Igaz, hogy idegesítő a hipszterbarokk és az állandó önmarketingről szóló élet, amelyben minden sarkon szelfik készülnek; de a mai Budapesten rengeteg izgalmas változás zajlik: elég, ha csak az egyedi péksüteményesekre, levesesekre gondolunk. Mégiscsak izgalmasabbak ezek, mint a gyrososok és kínai kajáldák unalmas sokasága, s élhetőbbek az új terek a nyolcvanas évekből itt maradt szürke tereknél, amelyeken védelmi pénzt szedtek a parkolóktól. Emberi léptékű fejlemény, hogy a széles utakon pár éve már zebrák tartóztatják fel a kocsisorokat. A hetvenes-nyolcvanas évek szürke Budapestje maximum egyéni magánnosztalgiák tárgya lehet.
Mi sem értjük, miért kellene annyira örülni, hogy a romantikus, nem autó-, de emberbarát macskakövet aszfalttal cserélik le. De a bulinegyed bulinegyed marad, míg a romkocsmákat fel nem váltja valami más divat, s egy másik generáció nem kap fel egy másik városrészt. A külvárosok munkássága nem tér vissza, és a digitális bennszülötteket sem fogjuk leszoktatni egykönnyen a wifi-kód vadászásáról – bár ha eddig sem kerestük a helyi hálózatot a kocsmákban, akkor ezután sem fogjuk, s megnyugtató, hogy nem vagyunk egyedül.
A kötet hangvétele egyértelműen radikális – s ebből a szempontból hasonlatos Békés előző kötetének, Az utolsó lázadásnak a hangvételéhez. Mondhatnánk, hogy kicsit nagyobb a füstje, mint a lángja, de azért ez a füst inspiráló és felrázó. Jogosan ostorozható a „social bar” és a „public pub”, meg a nyolcadik kerületi borbár helyidegen közönsége – de vajon mi a probléma az éppen a lokális és emberi léptéket képviselő kézműves sörökkel?
A lokalitás, a környék dicséreteként jellemezhető könyv érdekes és izgalmas olvasmány lehet azok számára, akik Budapestről gondolkodnak. S ugyan egy sosemvolt világ védelmében a szerzők néha kitépik a kóróval együtt a köztük növő virágot is; de ha kevesebben mennek le a nyáron az álmediterrán, Duna-parti műplázsra, hogy a cserepes pálma alatt hazudják magukat az olasz riviérára, s inkább elugranak egy régi fürdőbe vagy a Dunakanyar egy valóságos strandjára, akkor már megérte megírnia Békés Mártonnak és Böcskei Balázsnak a Ki! című kiáltvány-korkörképét.