Az elektromos busz agyoncsaphatja a fővárosi villamosprogramot

2015. május 18. 17:30

Nemrég dicsekedett Tarlós István, hogy a kormány három nagy fővárosi villamosos projektet támogat, a nemzetgazdasági miniszter már kétségbe is vonja Budapest terveit. Mit rakjunk a szatyorba, buszt vagy villamost? Egyszerű.

2015. május 18. 17:30
Tenczer Gábor

Nemrég dicsekedett el Tarlós István az Index cikkében, hogy a kormány három nagy fővárosi villamosos projektet támogat, a nemzetgazdasági miniszter már kétségbe is vonja Budapest terveit. »Sokkal nagyobb hangsúlyt helyeznék az elektromos buszok beszerzésére, mint a kötöttpályás közlekedés fejlesztésére. A megállapodásban szeretnénk látni, hogy a következő években hány elektromos buszt vásárolnak.« – mondta Varga Mihály a napokban egy interjúban arra a kérdésre, hogy lesz-e villamos a Keletitől Újpalotára. (…)

Mit rakjunk a szatyorba, buszt vagy villamost? (…)

Egyszerű. Mindkettő. 

Villamos ott, ahol a hálózat és a kapacitás megköveteli, elektromos busz pedig (inkább) ott, ahol most még büdös, régi dízelbuszok járnak. Az az igazság, hogy egy teljesen új, önmagában álló villamosvonal építését csak a nagyon gazdag, prosperáló nagyvárosok engedik meg maguknak. Budapestnek megvan a régi időkből megörökölt villamoshálózata, ami a hiányzó elemek kipótlásával, hosszabbításokkal értelmesen kihasználható.

De nem csak az új villamosvonal, az elektromos busz is a gazdagok luxusa. Saját zsebből megvásárolva nem térül meg soha, a dízelbuszok még egy jó darabig rentábilisabbak. Mindjárt más, ha uniós támogatást lehet fordítani a beszerzésükre. De akkor sem a tervezett villamosok kárára kell felhasználni a keretet, hanem inkább melléjük vásárolni.

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
balbako_
2015. május 19. 05:47
Csakugyan mindkettő szükséges. Az elektromos busz még nem kiforrott, sok járulékos problémával jár (a használt akkumulátorok kezelése stb), de kétségtelenül ez a fejlődés egyik iránya. A villamos pedig (a trolival együtt) méltatlanul száműzötté vált a tömegközlekedésben, pedig úgy szállított személyek számában, mint haladási sebességben, fenntartási költségben roppant rentábilis.
írmag
2015. május 18. 20:55
Csak arra van szükségünk, hogy a bennünket -magyarokat - szolgáló, ész alapú kiválasztások alapján döntsön, a legtöbb információt magáénak tudó személy, személyek, szervezet, szervezetek, a pénzügyi meggondolásoktól és lehetőségektől függően is. Lehet nekifutásos, pattalan vitákat is generálni, de akkor legalább jó ellenségesen, Orbánozva.
Caipirinha
2015. május 18. 20:12
Ez így elég nagy marhaságnak tűnik. Tény, hogy egy új villamosvonal létesítése nem épp olcsó,nem is kell mindenhova,a busz lényegesen rugalmasabb.Szegény 200-as családot nyugalomba kéne küldeni, a 415-ösökkel együtt,még akkor is,ha magyar buszok. Az új euro 6-os járművek bizonyos paraméterek tekintetében (asszem a "particles" ,vagyis a koromrészecskék vonatkozásában)tisztább kipufogógázt bocsátanak ki,mint amilyen a belvárosi levegő. Az e-busz vonzó politikusi jelszó, de az akkumulátortechnika egész egyszerűen nem áll ott ,ahol a tömegesebb bevezetéshez kellene. Nem sok hiányzik időben ,tán még egy generáció. A technológia következő nagy dobása,gondoljunk akár a telefonokra ,hordozható eszközökre. Meg ha már nagyot álmodunk, mikor lesz egyszer,Európában lassan utolsó fővárosként egy reptér- belváros gyorsvasút?!(szép,gyors,légkondis,nem büdös,pontos, legalább 20 percenként,stb)
korona
2015. május 18. 20:04
Legyenek elektromos buszok! Minél több, annál jobb!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!