Január 27-én délelőtt tartott nyilvános kerekasztal-beszélgetést az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpontjának Jogtudományi Intézete az emlékezetpolitikai döntéshozatal és annak jogi környezete témájában.
A beszélgetés ifj. Bertényi Iván, az ELTE adjunktusa általános jellegű bevezetőjével kezdődött. Utána Stefano Bottoni, az MTA tudományos főmunkatársa kapott szót, aki kezdett aktuális kérdéseket pedzegetni. Szerinte az egyértelműen rossz hatályos magyar jogszabályok – ellentétben például a román megoldással – gátolják a történészeket abban, hogy az állambiztonsági múltat szabadon kutassák és publikálják eredményeiket, hacsak nem akarnak olyan idő- és költségigényes pereket felvállalni, mint Ungváry Krisztián. Mindez – mondta – károkat okoz, mert akadályozza történeti ismereteink bővítését, a társadalmi feszültségek enyhülését, és ezáltal a konszenzus kialakulását. Bottoni a későbbiekben hozzátette: egyfelől undorító, másfelől a közéleti gondolkodás rákfenéje, hogy ha valaki megszólal, a mai napig azzal foglalkoznak sokan, hogy az illető nagyapja milyen politikai szerepet töltött be régebben.
Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága (NEB) elnöke kerülte a forróbb témákat. Bár már a korábbi hozzászólásokból is látszott, hogy a beszélgetés súlypontja az „elsunnyogott” ügynökprobléma lesz, Kiss erről és a hozzá hasonló a kérdésekről első körben csak annyit jegyzett meg, hogy „talán itt is lehet, vagy érdemes róla beszélni, majd meglátjuk”.
Nem volt ilyen bizonytalan ebben Ungváry Krisztián történész. Ő a fő problémát abban látja, hogy a politika – hiába is hazudja az ellenkezőjét – nem érdekelt a konszenzusos, közös történelmi emlékezet megteremtésében. Ellenkezőleg: a barát-ellenség viszony fenntartásában érdekelt, és ezért szándékosan játssza ki egymás ellen az eltérő történelmi szemléletű társadalmi csoportokat már évtizedek óta, ezzel tovább növelve a köztük lévő szakadékot. Példaként említette, hogy a jelen korszak politikai közege nem veti el egyformán, azonos retorikával a fasiszta és a kommunista diktatúrákat, helyette a két rendszer okozta tragédia értelmetlen versengését generálja a közgondolkodásban, olyan dolgok egymáshoz mérését, hogy például melyiknek hány millió áldozata volt, és melyik okozott több szenvedést. E tekintetben „zseniális” politikai koncepciónak nevezte a Szabadság téri emlékművet, ami szerinte semmi más célt nem szolgált, mint a közbeszéd irányítását, és hatékonyan ugrasztotta egymásnak az eltérő emlékezetpolitikai narratívát követőket, mélyítve az ellentéteket. A kormányzati viselkedés kettősségét így mutatta be: „a kormány egyik kezével csinál egy ilyen emlékművet, közben meg naponta kétszer kér bocsánatot a holokausztért”.