófavédelem és a menekülőutak miatt folyik a vita, de közeledik a kompromisszum. A 165 milliárd forintos tervezői becslést túlzónak tartja, véleménye szerint a tervezők szeretnek belepakolni a költségekbe mindenfélét. Azt is elismerte, hogy a Műegyetemen folyik a kutatás, hogy lehetne költségcsökkentési okokból a lifteket megfelelő mozgólépcsókkel kiváltani, de egyelőre még nincs eredmény.