Egymillió zsidó él Magyarországon – legalábbis a Tárki friss kutatásban részt vevő válaszadók szerint. Mivel magyarázza a minimum tízszeres túlbecsülést?
Ha csak százezerre is becsüljük a zsidóság magyarországi arányát, látni kell, hogy ebben a kérdésben jóval többen érintettek. Másfelől oka lehet a korábban említett megfoghatatlan, fantom zsidóság, akikre bármit rá lehet húzni.
Mindeközben Efraim Zuroff új könyve szerint a holokauszt történetét megpróbálják eltorzítani Kelet-Európában. Ön szerint is zajlik az újraértelmezés?
A történelem utólagos alakításának megvan a veszélye, ezt nem csak Zuroff mondja. A kérdés az, hogy a holokauszt mennyiben volt egy kívülről ránk erőltetett kényszer, illetve mennyiben volt az akkori magyar társadalom saját belső betegségének szindrómája. A felelősség elhárítása egyébként nem egy újszerű reakció, a kommunista ideológia része volt, hogy a fasiszták nem mi vagyunk, a holokausztot és egyéb szörnyűségeket a németek erőltették a jóérzésű magyar proletár népre. Ezért is rendkívül nehéz értelmesen beszélni ezekről a dolgokról. A zsidósággal szemben hangoztatott fenntartások spektruma meglehetősen széles, a zsidó viccek mesélésétől Hitler Endlösung-jának propagálásáig terjed. Mégis egyetlen szót használ a köznyelv a leírására: antiszemita. Ez bénítólag hat az értelmes diskurzusra, gyökere pedig a kommunista korszak szembeállításának időszakában keresendő. Pedig köztudott - az ismert szállóige is erre utal - „kis ország vagyunk, csak egy csőcselékünk van”. A történelem alakítása tehát hatvan éve folyamatos lelki szükséglet. A mostani hatalom zsidó kérdéshez való hozzáállását dicséri az atrocitások kapcsán tett miniszterelnöki határozott állásfoglalás, illetve a legfőbb közjogi méltóság együttérzést kifejező látogatása Schweitzer József rabbinál. Ezek a gesztusok azonban sajnos nem reprezentálják a magyar közgondolkodást. Martonyi János a Wallenberg év megnyitóján mondta ki a legfontosabbat, amikor úgy fogalmazott, hogy az akkori magyar kormánynak is felelőssége volt abban, hogy elengedte a vészkorszakban hatszázezer ember a kezét, és aktív szerepet vállalt megsemmisítésükben. Körülbelül ilyen szembenézésre volna szükség szélesebb körben.
A jobb megértést tőlünk nyugatabbra is számon lehetne kérni. Jogi precedenst teremtett a kölni bíróság, amikor testi sértésnek ítélte a nem orvosi célú körülmetélést. Az emberi test integritásának megsértésével indokolták a döntést. Honnan származik ez a szokás, illetve milyen megfontolás húzódhat a verdikt mögött?
A zsidóság számára a körülmetélés bibliai alaptétel, a leglényegesebb vallási szertartás. Arra a szövetségre utal, amit Isten kötött Ábrahámmal. Ugyanakkor higiéniai szempontból sem ártalmas, sőt hasznos dolog. Spirituális és filozófiai magyarázata is van annak, hogy csecsemőkorban, épp a nyolcadik napon kell elvégezni. Az elfogadhatatlan bírósági döntés során egyszerűen szembeállították a vallásszabadság megkérdőjelezhetetlen jogát az önrendelkezés jogával. Egy muszlim körülmetélés kapcsán indult az eljárás, s tudvalevő, hogy Nyugat-Európában igen erős muszlimellenes közhangulat van. A körülmetélés mellett van egy másik, a vallási integritás kérdéskörét érintő dolog, a rituális vágás. Azt is több helyen korlátozni akarják, vagy egyenesen be akarják tiltani, s mivel nem diszkriminálhatnak, az ottani zsidók ezekben az ügyekben egy kalap alá kerülnek a helyi muszlimokkal. Annak ellenére, hogy a két közösségben ezekre vonatkozólag teljesen eltérő higiéniai és szakrális megközelítésekkel találkozhatunk.
Ezekben a hetekben láthatóan megnőtt az igény a halálbüntetés visszaállítására. Sokan emlegetik azt a szemet szemért elvet, amelyet Mózes második könyve ír le. Miként értelmezhető ez a mai világban?
A zsidó értelmezésben a szemet szemért elv nem szorosan az életet az életért, lelket lélekért analógiája. A talmudi bölcsek azt mondják, hogy ez nem szó szerint értendő, hanem arra utal, hogy, ha valakinek kiütöttem a fogát, annak meg kell fizessem az árát, jóvá kell azt tennem. Amúgy ez a modern polgári jog alapvetése is. A vallási szabályok szerint persze nagyon sok olyan eset van, amiért halálbüntetés járna: emberölés, nemi erőszak, házasságtörés, vagy akár a szombatszegés. De a talmudi zsidó bölcsek szerint, és tulajdonképpen maga a Biblia szövege is erre utal, a földi bíróság csak akkor hozhat halálbüntetést, (vagy a másik büntetési formát, a botütést), ha az eset nagyon szigorú feltételeknek megfelel. Csak hogy érzékeltessem: kell két tanú, akik nem csak látják az eseményeket, hanem meg is bizonyosodnak arról, hogy tudatosan elkövetett bűncselekmény körvonalazódik. Ekkor figyelmeztetniük kell az illetőt, annak pedig válaszolnia kell szándékát megerősítendő. Ebből is látszik: szinte lehetetlen, hogy a halálos ítélet minden feltétele megálljon. A talmud azt mondja, hogy az a legfelsőbb bírói testület, amely kevesebb, mint 70 éven belül egy halálos ítéletet hoz, azzal valami nem stimmel. Tehát a halálbüntetés valóban létezik a Bibliában, de a zsidó vallási törvényhozás gyakorlatában – még az ókorban is, amikor végrehajtói eszköztára is volt a rabbinikus bíróságoknak – nagyon ritka volt a tényleges halálbüntetés kiszabása.
Akkor mi értelme az egésznek?
Attól még, hogy nem fognak valakit kivégezni, tisztában kell lenni a cselekedetek megítélésével. Az Írás ezzel akarja megmutatni a bűnök valódi súlyát.