Index: Megy a huza-vona Tarlós és a kormány közt a 3-as metró dráguló felújításáról

2015. szeptember 03. 15:34

A kezdeti százmilliárd helyett 165 milliárdba is kerülhet a hármas metró felújítása, ezért is késhet a munkálatok elkezdése, mivel az ügyben vita alakulhatott ki a főváros és a kormány között – írja az Index, amely beszámolt róla, hogy egyre kisebb az esély a projekt uniós támogatására. Tarlós István főpolgármester tervezői túlzásnak tartja a 165 milliárdot, ugyanakkor elismerte: a katasztrófavédelem és a menekülőutak miatt folyik a vita, de közeledik a kompromisszum.

2015. szeptember 03. 15:34

Tarlós István budapesti főpolgármester már kezd ideges lenni, hogy bár a metrókocsik felújítására vonatkozó szerződést már egy hónapja megkötötték az orosz céggel, a kormánytól még mindig nem érkezett meg a finanszírozáshoz szükséges banki kölcsön garanciavállalása – értesült az Index.

Tarlós István a lapnak elmondta: ő úgy tudja, hogy a 60 milliárdos kölcsönt nyújtó bankkonzorcium  egyik kisebb tagja még nem szignálta a szerződést, ezért késik a kormányzati jóváhagyás is. 

Az infrastruktúra (alagút, állomások, berendezések) felújításával is csak a gond van. Az első becslések szerint a vonal felújítása még százmilliárd forint körül állt volna meg. Azóta ez az összeg felment a nyilatkozatokban 120, majd 125 milliárd forintra. Információink szerint a vonalfelújítást tervező Főmterv legújabb becslése már 165 milliárd forintnál tart, ami egyes szakértői vélemények szerint a kivitelezésre akár 200 milliárd forintra is felkúszhat. 

A költséget az Index információi szerint olyan elemek tolták meg, mint a liftek beépítése, ami 1,5 helyett 18 milliárd forintba kerülne. Az unió nem akarja fizetni a buszpótlást sem, mert szerintük a BKV az olcsóbb buszokkal spórol az üzemeltetésen. A BKV most írt ki 150+150 busz beszerzésére tendert, ebből 150-re biztos szükség lesz a pótláskor. A lifteket azzal akarja kiküszöbölni most a főváros, hogy kiadták a Műszaki Egyetemnek: találják fel a kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt. 

Tarlós István lapunknak azt mondta, hogy valóban a katasztrófavédelem és a menekülőutak miatt folyik a vita, de közeledik a kompromisszum. A 165 milliárd forintos tervezői becslést túlzónak tartja, véleménye szerint a tervezők szeretnek belepakolni a költségekbe mindenfélét. Azt is elismerte, hogy a Műegyetemen folyik a kutatás, hogy lehetne költségcsökkentési okokból a lifteket megfelelő mozgólépcsókkel kiváltani, de egyelőre még nincs eredmény. 

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy bár az infrastruktúra felújítását mind a kormány, mind a fővárosi uniós támogatásból képzelte el, brüsszeli forrásaink szerint erre egyre kisebb az esély. Ennek oka elsősorban a járműtender furcsaságai, valamint a pályázatból kizárt észt cég unióhoz beadott panasza. A főpolgármester szerint nem biztos, hogy a főváros megkapja az uniós támogatást a vonalfelújításra.

A portál úgy tudja, hogy a felújítás megkezdésének késlekedésben szerepet játszhat, hogy kiderült: a gyártási folyamat legkellemetlenebb szakaszát kívánják az oroszok Magyarországon (Dunakeszin) elvégezni azaz a kocsik azbesztmentesítését, a veszélyes hulladék pedig itt is maradna. Ez valószínűleg presztízsveszteséget okozna a Fidesz egyik új erős emberének, Tuzson Bencének, aki a körzet országgyűlési képviselője.

Kormány: Minden rendben van

Tuzson Bence ugyanakkor az Indexnek azt mondta: tudomása szerint minden rendben van a metrókocsik felújításával. Valóban a dunakeszi üzemben folyna a régi szerelvények azbesztmentesítése is, de az oroszok nem csak ezt a munkát bíznák a magyar partnerükre. Tuzson szerint a 63 milliárdos megbízás 25 százalékát a dunakeszi üzem végezné. A tervek szerint itt szedik szét a régi kocsikat, hogy azok fődarabjait kivihessék Oroszországba, majd a felújított részegységekkel együtt itt fogják összeszerelni is a vagonokat. 

Egy BKV-s összefoglalóból kiderült, hogy az elmúlt években több mint négyezer vonathiba történt a 3-as metró vonalán, ebből 36 füstöléssel járt. A metró állapota kritikus, reális veszéllyé vált, hogy bármelyik pillanatban le kell állítani.

A kormány a 3-as metró vonalán futó szerelvények felújításához szükséges 60 milliárd forint összegű fővárosi hitelfelvételhez állami kezesség biztosításával járul hozzá – tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) csütörtökön az MTI-t. Közölték: már döntött a kormány a finanszírozást biztosító banki kölcsönhöz történő állami kezességvállalásról, aláírták a szerződést a hitelnyújtó bankkonzorcium tagjai és a nemzetgazdasági miniszter.

A BKV és az orosz Metrowagonmash cég augusztus 7-én írta alá a budapesti 3-as metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújításáról, valamint az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállításáról szóló szerződést. 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
hihhaa
2015. szeptember 03. 16:44
A huzavona egy szó: nem huzát-vonát, hanem huzavonát. (lásd icipici) A húz-von a kötőjeles.
mákgubó kettő
2015. szeptember 03. 16:42
Pedig a gazdaságunk száguld, és a "reformok" hatásai érezhetőek. Csak lé nincs semmire.......már ott, ahol lennie kéne.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!