A cseh és szlovák megoldásokat Martin Kovanič ismertette a Pozsonyi Egyetemről. A csehszlovák időszakban megkezdődött kárpótlást, lusztrációt és korlátozott büntetőjogi felelősségre vonást a szétválás után a csehek folytatták, míg a szlovákok a „hallgatás politikáját” választották. A meglévő lusztrációs törvényt nem alkalmazták, büntetőjogi felelősségre vonásra pedig egyetlen kísérlet történt, aminek felfüggesztett büntetés lett az eredménye, tehát senki nem ment börtönbe kommunista bűncselekmények miatt ‒ foglalta össze a kutató. A kommunista akták kezelésére a szlovákok 2002-ben hozták létre a Nemzeti Emlékezet Intézetét, amelynek a kollaboránsok azonosítása és a felelősség megállapítása a feladata. Kovanič rámutatott: az intézet működését számos kritika éri az akták megbízhatósága tekintetében, ráadásul rengeteg iratot megsemmisítettek.
A megbízhatóság problémájára Krzysztof Brzechczy lengyel filozófus is utalt. Szerinte a lengyel közbeszédben visszatérő érv, hogy miként hihetnénk pont az állambiztonsági iratoknak, mikor abban az időszakban minden, a könyvektől az újságokig, gyakorlatilag hamisítva volt? Az aktákban található privát adatok felhasználásával kapcsolatban kérdésre azt is kifejtette: az iratoknak csak a társadalmi vonatkozásait szabad történeti forrásként felhasználni.
A csehek által 2007-ben felállított Totalitárius Rendszereket Tanulmányozó Intézet spektrumába egyaránt beletartoznak a kommunista és a náci rendszerek által elkövetett bűnök, azonban Kovanič szerint nem volt erre az intézetre szükség, ez sokkal inkább egy politikai kísérlet a történelem kontroll alatt tartására. Hozzátette ugyanakkor, hogy az intézet vezetőségi tagjaira a lusztrációs törvényben megfogalmazott feltételeknél szigorúbb szabályok vonatkoznak, így az intézmény aligha vádolható az iratok „elsuvasztásával” vagy történelemhamisítással.
A környező országok megoldásaival összevetve lássuk, hogy áll Magyarország: nálunk 2003-ban hozták létre az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárát, ahol a megfigyeltek (vagy családtagjaik) kikérhetik és megismerhetik a rájuk vonatkozó iratokat. Azonban a közszereplők múlt rendszerbeli tevékenysége gyakorlatilag továbbra is megismerhetetlen, nálunk ráadásul lusztrációs törvény sem volt, amely a kommunista tisztségviselőket eltiltotta volna a közéleti szerepvállalástól. A Nemzeti Emlékezet Bizottságát, bár alkotmányba írták, egyelőre nem állították fel, és az is kétséges, hogy pontosan mivel foglalkozik majd, ha lesz egyáltalán.